Annons

småfåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

middlejoe

Medlem
Hej!

Har fotograferat fåglar vid en fågelmatning några dagar i streck. Det har varit snö och mulet väder. Jag har inte lyckats få skarpa bilder trots att jag har befunnit mig på fyra meters avstånd och enligt mig varit stabil på handen.

Jag har en nikon d5200 och ett sigma 120-400 mm. Jag fotar manuellt och har provat både p, s, a o m läge på kameran. Jag laborerar med slutartider, bländartal o iso, men får det ändå inte tillfredställande resultat.

Vad är en bra kombination av slutartid och bländartal + iso att utgå från i de här förhålandena?
 

Peterus

Aktiv medlem
Jättesvårt att svara på. Erfarenhet är ju det bästa...

En gammal tumregel jag använt mig av är att inte ha längre slutartid än 1/brännvidden (500 mm -> 1/500 s).
Moderna kameror med skakreducering etc påverkar ju detta.

Ett stativ förlänger ju tiderna också men fåglarna rör sig ofta fort.
Bländare från 4-5,6 borde ge skärpedjup nog.

Skärpan sätter jag nästan alltid manuellt eftersom AF har svårt att hitta pippin,

ISO så högt du kan utan att få brus.
 

middlejoe

Medlem
Tack!

När jag provar nu med slutartid 1/500 och bländartalet ungefär där du föreslår säger kameran att motivet är för mörkt. ison har jag på 800.

Vad göra då?
 

Peterus

Aktiv medlem
Tack!

När jag provar nu med slutartid 1/500 och bländartalet ungefär där du föreslår säger kameran att motivet är för mörkt. ison har jag på 800.

Vad göra då?
Testa att skruva upp ISO så högt det går utan att det blir brus.
Sänk slutartiden till dess att ljuset räcker till (eventuellt behöver du stativ?)
 

AWid

Aktiv medlem
Tack!

När jag provar nu med slutartid 1/500 och bländartalet ungefär där du föreslår säger kameran att motivet är för mörkt. ison har jag på 800.

Vad göra då?
Varför mickla med manuell inställning. Det blir inte bättre för det. Ställ kameran på bländarprioritet och största bländaröppning samt autoiso. Fåglarna sitter ju för det mesta still när de käkar så det handlar väl först och främst om att du ska hålla kameran still vid exponeringen. Använd AF-s med mittpunkten. Att manuellt fokusera gör det bara krångligare. Och så mörkt är det väl inte att autofokusen inte fungerar? Du har ju bra grejer. Både kameran och objektivet håller hög klass.
AWid
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Vänta på bättre väder

Strunta i att försöka fotografera fåglar i dåligt väder. Jag har aldrig lyckats få till några bra fågelbilder i dåligt väder. Det är svårt nog i bra väder.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Varför mickla med manuell inställning. Det blir inte bättre för det. Ställ kameran på bländarprioritet och största bländaröppning samt autoiso. Fåglarna sitter ju för det mesta still när de käkar så det handlar väl först och främst om att du ska hålla kameran still vid exponeringen. Använd AF-s med mittpunkten. Att manuellt fokusera gör det bara krångligare. Och så mörkt är det väl inte att autofokusen inte fungerar? Du har ju bra grejer. Både kameran och objektivet håller hög klass.
AWid
Håller med, låt kameran sköta inställningarna. Köpte nyligen en D3200 för att få en bra aps-c sensor med många megapixlar till just fågel/natur-foto. T.o.m denna billiga kameran har dessa "finesser" o det funkar utmärkt. 1/500 med den brännvidden och pixeldensitet du har är nog det långsammaste jag kan rekommendera på frihand. Ett en- eller fler-bensstativ hjälper men man blir också inte så flexibel i sitt fotograferande. Exponeringskompensera även gärna typ -0,7EV.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hej!

Har fotograferat fåglar vid en fågelmatning några dagar i streck. Det har varit snö och mulet väder. Jag har inte lyckats få skarpa bilder trots att jag har befunnit mig på fyra meters avstånd och enligt mig varit stabil på handen.

Jag har en nikon d5200 och ett sigma 120-400 mm. Jag fotar manuellt och har provat både p, s, a o m läge på kameran. Jag laborerar med slutartider, bländartal o iso, men får det ändå inte tillfredställande resultat.

Vad är en bra kombination av slutartid och bländartal + iso att utgå från i de här förhålandena?


Prova att blända ner ända till 7.1. Om slutartiden blir för lång (ska vara minst 250 helst mellan 500 och 1000) behöver du antingen:
1. öka ISO
2. använda stativ och hoppas fågeln sitter still
3. använd teleblixt med slutartid 250

//
 

djungel

Aktiv medlem
När det är för dåligt väder för fågelfoto i det vilda brukar jag ta lite bilder vid fågelbordet hemma. Jag brukar då parkera bilen på ungefär samma avstånd som objektivets närgräns ca 3 meter. Vilar objektivet mot bilfönstret. Fåglarna bryr sig inte om bilen. Det blir alltid skarpa bilder när fåglarna håller sig hyfsat stilla. Alltid största bländare och autoiso (200-1600) och slutartiden brukare bli 1/250-1/1000
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Varför då? Så stor bländare som möjligt vill jag föreslå.
Det ger kortare tid, och/eller lägre ISO samt trevligare bakgrund.
AWd
Ja självklart men med billigare telen kan det vara värt att prova att blända ner ordentligt.

2 steg nedbländning från objektivets största bländare kan man prova på dessa telen.

//
 

ABE

Aktiv medlem
1:stabilt stativ med ett vettigt stativhuvud.
2: låsande autofokus.
3: låt kameran välja slutartid och du justerar bländare och iso efter behov samt justerar över- underexponering efter behov. Ta testbilder så du ser vad som händer.
4: sätt upp schyssta sittpinnarna som fåglarna kan mellanlanda på. Se till att bakgrunden är snygg.
5 förfokusera på tänkta sittpinnar.
6: lär känna din utrustnings styrkor och svagheter. Sigma 120-400 är en bra glugg men det är en zoom med vad det innebär med vissa begränsningar. Om du kan sitta så nära som några meter kanske du ska dra ner till 300 mm för att därmed få ut mer av gluggen om du plåtar i lite sämre ljus.

Några råd från en som ägnat hundratals timmar vid fågelmatningar.
//Anders www.vingsidan.se
 
ANNONS