Annons

Vill reda ut en grej

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

evalisen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jo, jag vet Eva. Och visst är det tråkigt..

Kommer du ihåg en tråd där det ifrågasattes ganska hårt att jag inte hade bilder på fotosidan? (jag hänvisade till portfolion då.) När jag då också laddade upp en äldre för bildkritik (som även finns här nu) för att jag tyckte det kunde vara intressant med ny feedback på den eftersom tiderna har förändrats? Hur "fel" det var att jag körde en repris.. Och sen kom Malin Hellseø in i diskussionen och påpekade att så hade ju hon gjort och fått beröm för av samma person..

Det är ett exempel på en diskussion vi båda har deltagit i som var onödigt utdragen och hetsig och det är också ett exempel på hur det görs skillnad beroende på vem som gör vad. Det är sånt jag önskar ett slut på.
Jag kan inte säga att jag kommer ihåg vad som skrevs då (jag har annat som jag tänker på), men jag känner igen lite av det du nämner och det känns som du menar mej, är det så Lotta?
 

lottawe

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Jag kan inte säga att jag kommer ihåg vad som skrevs då (jag har annat som jag tänker på), men jag känner igen lite av det du nämner och det känns som du menar mej, är det så Lotta?
Ang. det med att jag körde reprisen, svar ja. Ang. ifrågasättanden om att jag inte hade bilder var det nog flera och där kan jag inte svara på vilken roll du hade.

Men i sakfrågan spelar det ju egentligen ingen roll vem. Frågan är snarare vad som går att göra åt situationen för att få trevligare diskussioner för alla?
 

evalisen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Ang. det med att jag körde reprisen, svar ja. Ang. ifrågasättanden om att jag inte hade bilder var det nog flera och där kan jag inte svara på vilken roll du hade.

Men i sakfrågan spelar det ju egentligen ingen roll vem. Frågan är snarare vad som går att göra åt det?
För mej spelar sakfrågan roll, jag har aldrig menat att det är fel att ladda upp äldre bilder (bara så vi får det ur världen). Repriser kan vara riktigt trevligt tycker jag.

Vad vi ska göra åt problemet.. ja jag tror inte vi kan ändra på människor. Men att gå till sej själv och försöka "prata" med mildare ton är ju ett bra sätt.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
evalisen skrev:
För mej spelar sakfrågan roll, jag har aldrig menat att det är fel att ladda upp äldre bilder (bara så vi får det ur världen). Repriser kan vara riktigt trevligt tycker jag.

Vad vi ska göra åt problemet.. ja jag tror inte vi kan ändra på människor. Men att gå till sej själv och försöka "prata" med mildare ton är ju ett bra sätt.
Ja, eller helt enkelt säga rakt ut vad man tycker utan att folk hela tiden ska behöva gissa sig till vad man menar kanske oxå skulle funka. Det kan säkert uppstå missförstånd annars.
 

lottawe

Aktiv medlem
Ja, där uppstod faktiskt första missförståndet i denna tråden.

Jag skrev "Men i sakfrågan spelar det ju egentligen ingen roll vem...." och med orden "i sakfrågan" och efterföljande mening trodde jag att jag var tydlig med att jag menade i denna tråden. Men jag förstår att det inte uppfattades så. Kanske är jag väldigt otydlig ändå?

Henrik. Upplever du mig inte som rak?
 

evalisen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Ja, där uppstod faktiskt första missförståndet i denna tråden.

Jag skrev "Men i sakfrågan spelar det ju egentligen ingen roll vem...." och med orden "i sakfrågan" och efterföljande mening trodde jag att jag var tydlig med att jag menade i denna tråden. Men jag förstår att det inte uppfattades så. Kanske är jag väldigt otydlig ändå?

Ja där ser man hur lätt det är... Jag är jättetrött och missade ett "i".
Men nu vet du ialla fall vart jag står när det gäller det.

Jag kan inte säga att du är otydlig.. eller om jag är för trött helt enkelt.

Godnatt.

/Eva
 

lottawe

Aktiv medlem
iet var egentligen inte viktigast heller. Efterföljande mening är viktigare. Nämligen; "Frågan är snarare vad som går att göra åt det?"

Godnatt.
 

cw-op

Aktiv medlem
Hej Lotta & alla andra!

"Det blåser på toppen" som man säger och det är nog det du får känna av ibland? Du är mycket engagerad i vissa frågor. Du skriver, tycker och exponerar dina (ibland kontroversiella) åsikter mycket. Det är absolut inget fel med det -tvärtom- men du kan själv vara rätt vass ibland och då får du också räkna med mothugg. "If you can´t stand the heat don´t stick your head in the oven" ungefär.

Oki Lotta, ta dig och mig tex. Vi tycker sällan lika (även om det har hänt nån gång. Förresten skulle inte vi starta en rockgrupp här på fs en gång i tiden(C;?)

Det faktum att dom som äger sidan verkar lyssna väldigt mycket på dig och några till tror jag också bidrar till att det hettar till i dom trådar där du medverkar? (Dessutom och detta är mycket viktigt; Det är flera fotografer än du som har blivit ganska omilt behandlade i forumen och då av dig och några till. Du vet vilka fotografer jag syftar på. Ett visst mått av självrannsakan från din sida vore väl inte helt fel om du verkligen vill ha en bättre stämning här menar jag?)

Det KANSKE bara är jag som tycker så men jag TROR att många uppfattar dig som att du har nån slags lustig "mitt-i-mellanställning" här på sidan. Du är varken medlem på gräsrotsnivå eller tillhör redax liksom? Du uppfattas kanske lite som "Den tredje regeringsmakten" eller nåt i den stilen - Vad du tycker här har en viss impact på sidan.

Man kan ju inte heller helt ändra på fakta och sakfrågan; Backar man -som du- helhjärtat upp vissa reformer här på sidan som ogillas av många så blir det lätt polemik eftersom vi härinne tycker så olika. Svårare än så är det nog inte, inte för mig iaf.

Det bör ju egentligen vara sakfrågorna det handlar om men det kan bli fel. Jag medger att jag ibland har fallit för frestelsen och raljerat om dig plus några till vilket är fel men mänskligt om man säger så.

Ber ärligt om ursäkt för det men tror allvarligt talat att folk som läser tycker att det är jag som är "the Bad guy" i det fallet. Inga poäng att plocka där mao!

Men du Lotta, är det inte lite väl tidigt att önska God Jul redan men låt gå för det; Jag önskar dig en riktigt GoD JuL tillbaka! JANNE
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Makten skrev:
Ärligt talat så förstår jag knappt vad den här tråden handlar om. Det kanske säger en del?
Haha otippat. :) Jag fattar inget jag heller, vem orkar bry sig liksom. Men jag gissar att någon känner sig "kränkt" och öppnat en tråd för att få upprättelse. Eller nåt lika allvarligt.
 

lottawe

Aktiv medlem
Henrik_L skrev:
Haha otippat. :) Jag fattar inget jag heller, vem orkar bry sig liksom. Men jag gissar att någon känner sig "kränkt" och öppnat en tråd för att få upprättelse. Eller nåt lika allvarligt.
Ni behöver inte förstå. Däremot skadar det inte att vara lite lyhörd Henrik. Det handlar inte om upprättelse i sig utan om rätten att få sina egna åsikter framförda utan omskrivningar av andra som går runt både i trådar och snack vid sidan av (vilket du väl inte är omedveten om?) och det handlar om att det faktiskt är ohållbart att delar av diskussioner baseras på vem som skriver snarare än vad som skrivs.

Kan man komma till rätsida med sånt så skulle en del diskussioner inte ha blivit vad de har blivit utan mycket trevligare och lättare att föra.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Ärligt talat så förstår jag knappt vad den här tråden handlar om. Det kanske säger en del?
Även om den var bra, så kanske den var lite dum, det kan ju vara så att Lotta faktiskt tycker detta är ett problem och inte bara ett sätt att fixa sig mer uppmärksamhet och "tyck synd om mig"-medlidande?

Missförstå mig inte nu, jag är ingen person blir glad av att utdela psykiska hugg eller trycka ner andra, så det är inte därför jag skriver detta utan eftersom människors olikheter intresserar mig: (hade det varit en kille jag skrev till hade jag inte ens behövt skriva det innan)

Jag tror problemet är att du alltid ska ha rätt och även om du blir överbevisad så fortsätter du mala på och dessutom kolla upp vad folk har skrivit i tidigare forum för få en hållhake osv, detta kan upplevas som ett väldigt omoget och löjligt sätt att få "bli damen på täppan" igen. Folk slutar lyssna/förstå vad säger/skriver då.

Dock inte sagt (nu när jag tänker på det) att jag själv också har svårt för att ha fel :)
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Janne. Det är stor skillnad på mothugg och det jag tar upp. Mothugg tål jag och det vet du. Precis som du vet att det jag påtalar pågått år ut och år in..

Dessutom, självrannsakan besitter jag av ganska stora mått. Jag är medveten om att ha triggat diskussioner genom "försvar."

Det bör ju egentligen vara sakfrågorna det handlar om men det kan bli fel. Jag medger att jag ibland har fallit för frestelsen och raljerat om dig plus några till vilket är fel men mänskligt om man säger så.
Gör du det för åsikten är det ok, gör du det däremot p.g.a. vilken person du bemöter, eller enkomt för att försöka hetsa upp stämningen tycker jag inte det är det.

/Järnladyn
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Som sagt Daniel. Jag vill inte bli tillskriven egenskaper och åsikter jag inte har. Jag står för att jag därför "mal på" och jag inser att det inte är ett bra sätt. Det finns antecknat i denna tråden liksom att jag inte heller tycker det är rätt att hålla tyst och därmed riskera uppfattas som en typ dryg elak jävel, vilket jag faktiskt inte är..

Förslag om annan metod välkomnas som sagt.

(Sedan har jag inget mot att ha fel. Det är delvis såna man lär sig av.)
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag tror att internet och forum som dessa är för många människor enda stället de vågar säga vad de tycker.

Då samhället och de flesta människor gör allt för att trycka ner sådana tendenser bland arbetskamrater och i skolan så är det ofta mycket som bubblar upp till ytan när man helt plötsligt kan uttrycka sig helt fritt, utan påtryckningar och utfrysning som följd. Internet är fantastiskt.

JAG KAN ABSOLUT HA FEL, men jag får känslan av att du försöker dra in "gadda ihop sig mot, tjej-missförstå allt, frysa ut pga olikatänkande"-grejen till fotosidan, och så vill iaf inte jag ha det här. Jag får känslan av du försöker skaffa dig makt och inflytande på fotosidan för att kunna missbruka den för egna syften. Har träffat några såna personer under min 25 levnadsår och de flesta av dom tror jag inte ens själva var medvetna om att de gjorde så.. De insåg helt enkelt inte att de var enormt egoistiska.

Jag vill tycka om alla människor, men ibland så skär det sig, personkemin fungerar helt enkelt inte, vissa människors sätt att agera socialt går emot min livsfilosofi.

Detta är alltså min ärliga åsikt och inget jag skriver för att trycka ner eller vara elak.

Nu behöver jag en kopp kaffe..
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Gadda ihop sig = Ja
Frysa ut pga olikatänkandegrejen = Nej
Makt = Absolut inte! Däremot vill jag slippa fördomar och orättvisa tillskrivningar.

(Jag anser mig inte egoistisk utan snarare både ödmjuk och hjälpsam.)
 
Senast ändrad:

Digitaltfoto

Avslutat medlemskap
lottawe skrev:
Gadda ihop sig = Ja
Frysa ut pga olikatänkandegrejen = Nej
Makt = Absolut inte! Däremot vill jag slippa fördomar och orättvisa tillskrivningar.

(Jag anser mig inte egoistisk utan snarare både ödmjuk och hjälpsam.)
Är det inte bättre att koncentrera sig på sitt bildskapande istället, än att ödsla energi med att sitta och skriva i dessa trådar, som handlar om allt annat än fotografi!?
 

Vevo

Aktiv medlem
Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag har läst igenom det här ett par gånger och jag kommer till samma slutsats varje gång. Här följer ett exempel på hur Du Lotta misstolkar svaren på dina egna kommentarer. (som kan vara lite svårtolkade)

Här följer ett exempel på hur en sitution uppstod.
Lotta (till Eva):
Det är ett exempel på en diskussion vi båda har deltagit i som var onödigt utdragen och hetsig och det är också ett exempel på hur det görs skillnad beroende på vem som gör vad. Det är sånt jag önskar ett slut på..

Här finns oklarheter om Evas roll i den disskusionen. Det finns redan här en stor risk till spekulationer från andra som undrar vad i hela friden sa Eva i den diskussionen.

Eva svarar:
Jag kan inte säga att jag kommer ihåg vad som skrevs då (jag har annat som jag tänker på), men jag känner igen lite av det du nämner och det känns som du menar mej, är det så Lotta?
Evas svarar att hon minns lite om den påtalade tråden men pga av att hon inte kommer ihåg vad som skrevs och påpekar också det och ställer frågan om det hon var en av de pådrivande i frågan om din "repris".

Lotta svarar:
Ang. det med att jag körde reprisen, svar ja. Ang. ifrågasättanden om att jag inte hade bilder var det nog flera och där kan jag inte svara på vilken roll du hade.

Ännu ett upplägg för spekulationer och oklarheter. Du svarar Ja, på vadå?! Var Eva delaktig i tråden? var hon din antagonist och hetsigt pådrivande. eller var hon din allierade. Det fick vi inte svar på. Sedan kommer nästa fras där du säger att hennes roll inte var definierbar, alltså du vet inte vilken roll hon hade. Förstår du nu vart jag är på väg. Din ton är även den väldigt kort och på gränsen till hätsk. I och med att du dragit in en person med en dold anklagan som du inte sedan kan precisera ger upphov till spekulationer och missförstånd. I tredje frasen så säger du.
Men i sakfrågan spelar det ju egentligen ingen roll vem. Frågan är snarare vad som går att göra åt situationen för att få trevligare diskussioner för alla? Jo i det här läget så gör det nog det. Du har dragit upp en gammal tråd där du också påtalar för Eva om hennes deltagande i den. Dessutom så finns det en del oklarheter som jag beskrivit. Då tycker jag nog att sakfrågan är viktig.
Eva svarar.
För mej spelar sakfrågan roll, jag har aldrig menat att det är fel att ladda upp äldre bilder (bara så vi får det ur världen). Repriser kan vara riktigt trevligt tycker jag.
Nu gör Eva ett förtydligande och talar om att sakfrågan visst spelar roll, speciellt i det här fallet när en gammal tråd dras upp som referens (dock utan länk så andra som är intresserasde kan bilda sig en uppfattning.)

Sedan kommer Evas nästa fras.
Vad vi ska göra åt problemet.. ja jag tror inte vi kan ändra på människor. Men att gå till sej själv och försöka "prata" med mildare ton är ju ett bra sätt.
Här kan man tolka (i allafal jag) att Eva tycker din ton är lite hätsk och att du kanske bör skärpa dig lite. Samt att den är riktad rent generellt till alla som figurerar i forumet, inkl. henne själv.
Här kunde man ha släppt frågan och gått vdare på själva kärnfrågan, men icke.
Nu kommer sammanfattningen av den lilla diskussionen.
Lotta: Ja, där uppstod faktiskt första missförståndet i denna tråden.
Från vems sida uppstod missförståndet?

Fras två
Jag skrev "Men i sakfrågan spelar det ju egentligen ingen roll vem...." och med orden "i sakfrågan" och efterföljande mening trodde jag att jag var tydlig med att jag menade i denna tråden. Men jag förstår att det inte uppfattades så. Kanske är jag väldigt otydlig ändå?

Här plockar du hem en poäng Lotta genom att förtydliga att missförståndet och även inse var i missförståndet tog fart.

Jag vill avsluta med att säga att jag är helt opartisk och ser bara på saken från en betraktares sida. Detta är min sammanfattning om hur jag ser på ett utdrag av de här disskussionen.


Peace/Ove
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS