Annons

Uppgradera kamerahus från Nikon D80 - till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

drue

Medlem
Hej

Jag tänkte uppgradera till ett nytt hus som är bättre på iso-hantering, kan filma och överlag är nyare än mitt gamla Nikon D80. Helst skulle jag vilja kunna använda mina nuvarande objektiv då jag gillar dem, och inte lägger tillräckligt med tid på foto för att motivera nyköp, men funkar det inte så funkar det inte.

Alltså vill jag ha hjälp med tips på tänkbara kamerahus. Nytt eller begagnat spelar mindre roll. Jag gillar formen och storleken på nuvarande D80, så gärna något liknande. Ska kunna fota semesterbilder, familj, i lite sämre ljusförhållanden men också ha möjlighet för lite mer genomtänkt foto. Budget är svårt, gärna runt 5000 men aldrig över 10.

Nuvarande objektiv:
Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=556)
Tamron AF SP 28-75mm f/2,8D DI IF XR (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3723)
TAMRON SP AF 70-200MM F2,8 LD(IF)MACRO (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20774)
 

drue

Medlem
En D7000 eller en D7100.
Kort och koncist, det gillar jag :) Tack för tipsen. Av de verkar (efter mycket snabb research) 7100 ge mer pang för pengen iom bättre filmningsalternativ. Något "kliv upp" för dessa objektiv finns inte som jag fattar det?


Tillägg till originalposten är också att jag har en SB800 också.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Brännvidden ändras inte, men mer kommer med på bilden vid respektive brännvidd, eftersom sensorn är större. Deras bildvinkel blir då större. Jag tror att de tre objektiven du nämnde alla är för fullformat.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Dina objektiv ska klara FF, så du kan välja D600 eller D610. D7000 och D7100. Jag tror faktiskt att du får mest för pengarna om du köper en begagnad D7000 borde duhitta för en 3500-4000. Har för mig att SP har några och då får du 6 mån garanti. Det finns också en nikonkampanj med viss rabatt på nya kameror runt 1000:- kanske för en D7100
 

drue

Medlem
Där ser man, det är ju bra att veta om det skulle dyka upp något bra FX-hus via kompis kompis. Tack för alla tips! Blir att sätta lite bevakningar på blocket och här nu!
 

eskil23

Aktiv medlem
Något "kliv upp" för dessa objektiv finns inte som jag fattar det?
Egentligen inte. Det finns nyare 50:eek:r, men eventuella förbättringar är mest marginella om man inte ska slå på stort och köpa Sigma 50 mm f/1,4 Art, Nikon 58 mm f/1,4 eller Zeiss 55 mm f/1,4 Otus.

Det finns nyare 24-70/2,8 och 70-200/2,8 också. Den största skillnaden är att man får bildstabilisering.
 

urbanpix

Medlem
Hej

Jag tänkte uppgradera till ett nytt hus som är bättre på iso-hantering, kan filma och överlag är nyare än mitt gamla Nikon D80. Helst skulle jag vilja kunna använda mina nuvarande objektiv då jag gillar dem, och inte lägger tillräckligt med tid på foto för att motivera nyköp, men funkar det inte så funkar det inte.

Alltså vill jag ha hjälp med tips på tänkbara kamerahus. Nytt eller begagnat spelar mindre roll. Jag gillar formen och storleken på nuvarande D80, så gärna något liknande. Ska kunna fota semesterbilder, familj, i lite sämre ljusförhållanden men också ha möjlighet för lite mer genomtänkt foto. Budget är svårt, gärna runt 5000 men aldrig över 10.

Nuvarande objektiv:
Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=556)
Tamron AF SP 28-75mm f/2,8D DI IF XR (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3723)
TAMRON SP AF 70-200MM F2,8 LD(IF)MACRO (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20774)
Bra fråga du ställer .. Jag har själv stått i samma läge som du och jag köpte en D7000 2011 när den kom. I början kändes det bra men allt mer kändes det som för lite skillnad så i våras köpte jag en beg D3 här på Fotosidan för 9 000 kr (de är billigare idag ca 7-8 000 kr. Du får en vädertätad snabb kamera som har underbara egenskaper vid höga ISO. För min del har bilderna blivit en aha upplevelse och jag tror att din normal 50 1,4 kommer att bli ett alltmer använt objektiv för dig - helt plötsligt blir brännvidden "rätt" och du slipper släpa på tyngre optik. Visst - kameran är lite större men fördelarna är stora... Lycka till med ditt kamerabyte och ditt framtida fotograferande :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det självklara valet är D7100 om du vill filma.
Då ger objektiven dig samma bildvinkel som de alltid gjort.

Går du över till FF så är valet kanske inte lika självklart.
Först o främst förlorar du 0,625 ggr med brännvidden.
Det gör att om du ofta använder 70-200 i 200-läget så behöver du nytt objektiv. Finns bara ett bra val enligt mig, Sigma 120-300/2,8, Men det är en STOR pjäs för 33000. Sigman ger dig samma bildvinkel som ditt 70-200 idag. Alternativet är att kanske skaffa en extender på 1,4 lr 1,7 men du förlorar 1 lr 2 steg ljus.

För den seriöse filmaren har jag för mig att 600 serien inte kan ändra bländaren under filmning.
Kvar blir då 810 som skall vara är en bättre filmkamera än 800. Men det är 30 000kr, mycket pengar.
750an är väl mer optimerad för snabba bildserier än filmning.
 

eskil23

Aktiv medlem
För den seriöse filmaren har jag för mig att 600 serien inte kan ändra bländaren under filmning.
Kvar blir då 810 som skall vara är en bättre filmkamera än 800. Men det är 30 000kr, mycket pengar.
750an är väl mer optimerad för snabba bildserier än filmning.
Av de FX-kameror som Nikon säljer så tycker jag att D750 är den som närmast matchar D7100 i kvalitet och prestanda. De väger nästan exakt lika mycket (det skiljer 15 gram, D810 och D610 är båda mer än 100 gram tyngre), de har samma videoformat (D610 klarar inte mer än 30fps i full HD och har desutom bara mono-ljud) och de är nästan lika snabba (6 respektive 6,5 fps).

Om jag skulle uppgradera till FX idag så är det D750 som jag skulle välja.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den seriöse filmaren tar upp ljudet med en separat ljudinspelare.
Det finns inte en enda DSLR som ger bra ljud. D800an komprimerar sönder ljudet.

Micken på kamerorna ser jag bara på ett sätt. De är där för att jag automatiskt skall kunna synka filmer mot varandra mha ljudet för att sedan byta ut det mot ljudinspelarens ljud.
Jag filmar inte mycket men det har blivit en del konserter.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Hade ett FX-hus lirat med min utrustning? Trodde det croppade sensorn eller liknande. Kanske bara brännvidden som blir annorlunda? Som ni eventuellt märker har jag inte direkt hållit mig uppdaterad de senaste åren...
Borde inte din 28-75mm zoom bli lite roligare på FF? En 28mm vidvinkel på FF är ju hyfsat kul, men kanske inte så spännande på DX.

Personligen så tycker jag inte att man behöver ha mer än 200mm brännvidd på FF, om man inte är en seriös fågelskådare eller liknande, det blir liksom inte så användbart.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte uppgradera till ett nytt hus som är bättre på iso-hantering, kan filma och överlag är nyare än mitt gamla Nikon D80. Helst skulle jag vilja kunna använda mina nuvarande objektiv då jag gillar dem, och inte lägger tillräckligt med tid på foto för att motivera nyköp, men funkar det inte så funkar det inte.

Alltså vill jag ha hjälp med tips på tänkbara kamerahus. Nytt eller begagnat spelar mindre roll. Jag gillar formen och storleken på nuvarande D80, så gärna något liknande. Ska kunna fota semesterbilder, familj, i lite sämre ljusförhållanden men också ha möjlighet för lite mer genomtänkt foto. Budget är svårt, gärna runt 5000 men aldrig över 10.

Nuvarande objektiv:
Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=556)
Tamron AF SP 28-75mm f/2,8D DI IF XR (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3723)
TAMRON SP AF 70-200MM F2,8 LD(IF)MACRO (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20774)
Det går ju köpa saker på öppet köp, netonnet är väldigt frikostiga, har just nu en D7100 hemma som jämförelse mot min trofasta D300 men den var inte såå mkt bättre att jag vill lägga mellan de kanske 4500kr för uppbyte. Bättre då att skaffa annan utrustning som vidgar möjligheterna på andra sätt. Som studioljus eller annat.
 

björsi

Aktiv medlem
Jag gick från D80 till D7000 i våras, är riktigt nöjd med D7000.
Framförallt är autofokusen snabbare och inte alls lika mycket brus vid högre ISO.
Var i valet och kvalet mellan D7000 och D7100 men eftersom det skilde 4000 kr mellan dem så tänkte jag att de 4000 kr kan läggas i spargrisen för ett objektiv framöver.
 
Lånar tråden...

Hej, passar på att låna tråden lite då jag sitter i en liknande situation och skall uppgradera mitt "hobby-system" med ett nytt hus och har famförallt titta på D7100 och D600/610.

Jag funderar på hur mycket man förlorar att backa en generation och titta på D7000 alt D700. Antalet pixlar oroar mig inte så mycket men hur är det med brushantering, hastighet mm? Jag har använt D7000 en del och gillade den, jag är dock väldigt lockad av FF för att t.ex. kunna använda fasta 50 och 80 mm och slippa crop-effekten.

/Henrik
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skillnad mellan D7000 och D7100 är liten, har båda och även om jag använder D7100 som första kanera så är det ingen märkbar skillnad.

Just idag hade jag nog valt Canon 6D, en FF för 9999:- med lite extra tillbehör är väldigt prisvärt, hoppas att 610D hamnar där så slår jag till.

Vill du ha en FF så finns det begagnade 600 och kanske t.o.m 610 under 10k, D700 är en bra kamera och det finns många bra reglage på den om man gillar många direktknappar men hade nog valt en 600 istället
 
Skillnad mellan D7000 och D7100 är liten, har båda och även om jag använder D7100 som första kanera så är det ingen märkbar skillnad.

Just idag hade jag nog valt Canon 6D, en FF för 9999:- med lite extra tillbehör är väldigt prisvärt, hoppas att 610D hamnar där så slår jag till.

Vill du ha en FF så finns det begagnade 600 och kanske t.o.m 610 under 10k, D700 är en bra kamera och det finns många bra reglage på den om man gillar många direktknappar men hade nog valt en 600 istället
Stort tack! Det är mycket värt att höra från någon med erfarenhet - man går så lätt vilse i nya och gamla tester, siffror mm.

Jag har en bekant som som är i Kanada och det ser ju ut som man kan få tag på en D7000 till löjligt låga priser där borta. Det känns som att det kanske kan vara det alternativ som ger mest för pengarna.... Får se man passar på eller så fortsättera jag nog kolla efler beg D600/610.

/Henrik
 
ANNONS