Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa nytt minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanical

Aktiv medlem
Häromdagen köpte jag mig äntligen en D700. Jag fick inte med något minneskort och funderar nu på om jag ska köpa ett nytt för att verkligen kunna använda min nya kamera fullt ut.

Det jag främst fotograferar är hundar, kapplöpningshundar som springer ruskigt snabbt och att kunna ta många bilder per sekund utnyttjas inte allt för sällan ;)

I dagsläget finns ett flera år gammalt SanDisk Ultra 16gb hemma. Det står 30mb/s* på det.

Skulle kameran bli snabbare/bättre om jag köpte ett nytt och snabbare kort? Vad ska jag i så fall titta efter?
 

bildsten

Aktiv medlem
Först tycker jag att du ska ha minst ett minneskort till, även om de har lång livslängd så är den inte oändlig. Då behöver du inte heller radera eller formatera ett minneskort innan du med säkerhet vet att dina bilder finns i "tryggt förvar" på minst två lagringsmedia.

Här kan du läsa mera om minneskort och vad som har betydelse.
<http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklarar-minneskortets-betydelse>

Och här kan du läsa vad kameran presterade vid ett test med ett kort med skrivhastigheten 133X = 20 Mb/s.
<http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/13>

Mao bör din kamera fungera som den ska med ett nyformaterat kort av den typ du har.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag håller med Sten om att det är bra att ha ett extra kort i reserv även om det du har säkert fungerar utmärkt till den kameran.
 

Mechanical

Aktiv medlem
Tack för länkarna! Jag ska kolla in dem närmare senare idag :)

Har nu kollat upp kortet jag har och det är inköpt i april/maj 2011. Sedan dess har jag i princip bara använt det kortet, men någonstans här hemma ska det finns 3-4st 2gb-kort också. Hur gamla de är har jag ingen aning om, fick med dem till min D300 när jag köpte den i november 2010. Hur länge räknar man med att minneskort håller ungefär?
 

bildsten

Aktiv medlem
Tiden har ingen betydelse utan det är antalet rörelser in/ut som sakta gnager på livslängden. Det är vanligen andra händelser som mekanisk skada, statisk elektricitet och dålig programvara/data som slår ut korten. Regelbunden formatering är att bra sätt att hålla korten i trim. Jag raderar bara enstaka bilder i fält, när det är dags att ta ett kort i drift som innehåller bilder så formaterar jag kortet. Jag har flera kort till varje kamera som går runt så att jag säkert vet att bilderna finns lagrade på flera ställen.
Jag använder CF-kort till en av kamerorna som är närmare tio år gammalt och enstaka SD-kort som är ännu äldre.
 

Peterus

Aktiv medlem
Minneskort är förbrukningsvara så jag rekommenderar verkligen att du skaffar ett nytt/ett till
 

Mechanical

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Jag gör så att jag kör på med nuvarande minneskort ett litet tag till, men innan viktiga resan i sommar när det ska fotograferas och dokumenteras så blir det nya minneskort, för säkerhetens skull.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är inget problem att använda ditt gamla kort, men det är ganska bra att ha mer än ett.
 
ANNONS