Annons

Fågelidentifikation

noggerblams

Ny medlem
Svårt att artbestämma denna för mig. Kungsörnsstor i Tarangire, Tanzania. Tacksam för all hjälp.
Ser ut som en stäppörn (Steppe Eagle). Mungipan fortsätter bakom mitten av ögat och förbi. Jämför bilder med savannörn (Tawny Eagle), som finns i samma område, men vars mungipa inte fortsätter bakom mitten av ögat
 

Ninni79

Medlem
Hej!

Lite fågelbilder jag skulle behöva hjälp med

1 - En ung trast av något slag, men vilken?
2 - Lärka eller piplärka, vilken?
3 - Fotad vid Hallands kust i slutet av augusti, kan det vara en Roskarl?

MVH Annelie
 

Bilagor

G-Wik

Ny medlem
Ormvråk eller fjällvråk?

Hej,

Var ut idag i närheten av Uppsala och fick syn på denna fågel som ryttlade och sedan gick ner och tog något. När jag först såg den så antog jag att det var en ormvråk men när jag kom hem och kollade på bilderna blir jag lite osäker.

Kan det vara en fjällvråk i och med det vita bandet på stjärten?

Tyckte nämligen inte att teckningen stämde med fågelboken jag har. Jag vet att ormvråkar kan ha lite olika färgteckningar så det skulle inte förvåna mig ifall det var en sådan ändå.
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Hej,

Var ut idag i närheten av Uppsala och fick syn på denna fågel som ryttlade och sedan gick ner och tog något. När jag först såg den så antog jag att det var en ormvråk men när jag kom hem och kollade på bilderna blir jag lite osäker.

Kan det vara en fjällvråk i och med det vita bandet på stjärten?

Tyckte nämligen inte att teckningen stämde med fågelboken jag har. Jag vet att ormvråkar kan ha lite olika färgteckningar så det skulle inte förvåna mig ifall det var en sådan ändå.
Det är en fjällvråk. Typiskt att de ryttlar också.

Mvh Toni
 

matchis

Aktiv medlem
Okänd and

Denna and fotade jag vid Gränna hamn för några dagar sedan. Vad kan det vara? Min begränsade kunskap kan inte artbestämma denna
År det möjligtvis en hybrid av något slag?

Mats C
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Denna and fotade jag vid Gränna hamn för några dagar sedan. Vad kan det vara? Min begränsade kunskap kan inte artbestämma denna
År det möjligtvis en hybrid av något slag?

Mats C
Bläsand. Änder är oftast anonyma när de inte är i praktdräkt, men bläsandens hanar har en typisk tegelröd ton.

Mvh Toni
 
ANNONS