Annons

Fågelidentifikation

gavia

Aktiv medlem
När det gäller smådopping kan också storleken vara en bra karaktär. Här finns en jämförelse med en gräsand:

http://svalan.artdata.slu.se/birds/gallery_imageinfo.asp?obsid=35932301

Hälsn
Henrik
Visst har Henrik rätt, storleken har visst betydelse!
Men en bild med en ensam fågel på så ger det kanske mindre upplysning.

Blir lite orolig för att svalanlänken som du bifogade Henrik...har du frågat fotografen om lov, för annan publisering?

Foto: © Henrik Lundström, är fotograf till den bilden Henrik bifogade.
Alla bilder på svalan är c-skyddade! Hoppas min oro inte är befogad. Borde kanske stått skrivet med att det var ok från fotografen i fråga?!

Men bifogar en länk till en egen bild med storleksskillnad på nämnda arter.

https://www.flickr.com/photos/peterberglin/17097071161/

önskar er alla en riktigt trevlig vårhelg!

Med vänlig hälsning Peter
 

H_W

Aktiv medlem
Visst har Henrik rätt, storleken har visst betydelse!
Blir lite orolig för att svalanlänken som du bifogade Henrik...har du frågat fotografen om lov, för annan publisering?

Foto: © Henrik Lundström, är fotograf till den bilden Henrik bifogade.
Alla bilder på svalan är c-skyddade! Hoppas min oro inte är befogad. Borde kanske stått skrivet med att det var ok från fotografen i fråga?!
Ursäkta OT men nu blir jag orolig.
Behöver han verkligen fråga om lov när han länkar till detta?
Det känns som att jag bryter mot lagen om jag länkar till expressen.se. Där finns många bilder och mycket text.
Om länken gått direkt till jpg'n så förstår jag din mening men inte till orginalsidan.

/Fundersam
 

gavia

Aktiv medlem
Ursäkta OT men nu blir jag orolig.
Behöver han verkligen fråga om lov när han länkar till detta?
Det känns som att jag bryter mot lagen om jag länkar till expressen.se. Där finns många bilder och mycket text.
Om länken gått direkt till jpg'n så förstår jag din mening men inte till orginalsidan.

/Fundersam
bra tänkt, men vad jag kan se så finns det ingen c-skydd på deras sidor. De vill väl ha så mkt spridning som möjligt.
men förstår din tanke! inte helt enkelt..

Med vänlig hälsning peter
 

Osquar

Aktiv medlem
Att länka till olika (andras) bilder kan knappast vara olagligt. Det är nedladdningar som är mer diskutabelt (beroende vad bilden sedan kommer användas till). Just därför rekommenderas "länkningar" som ett alternativ. När dessutom ursprungssidan och fotografens namn framgår, så är ju "källhänvisningen" till fullo uppfylld....

/Oscar
 

Peterus

Aktiv medlem
Att länka till olika (andras) bilder kan knappast vara olagligt. Det är nedladdningar som är mer diskutabelt (beroende vad bilden sedan kommer användas till). Just därför rekommenderas "länkningar" som ett alternativ. När dessutom ursprungssidan och fotografens namn framgår, så är ju "källhänvisningen" till fullo uppfylld....

/Oscar
Jodå, att länka till en bild kan vara lika olagligt som att använda den "direkt".
Detta med länkning av bilder, filmer, musik etc har ju diskuterats i ett tiotal år men jag vette tusan om det finns några enkla och tydliga svar på hur, var och när man får göra det.
 

Osquar

Aktiv medlem
Jodå, att länka till en bild kan vara lika olagligt som att använda den "direkt".
Detta med länkning av bilder, filmer, musik etc har ju diskuterats i ett tiotal år men jag vette tusan om det finns några enkla och tydliga svar på hur, var och när man får göra det.
Ja, då är det väl bara att helt enkelt låta bli att publicera bilder på nätet, ty det går aldrig att förhindra "olovlig spridning" av ens bilder som finns på nätet.

I Svalans fall känns det dock synnerligen märkligt om det skulle vara förbjudet med länkning, då Svalan är tänkt att vara en databas, ett digitalt uppslagsverk som är öppen för allmänheten att ta del av.

När det exempelvis gäller Fejjan, så står det klart och tydligt att "...andra kan dela (dvs länka) dina bilder...", så där kan man definitivt inte komma och säga "så där får du inte göra, det är förbjudet".

Däremot är det inte tillåtet att dela/länka/lägga upp andras bilder efter att man själv har pillat i bilden. Det har jag upplevt en gång på Fejjan (mitt namn/logga var bortklippt), vilket jag påpekade för admin i aktuell grupp varvid både den bilden och snubben försvann i en hast.

/Oscar
 

Peterus

Aktiv medlem
Ja, då är det väl bara att helt enkelt låta bli att publicera bilder på nätet, ty det går aldrig att förhindra "olovlig spridning" av ens bilder som finns på nätet.

I Svalans fall känns det dock synnerligen märkligt om det skulle vara förbjudet med länkning, då Svalan är tänkt att vara en databas, ett digitalt uppslagsverk som är öppen för allmänheten att ta del av.

När det exempelvis gäller Fejjan, så står det klart och tydligt att "...andra kan dela (dvs länka) dina bilder...", så där kan man definitivt inte komma och säga "så där får du inte göra, det är förbjudet".

Däremot är det inte tillåtet att dela/länka/lägga upp andras bilder efter att man själv har pillat i bilden. Det har jag upplevt en gång på Fejjan (mitt namn/logga var bortklippt), vilket jag påpekade för admin i aktuell grupp varvid både den bilden och snubben försvann i en hast.

/Oscar
Det är kanske fel forum att diskutera i men bilderna på Svalan är alla copyrightskyddade av respektive fotograf. Jag tror säkert alla där skulle acceptera att man länkar till bilderna men rent juridiskt får man inte göra så (såvida inte Svalan eller Expressen har något användaravtal liknande Facebook?).
Man får inte pilla i någon annans bild av samma skäl.
Det finns säkert någon som kan mer om juridik än jag som kan rätta mig om jag har fel.
 

amaster

Aktiv medlem
Att länka till olika (andras) bilder kan knappast vara olagligt. Det är nedladdningar som är mer diskutabelt (beroende vad bilden sedan kommer användas till). Just därför rekommenderas "länkningar" som ett alternativ. När dessutom ursprungssidan och fotografens namn framgår, så är ju "källhänvisningen" till fullo uppfylld....

/Oscar
Oj, min länkning gav upphov till en hel del som antagligen är rejält OT för den här utmärkta tråden. Men jag tror inte att det är upphovsrättsligt problematiskt att länka till en webbsida bara för att det finns bilder på den. Sådana länkar finns det miljarder av.

Det var mina hängslen. I det här fallet har jag livrem också, eftersom bilden på Svalan-sidan i fråga är min egen, och jag var rätt säker på att jag inte skulle ta illa upp ;-)-

Henrik
 

Graylingman

Aktiv medlem
OMen jag tror inte att det är upphovsrättsligt problematiskt att länka till en webbsida bara för att det finns bilder på den. Sådana länkar finns det miljarder av.
Att länka är aldrig upphovsrättsligt problematiskt. Inte heller att ladda ner någon annans bild till sin egen dator för privat bruk. Däremot är det alltid olagligt att publicera en bild utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jodå, att länka till en bild kan vara lika olagligt som att använda den "direkt".
Detta med länkning av bilder, filmer, musik etc har ju diskuterats i ett tiotal år men jag vette tusan om det finns några enkla och tydliga svar på hur, var och när man får göra det.
Nu var inte det här en länk till en bild, utan till en webbsida där bilden var publicerad. Att länka till andra webbsidor är aldrig ett upphovsrättsbrott, det är en fundamental del av hur webben fungerar och är avsedd att fungera.

I just det här speciella fallet hade det dessutom med stor sannolikhet varit ganska oproblematiskt att länka direkt till själva bilden (och därmed publicera den) eftersom det var upphovsrättsinnehavaren själv som tillhandahöll länken :)
 

Warbird

Aktiv medlem
För att gå tillbaka till frågan om fåglar :) så var det (som jag såg det) speciella att fågeln bara försvann mitt i springandet. Det fanns ingen som helst paus mellan spring och dyk.
När jag slängde iväg bilderna så såg jag inte själva smådoppingen, bara en lång vattenkaskad.
 
ANNONS