Annons

Lurad vid begagnat köp? Bakfokus på objektiv. Råd behövs...

Produkter
(logga in för att koppla)

fholmboe

Medlem
Hej

Jag har precis köpt min första systemare av en medlem här på fotosidan, en yrkesfotograf. Kameran jag köpte är en Canon EOS 50D tillsammans med ett Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD Aspherical. Jag hade haft ögonen på kamerahuset och läste in mig på Tamron-objektivet och såg att det var mkt välrenommerat (EISA etc). Enligt säljaren så hade kameran, hela paketet, endast varit backup-kamera och i nyskick! Allt lät mkt bra!

Nu till mitt problem.

När jag är i hans studio och testar kameran så tycker jag att skärpan inte är helt hundra när jag ser den på kamerans skärm men tänker att det väl inte blir bättre i "pre-view". Jättedåligt var det faktiskt inte! När säljaren även säger att hela paketet varit inne på justering hos Canon och i toppsick så ger jag mig själv rätt i att det har med "pre-view" att göra och vi gjorde affär. På kvittot hade säljaren skrivit dit att paketet säljs i befintligt skick och den såldes från hans firma till min firma.

När jag nu haft kameran i drygt en vecka (11 dgr) så har jag konstaterat att den genererar ett bakfokus på ca 10 cm, och trots justering i kamerans inställningar för autofokus där det verkar som +17 ger bäst resultat vid 17mm zoom, så går det fortfarande INTE att få bra, knivskarp skärpa!! Och det trots bra ljus. Jag testade med min brors standardobjektiv Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM och fick betydligt skarpare bilder, till o med i halvdåligt ljus.

Vad kan jag göra i det här läget?

Kan det vara läge för återköp?
Kan jag själv lämna in kameran/objektivet för justering och vad bör jag tänka på?
Är det helt enkelt så att objektivet inte fungerar bra med EOS 50D?

Vore ruskigt tacksam för så uttömmande svar som möjligt för jag är verkligen villrådig!
 

keckax

Aktiv medlem
Det första du ska göra är naturligtvis att ta kontakt med säljaren och påtala/visa felet på utrustningen.

/K
 

fholmboe

Medlem
Det första du ska göra är naturligtvis att ta kontakt med säljaren och påtala/visa felet på utrustningen.

/K
Jo, det har jag tänkt göra. Kanske att min frågeställning är lite annorlunda, men jag vill gärna ha lite tips på hur jag kan hantera situationen om det visar sig att säljaren är icke samarbetsvillig. Vad har jag för alternativ...?
 

keckax

Aktiv medlem
Finns garanti kvar på Tamrongluggen så är det bara att skicka iväg den på service. Om inte, så förstår jag ditt dilemma...
Är den lika hopplös på din brors hus (vilket jag förutsätter att du redan har kollat) så återstår väl bara att tala med säljaren och be att han återköper utrustningen, alt betalar justering på optiken.
Jag antar att han i egenskap av fotograf kände till problemet innan försäljning.

Vad lagen säjer vet jag ej.

/K
 

fholmboe

Medlem
Det kan endast du och säljaren förhandla om (om ni inte föredrar att dra det via rätten), då konsumentskyddet inte gäller vid affärer företag emellan.
Just det att konsumentskyddet inte gäller mellan företag var det jag hade för mig och var rädd för.

Får hålla tummen att säljaren är en sjysst kille, vilket jag inte tror då jag misstänker att han hade koll på detta redan innan då han skickat kamerahus och glugg på service en gång tidigare...
 

JohanAxelsson

Aktiv medlem
Just det att konsumentskyddet inte gäller mellan företag var det jag hade för mig och var rädd för.

Får hålla tummen att säljaren är en sjysst kille, vilket jag inte tror då jag misstänker att han hade koll på detta redan innan då han skickat kamerahus och glugg på service en gång tidigare...
Prata med honom. Du har nog inget rättsligt att komma med, men han kan mycket väl vara juste antar jag. Sen skulle jag prata med Tamrons representat i Sverige, för jag tror inte Canon vill testa kombinationen :) (Nackdelen med att inte köra samma optik-tillverkare som kamera-huset, man kan inte skicka in hela skiten till dom)
 

fholmboe

Medlem
I och med att ni skrivit i befintligt skick så har du nog ingenting att klaga på.
Det värsta med just det är att det var säljaren som skrev dit det och i diskussionen vid köpet så berättade han om nyskicket, om kalibreringen och hur han tagit ganska få kort med kameran... dvs summan av kardemumman var att jag inte behövde oroa mig för att det var något fel på kameran. Det jag funderar på är hur mkt "skitsnack" man kan köra med som sedan blir helt null när det finns ett "Säljes i befintligt skick" på kvittot?
 
Senast ändrad:

fholmboe

Medlem
Prata med honom. Du har nog inget rättsligt att komma med, men han kan mycket väl vara juste antar jag. Sen skulle jag prata med Tamrons representat i Sverige, för jag tror inte Canon vill testa kombinationen :) (Nackdelen med att inte köra samma optik-tillverkare som kamera-huset, man kan inte skicka in hela skiten till dom)
Är du säker på att Canon inte kör en jutering av hela kitet? Det var nämligen det som säljaren hävdade vid köpet...
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag är mycket säker på att det är många här ute som inte alls är medvetna om eller ens har funderat på back- och frontfokus. Det verkar som att var och vart annat objektiv (eller kamerahus för den delen) är dåligt kalibrerade redan som nya.
För att få full koll på detta problem så bör man förstås lämna in alla sina hus och objektiv för kontroll och ev justering. Menar bara med detta att många inte är medvetna och tror att det är så det ska se ut. Alla ställer inte samma krav på sina prylar, kanske inte ens tittar på sina bilder i 100%, och vissa använder knappt sin utrustning.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Kanske du kan kolla med säljaren om han kan uppvisa papper på att grejorna varit inne på justering. När jag hade min utrustning inne hos RCC fick jag redovisat vad som gjorts (och vilka gluggar som inte behövde justeras).
 

fholmboe

Medlem
Kanske du kan kolla med säljaren om han kan uppvisa papper på att grejorna varit inne på justering. När jag hade min utrustning inne hos RCC fick jag redovisat vad som gjorts (och vilka gluggar som inte behövde justeras).
Tack för bra tips! När jag träffar honom nästa gång ska jag be att få orginalkvitton (eller iaf kopior) samt kopia på justeringsprotokollet.

Det känns som att det är i princip det enda jag kan göra om han inte vill samarbeta för en bra lösning.
 

fholmboe

Medlem
Finns garanti kvar på Tamrongluggen så är det bara att skicka iväg den på service. Om inte, så förstår jag ditt dilemma...
Är den lika hopplös på din brors hus (vilket jag förutsätter att du redan har kollat) så återstår väl bara att tala med säljaren och be att han återköper utrustningen, alt betalar justering på optiken.
Jag antar att han i egenskap av fotograf kände till problemet innan försäljning.

Vad lagen säjer vet jag ej.

/K
Om paketet enligt säljaren är köpt via Scandinavian Photo och förutsatt att det finns garanti, vart bör jag vända mig? S.P. eller Tamron? Nummer till Tamron?

Jo, jag har testat gluggen på brorsans kamerahus och det var oskarpt även där...
 

keckax

Aktiv medlem
Jag är mycket säker på att det är många här ute som inte alls är medvetna om eller ens har funderat på back- och frontfokus. Det verkar som att var och vart annat objektiv (eller kamerahus för den delen) är dåligt kalibrerade redan som nya.
För att få full koll på detta problem så bör man förstås lämna in alla sina hus och objektiv för kontroll och ev justering. Menar bara med detta att många inte är medvetna och tror att det är så det ska se ut. Alla ställer inte samma krav på sina prylar, kanske inte ens tittar på sina bilder i 100%, och vissa använder knappt sin utrustning.
Eftersom säljaren påstår att kameran redan (ny modell) varit på service så kan man nog utå från att han mycket väl kände till problemet med kombinationen - hus + tamron. Man kan ju anta att han sålde systemet just av den anledningen.
Nu ska vi inte måla fan på väggen då "fholmboe" ännu inte vet vilken attityd säljaren kommer visa inför problemet.
Är säljaren iskall i sin hållning "befintlig skick" så kanske han ändå hyser andra känslor inför risken att bli uthängd på fotosidan som oseriös.

/K
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Någon annan kanske kan detta bättre, men för service på Tamron-optik ska du nog vända dig till Kameraservice.se. Men som sagt, ta och förhör dig med säljaren av gluggen först hur han ställer sig till det hela. Det KAN ju faktiskt vara en hyvens kille som vill ställa det hela tillrätta.
 

matti

Aktiv medlem
Är säljaren iskall i sin hållning "befintlig skick" så kanske han ändå hyser andra känslor inför risken att bli uthängd på fotosidan som oseriös.

/K
Man skall nog vara lite försiktig innan man hänger ut folk med namn på offentliga forum och se till att ha ordentligt på fötterna....gränsen till förtal är hårfin. Om den uthängde är på stridshumör kan man nog lätt vänta rättsliga följder.

Termen "befintligt skick" har för övrigt inget juridiskt värde. Vid köp mellan privatpersoner gäller väldigt stark undersökelseplikt hos köparen och termen är därför onödig och tillför inget. Om man som säljare vill ha händerna ännu mer fria kan man ange "varan är av köparen besiktigad och godkänd" på kvittot.

Således, som köpare i en privat affär har man inte mycket att hämta vid i efterhand påkomna fel om man inte skrivit ett utförligt speciellt avtal angående detta.

Mellan företag har jag ingen aning om vad som gäller.

mvh / Matti
 

qv_

Aktiv medlem
använd stativ ni koll av fokus

Jag gjorde en riktig tankevurpa när jag skulle kolla om mina objektiv fokuserade "rätt". I alla beskrivningar står det "använd stativ" men det kan man "ju kompensera med mycket lyse för då blir slutartiden kort" TÄNKTE jag.... Ack så fel för det är inte oskärpan man vill åt med stativet utan kamerans position. När jag tog korten på fri hand så rörde sig kameran mellan fockuseringen och bilden, Därav fick jag väldigt mycket olika felfokusering. I slutänden så visade det sig att kamerahuset bakfokuserade 2 cm.

Men du kanske inte har gjort samma tankevurpa som jag gjorde......
Hoppas att allt ordnar sig.

/Janne
 

fholmboe

Medlem
Eftersom säljaren påstår att kameran redan (ny modell) varit på service så kan man nog utå från att han mycket väl kände till problemet med kombinationen - hus + tamron. Man kan ju anta att han sålde systemet just av den anledningen.
Nu ska vi inte måla fan på väggen då "fholmboe" ännu inte vet vilken attityd säljaren kommer visa inför problemet.
Är säljaren iskall i sin hållning "befintlig skick" så kanske han ändå hyser andra känslor inför risken att bli uthängd på fotosidan som oseriös.

/K
.... trumvirvel... och där tycker jag att vi har vi slutordet för dagen! Mycket bra synpunkt av "keckax" och efter att jag tagit kontakt med säljaren i morgon så återkommer jag med resultatet!

Tack alla för tips och synpunkter så långt!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis köpt min första systemare av en medlem här på fotosidan, en yrkesfotograf. Kameran jag köpte är en Canon EOS 50D tillsammans med ett Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD Aspherical. Jag hade haft ögonen på kamerahuset och läste in mig på Tamron-objektivet och såg att det var mkt välrenommerat (EISA etc). Enligt säljaren så hade kameran, hela paketet, endast varit backup-kamera och i nyskick! Allt lät mkt bra!

Nu till mitt problem.

När jag är i hans studio och testar kameran så tycker jag att skärpan inte är helt hundra när jag ser den på kamerans skärm men tänker att det väl inte blir bättre i "pre-view". Jättedåligt var det faktiskt inte! När säljaren även säger att hela paketet varit inne på justering hos Canon och i toppsick så ger jag mig själv rätt i att det har med "pre-view" att göra och vi gjorde affär. På kvittot hade säljaren skrivit dit att paketet säljs i befintligt skick och den såldes från hans firma till min firma.

När jag nu haft kameran i drygt en vecka (11 dgr) så har jag konstaterat att den genererar ett bakfokus på ca 10 cm, och trots justering i kamerans inställningar för autofokus där det verkar som +17 ger bäst resultat vid 17mm zoom, så går det fortfarande INTE att få bra, knivskarp skärpa!! Och det trots bra ljus. Jag testade med min brors standardobjektiv Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM och fick betydligt skarpare bilder, till o med i halvdåligt ljus.

Vad kan jag göra i det här läget?

Kan det vara läge för återköp?
Kan jag själv lämna in kameran/objektivet för justering och vad bör jag tänka på?
Är det helt enkelt så att objektivet inte fungerar bra med EOS 50D?

Vore ruskigt tacksam för så uttömmande svar som möjligt för jag är verkligen villrådig!
Välkommen till DSLR-träsket. Tyvärr har många gjort denna resa som du just börjat. Många köper objektiv som av olika skäl funkar dåligt ihop med de kamerahus de har och de köper utan att göra riktiga tester innan de öppnar plånboken. Idag skulle jag aldrig köpa något som kostar över ett par tusen spänn utan att ta med mig både kamerahus, stativ och testark. Av det följer att jag är tveksam till Internet-affärer. Lite svårt att testa "remote" om man säger så. :)

Min erfarenhet är bara av kamerahus utan individuell mikrojustering och då gäller följande: Kameran kan aldrig funka optimalt ihop med alla objektiv man har om dessa avviker från det fokusplan kameran justerats till. I mitt fall blev jag upplyst om att den verkstad som justerade min första DSLR använde ett 50mm objektiv vid justeringen. Som befarat fokuserade det objektivet inte som mina, varför jag efter 2 försök helt enkelt justerade mitt kamerahus själv så att mina viktigaste objektiv funkade hyffsat.

En annan erfarenhet som jag gjort är att en zoom kan funka perfekt över delar av sitt zoom-område men balla ur i vissa andra områden exv. ut mot ändlägena. Kan man inte kompensera en zoom i flera zoom-lägen så kan man aldrig få en zoom helt perfekt

En tredje reflektion jag har när du säger att kamerahuset är ett 50D, så undrar jag om du inte först skulle nollställa alla eventuella mikrojusteringar som finns i kameran om du inte gjort detta redan. Bara för att eliminera att det ligger gamla felaktiga justeringar från andra objektiv. Dessa mikrojusteringssystem (oavsett märke) använder objektivets modell ID som identifierare vid inställningen och det är i värsta fall inte unikt!!! Kameran kan inte hålla isär två objektiv med samma typ ID. Två objektiv kan alltså i olyckliga fall kollidera. Har kameran ställts in med objektiv 1 i första läget och objektiv 2 skruvas på i ett senare läge så kan i sällsynta fall objektiv 2 automatiskt kompenseras med den kompensation objektiv 1 tidigare fått. Jag säjer inte att det är så men du kan ju alltid kolla, för alla eventualiteters skull.

Sen undrar jag om du kollat att ditt objektiv fokuserar fel över hela zoom-området med stativ och testark. Har du kört justeringsmöjligheterna i mikrojusteringen i botten eller varför misslyckas du med att kompensera ditt bakfokus? Tycker inte vi fått tillräcklig info här.

Jag tycker som tidigare skrivare att man ska undvika att hänga ut folk för problem som dessa. Visst kan man också skicka sitt objektiv till Tamron, men jag är långtifrån säker på att det kommer lösa problemet. Jag tycker snarare att du ska kontakta säljaren och intervjua honom mer noggrant om hur mycket objektivet felfokuserat innan han skickade in kameran och om han bifogat just detta objektiv exv. eller om han bara skickat huset etc.

Tyvärr så är detta med objektivproblem legio. Vi kan klandra tillverkarna som helt anpassat sig till att ge folk vad folk vill ha - d.v.s. så billiga objektiv som möjligt - men de har bara anpassat sig till den marknad vi ger dem på gott och ont. Billiga objektiv innebär förmodligen för det mesta icke leveranskontrollerade objektiv, då ingen verkar vilja betala vad kontrollen kostar. Alltså öser de ut skräpet och ser glada ut och tar motvilligt emot en del av problemen i form av returer och garantirep. Köper man begagnat har man ännu sämre läge normalt (ofta vare sig garanti eller butik att gå till) och inget annat att göra än att testa själv och det noggrannt - innan köp!
 
Senast ändrad:
ANNONS