Annons

Selektering av all skit man inte vill se

Produkter
(logga in för att koppla)

mayro

Aktiv medlem
Tycker att det börjar bli hög tid för att man själv skall kunna välja vilka forumtrådar och bloggar man vill se på startsidan. När det gäller forumen är jag så evinnerligt trött på alla "Vad ska jag köpa" och "Canons/Nikons/Sonys nya 50 miljarderpixlars kamera" att jag snart spyr på det. Jag förstår att 95% av fotosidans medlemmar främst är intresserade av prylarna i sig. Och visst inget fel i det, men jag skulle gärna själv kunna avgöra vilka forumtrådar som jag vill se. Som det funkar nu drunknar det som kan vara av intresse för mig i störtfloden av för mig ointressanta trådar. Tror också att det skulle vara bra om någon tog på sig moderatoransvaret när det gäller att starta nya trådar. Och kanske också vänligen talade om att man kan försöka ta reda på något själv innan man förorenar cyberrymden med sina frågor av typen "Vad skall jag köpa?" eller "Hur gör jag för att.... på min D80?"

När det gäller bloggarna är det samma sak. Personligen är jag intresserad av att läsa om foto på fotosidan, skulle därför tacksamt ta emot en funktion där jag kunde sortera bort alla relations-, skitkastnings- och ångest-bloggar. Andra gillar den typen av bloggar, det är givetvis upp till var och en (även om jag har svårt att förstå vad de har på en fotosite att göra). Men som sagt samma sak här, det mesta drunknar i inflödet av sådant jag inte är intresserad av. Observera att jag har insett att det är upp till var och en att publicera 20 gånger om dagen för att synas trots att man inte har något att säga, skriva om sina privata små ångestar, sina förälskelser eller att hänga ut varandra efter bästa förmåga. Det enda jag frågar efter är en funktion där jag själv kan avgöra om jag vill se det eller ej.
Hur vore det om du startade ett eget forum? Det kostar ingenting. Sök på "forum 24" så finner du din lösning på problemet du har...

Lycka till

Mvh
Tobbe.
 

alf109

Aktiv medlem
Hur vore det om du startade ett eget forum? Det kostar ingenting. Sök på "forum 24" så finner du din lösning på problemet du har...

Lycka till

Mvh
Tobbe.
Hehe, egna forum har jag hur många som helst utanför fotosidan. Helst då i verkliga livet ;). Det jag efterlyste i tråden var en möjlighet att själv kunna selektera bland mängden av forum. Jag tycker att fotosidan.se vuxit så mycket så att det skulle vara praktiskt att jag själv fick möjlighet att selektera vilka forum jag är intresserad av att se på startsidan. Och ville man inte utnyttja den möjligheten så behövde man ju inte.

Jag lägger mig alltså inte i vad andra skriver i forum och bloggar, det är självklart upp till var och en, men jag vill inte behöva se allt. Personligen tycker jag att det skulle vara bra om jag själv hade möjlighet att välja det som intresserar mig. Nu vet jag inte om du tror det, men det verkar vara en ganska spridd missuppfattning att vi är några kufar som vill bestämma vad andra skall få skriva, och så har det aldrig varit.

-affe
 

mayro

Aktiv medlem
Snälla läs igenom hela tråden innan du citerar det första inlägget. Otroligt barnsligt!

Jisses. Har jag inte rätten att ge mitt svar/tanke till topicstarten om jag vill utan bli kallad barnslig..

Jadu.. Du är en riktigt vuxen person du Mattias..Och jag måste säga att skulle du vara måttet för vuxenhet så är jag garanterat hellre barnslig..
 

mayro

Aktiv medlem
Hehe, egna forum har jag hur många som helst utanför fotosidan. Helst då i verkliga livet ;). Det jag efterlyste i tråden var en möjlighet att själv kunna selektera bland mängden av forum. Jag tycker att fotosidan.se vuxit så mycket så att det skulle vara praktiskt att jag själv fick möjlighet att selektera vilka forum jag är intresserad av att se på startsidan. Och ville man inte utnyttja den möjligheten så behövde man ju inte.

Jag lägger mig alltså inte i vad andra skriver i forum och bloggar, det är självklart upp till var och en, men jag vill inte behöva se allt. Personligen tycker jag att det skulle vara bra om jag själv hade möjlighet att välja det som intresserar mig. Nu vet jag inte om du tror det, men det verkar vara en ganska spridd missuppfattning att vi är några kufar som vill bestämma vad andra skall få skriva, och så har det aldrig varit.

-affe
jag förstår hur du menar här.. Men jag svarade med ett leende på topicstarten...Så det var med lite alvar och lite skoj med vänlig feeling jag skrev...
 

matlep

Aktiv medlem
Jisses. Har jag inte rätten att ge mitt svar/tanke till topicstarten om jag vill utan bli kallad barnslig..

Jadu.. Du är en riktigt vuxen person du Mattias..Och jag måste säga att skulle du vara måttet för vuxenhet så är jag garanterat hellre barnslig..
Absolut, det har du. Men du bidrar väldigt lite till diskussionen som är ganska intressant, dessutom så missar ju det trådstartaren skriver i sina senare inlägg om du inte läser hela tråden.

jag ber om ursäkt om jag förolämpade dig!
 

alf109

Aktiv medlem
Jag förstår vad du syftar på. Där kan jag hålla med dig.=)
Men det var ju inte bara just såna blogginlägg du menade eller hur? Jag kan erkänna att jag ofta skriver om vardagliga saker som inte direkt är kopplat till foto. Men för det mesta lägger jag in en bild i sammanhanget och tycker att det har med foto att göra.
Jag har mina favoritbloggar som jag läser och det jag inte är intresserad av är olika kamera modeller som ska komma osv, det hoppar jag. Svårare än så tycker jag inte att det är.
Jag tänkte bara tala om att jag faktiskt följer både din och Lotta E:s bloggar med behållning och tycker mycket om dina vackra bilder. Att jag främst är intresserad av bloggar som handlar om foto här betyder inte att jag inte med behållning även tar del av annat. För övrigt så tycker jag dessutom att din blogg absolut "handlar om foto" i och med dina bilder.
-affe
 

Gården

Aktiv medlem
Sen finns det ju bloggar som är rena dagböckerna, trots att dom bär rubriker som tex "mitt liv i bilder"
Inte en bild i sikte.
 

mayro

Aktiv medlem
Absolut, det har du. Men du bidrar väldigt lite till diskussionen som är ganska intressant, dessutom så missar ju det trådstartaren skriver i sina senare inlägg om du inte läser hela tråden.

jag ber om ursäkt om jag förolämpade dig!
Det är lugnt Mattias... Det var ju som sagt lite alvar men med ett leende skrivet...Så inget vi behöver sura ihop oss om...

och även jag ber om ursäkt för mitt lite väl giftiga svar till dig...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har lyssnat på input och jag tycker förslaget med filtrering är bra. Syftet är ju att man skall känna sig fortsatt inspirerad av Fotosidan och inte drunka i allt som finns här.

Vi får fundera på hur vi kan stödja detta på ett smart sätt och om när vi isåfall kan bygga in det. Vi får snacka lite till och återkommer sen.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag håller med om att det blivit för mycket trams och upprepade frågor i forumen.

För ett par år sedan hängde jag mycket på dvdforum.nu men sedan urartade det forumet till nån slags Lunarstorm. Idag finns det inte mycket vettigt att hämta där. Tyvärr ser man lite samma tendenser på Fotosidan, de riktiga entusiasterna håller en allt lägre profil och forumen svämmas över av trådar med liknande innehåll.
 

Artificiell

Aktiv medlem
OT (förlåt Affe)

Denna typ av debatt blossar upp på FS då och då. Och det är alltid en del som blir arga över att själva debatten förs!
Vilket jag inte förstår mig på, en sorts "majoritetens" (eller minoritetens?) diktatur, bara PK åsikter är ok. Och då kommer alltid argumenten om elitism osv fram.
-"Alla har rätt, ingen är bättre än någon annan på någonting, ingen har mera erfarenhet, ingen kan säga vad som är en bra bild,osv. Låt oss alla dricka vår mellanmjölk under polititiskt korrekt småprat om vädret" ;-)/johan e
Lustigt att du skriver så, för jag tänkte precis som du när jag läste:

"Jag tycker nog att "FS-snobberiet" främst representeras av det exklusiva sällskapet:
"U t t r y c k".
Snordyra kameror, "pretto bilder" och en attityd av "att jag är bättre än resten" ;-)

Sedan är det synd att "gatufoto poolen" som du är redaktör för är nedlusad med mediokra bilder, ofta utan kommentarer. Inte minst det berätttigar lite mer nischade pooler som DOGMA. Jag med många fler har för länge sedan slutat ladda upp i och kommentera i "Gatufoto".

Blir besviken på undertonen i ditt blogginlägg, men "surt sa räven" - för så måste det nog tolkas ;-)"

U
 

alf109

Aktiv medlem
Personliga motsättningar som inte har något med denna tråd att göra avhandlas lämpligen på annan plats.
 

dig

Aktiv medlem
Jag skulle personligen se att startsidan på fotosidan.se var uppdelad i två länkar: Bild & Teknik.
 
ANNONS