Annons

Fågelidentifikation

Peterus

Aktiv medlem
1,5 mil utanför Malmö idag, mot Svedala till.

De två första är jag väl rätt säker på att det är fjällvråk, kan det stämma? Tycker benen ser för stora ut för ormvråk, som det annars fanns gott om på platsen tillsammans med rödglador.

Den sista är jag osäker på om det också är fjällvråken, eller om det är något annat. Vita gumpen förbryllar mig, men det är kanske bara solreflex? Borde dock speglat mer av resten av fågeln också? Kärrhök har jag tänkt men skall det inte vara 5 fingrar då? (sorry för usel kvalitet)
Nog ser det väl bra ut för Fjällvråk även om man ofta tar fel därnere eftersom det finns så många väldigt ljusa Ormvråkar just i de trakterna. Väntar på facit från proffsen
 

gavia

Aktiv medlem
1,5 mil utanför Malmö idag, mot Svedala till.

De två första är jag väl rätt säker på att det är fjällvråk, kan det stämma? Tycker benen ser för stora ut för ormvråk, som det annars fanns gott om på platsen tillsammans med rödglador.

Den sista är jag osäker på om det också är fjällvråken, eller om det är något annat. Vita gumpen förbryllar mig, men det är kanske bara solreflex? Borde dock speglat mer av resten av fågeln också? Kärrhök har jag tänkt men skall det inte vara 5 fingrar då? (sorry för usel kvalitet)
vi kan slå fast att det inte finns någon kärrhök här!

bild 1
fjällvråk är det inte heller. ovansidan på en fjällvråk 1k ser aldrig ut så här. då har vi bara ormvråk och bivråk kvar att välja mellan.
man ser på ovansidan täckarspetsarna är ljusa så det är en fågel som är född i år.
nå, bi eller orm? gul näbbnagel har inte gammal bivråk, men det har vi redan konstaterat att det är en 1k fågel. ljus övergump som fågeln har ser man regelbundet hos ormvråk. det är en 1k ormvråk.

bild 2 knepigare, lämnar den så länge men konstaterar att man inte ser bivråk sitta så här öppet på ett fält ofta. jag har aldrig sett det, men det betyder nog mindre...

bild3, är mkt suddig o svårare att se avgörande detaljer. men väldigt lite svart i ändan på stjärten talar emot fjällvråk. även här så ser man inte de definitivt avgörande detaljer, men föreslår även här ormvråk.

Med vänlig hälsning peter
 

Classe59

Ny medlem
1,5 mil utanför Malmö idag, mot Svedala till.

De två första är jag väl rätt säker på att det är fjällvråk, kan det stämma? Tycker benen ser för stora ut för ormvråk, som det annars fanns gott om på platsen tillsammans med rödglador.

Den sista är jag osäker på om det också är fjällvråken, eller om det är något annat. Vita gumpen förbryllar mig, men det är kanske bara solreflex? Borde dock speglat mer av resten av fågeln också? Kärrhök har jag tänkt men skall det inte vara 5 fingrar då? (sorry för usel kvalitet)
Är inte den sista en havsörn?
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Rödstjärt?

Har ett antal fågelbilder i mitt arkiv, där jag är osäker på min artbestämning.
Börjar med vad jag tror är en rödstjärtshona.
Bilderna är tagna på Hallands Väderö i slutet av juni.

Tacksam om någon vill bekräfta eller dementera.
Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Eva
 

Bilagor

Newman75

Aktiv medlem
Är inte den sista en havsörn?
Havsörn sågs samma dag på betydligt längre avstånd, men fågeln ovan (nr 3) var inte alls så stor och det vill jag nog påstå att det inte var. Den jag såg hade dessutom betydligt fler fingrar, vet inte om havsörnen alltid har det men de jag har sett har nog haft det. Lägger in bild på havsörnen nedan. Långt håll och hårt croppad, går det att avgöra ålder på den?
 

Bilagor

Newman75

Aktiv medlem
vi kan slå fast att det inte finns någon kärrhök här!

bild 1
fjällvråk är det inte heller. ovansidan på en fjällvråk 1k ser aldrig ut så här. då har vi bara ormvråk och bivråk kvar att välja mellan.
man ser på ovansidan täckarspetsarna är ljusa så det är en fågel som är född i år.
nå, bi eller orm? gul näbbnagel har inte gammal bivråk, men det har vi redan konstaterat att det är en 1k fågel. ljus övergump som fågeln har ser man regelbundet hos ormvråk. det är en 1k ormvråk.

bild 2 knepigare, lämnar den så länge men konstaterar att man inte ser bivråk sitta så här öppet på ett fält ofta. jag har aldrig sett det, men det betyder nog mindre...

bild3, är mkt suddig o svårare att se avgörande detaljer. men väldigt lite svart i ändan på stjärten talar emot fjällvråk. även här så ser man inte de definitivt avgörande detaljer, men föreslår även här ormvråk.

Med vänlig hälsning peter
Tackar för svaren sålänge, hoppas någon kan komma in och hjälpa till lite.
 

Gallinago

Aktiv medlem
Har ett antal fågelbilder i mitt arkiv, där jag är osäker på min artbestämning.
Börjar med vad jag tror är en rödstjärtshona.
Bilderna är tagna på Hallands Väderö i slutet av juni.

Tacksam om någon vill bekräfta eller dementera.
Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Eva
Det är som du sa en Rödsjärtshona
Simon
 

Gallinago

Aktiv medlem
Havsörn sågs samma dag på betydligt längre avstånd, men fågeln ovan (nr 3) var inte alls så stor och det vill jag nog påstå att det inte var. Den jag såg hade dessutom betydligt fler fingrar, vet inte om havsörnen alltid har det men de jag har sett har nog haft det. Lägger in bild på havsörnen nedan. Långt håll och hårt croppad, går det att avgöra ålder på den?
Tyvärr så är ljuset ganska dåligt, men jag skulle säga att det är en juv/1K havsörn
Simon
 

Gallinago

Aktiv medlem
1,5 mil utanför Malmö idag, mot Svedala till.

De två första är jag väl rätt säker på att det är fjällvråk, kan det stämma? Tycker benen ser för stora ut för ormvråk, som det annars fanns gott om på platsen tillsammans med rödglador.

Den sista är jag osäker på om det också är fjällvråken, eller om det är något annat. Vita gumpen förbryllar mig, men det är kanske bara solreflex? Borde dock speglat mer av resten av fågeln också? Kärrhök har jag tänkt men skall det inte vara 5 fingrar då? (sorry för usel kvalitet)
Bild 2: Är vad jag anser en adult fjällvråk, de ljusa ögonbrynssträcken, de ljusa inslagen i fjäderdräkten och den vita näbbroten. En ormvråk har mycket mörkare fjäderdräkt.

Bild 3: Anser jag också är en fjällvråk på grund av den vita stjärten, det mörka tvärbandet och den ljusbruna fjäderdräkten. En så kallad Börringe vråk(extremt ljus ormvråk) är mycket ljusare på ovansidan.

Simon
 
Senast ändrad:

gavia

Aktiv medlem
Tyvärr så är ljuset ganska dåligt, men jag skulle säga att det är en juv/1K havsörn
Simon
svår bild, kan det vara så att stjärten är rätt sliten?
isf är det inte en juv, tycker också även om det är svårbedömt på denna bilden att näbben ser rätt så gul ut.
jag skulle säga 3k-.

Med vänlig hälsning peter
 

Gallinago

Aktiv medlem
1,5 mil utanför Malmö idag, mot Svedala till.

De två första är jag väl rätt säker på att det är fjällvråk, kan det stämma? Tycker benen ser för stora ut för ormvråk, som det annars fanns gott om på platsen tillsammans med rödglador.

Den sista är jag osäker på om det också är fjällvråken, eller om det är något annat. Vita gumpen förbryllar mig, men det är kanske bara solreflex? Borde dock speglat mer av resten av fågeln också? Kärrhök har jag tänkt men skall det inte vara 5 fingrar då? (sorry för usel kvalitet)
Förlåt, men jag råkade missa en viktig detalj i Bild 2. Såg att vråken inte hade några befjädrade ben som Fjällvråk brukar ha. Så det är nog en Ormvråk ändå. Tyckte de andra kännetecknena tydde på fjällvråk men eftersom "din fågel" hade kala och gula ben vilket inte Fjällvråkar har så är det ganska säkert en Ormvråk.

Mvh Simon
 
Senast ändrad:
ANNONS