Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Pen F (digital)

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Svindyr

Svårt att motivera priset om man jämför med t ex Sony A7II eller Fujifilm X-T10 eller X-E2S. Visst har man redan investerat sig i MFT så men om man skulle starta nytt och skulle välja... Det är ju ingen Leica detta.
 

cango

Avslutat medlemskap
Svårt att motivera priset om man jämför med t ex Sony A7II eller Fujifilm X-T10 eller X-E2S. Visst har man redan investerat sig i MFT så men om man skulle starta nytt och skulle välja... Det är ju ingen Leica detta.
men jämför man med en H5X (hasselblad) så är detta billigt.

(står man och jämför med en A7II, så är det väl knappast priset som blir avgörande, eller?)
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Den är ju lite överprisad nu när förväntan är hög, jag har beställt en i Tyskland betydligt billigare, Olympus gör fantastiska kameror och hela systemet är rätt unikt med otroligt bra optik från både Olympus o Panasonic.
En Leica kostar ju inte 12000 precis. LO
 

saab

Aktiv medlem
Den är ju lite överprisad nu när förväntan är hög, jag har beställt en i Tyskland betydligt billigare, Olympus gör fantastiska kameror och hela systemet är rätt unikt med otroligt bra optik från både Olympus o Panasonic.
En Leica kostar ju inte 12000 precis. LO
Varifrån i Tyskland beställde du den?

Jag är också köpsugen då jag har några m34-objektiv liggande i kameraskåpet

/J
 

beetle

Aktiv medlem
Jepp stämmer :) så då vet vi att den snart går i graven.
Eller för att se det positiva, en ny variant kommer snart :)

Hmmmm skulle kanske slå till, lite frestande är det....

lg
Du skulle ha köpt när Cyberphoto sålde E-M1 med batterigrepp för 6990 kr och med 900 kr cashback från Olympus! Den kommer nog gå ner ytterligare!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kamerahusets storlek är inte oväsentlig, men inte heller allenarådande. Det viktiga, tycker jag, är hur stort och tungt en kamera med en lagom uppsättning objektiv är. m4/3 har nog en liten fördel mot Fuji där, men kanske inte så stor att det är avgörande.
Problemet är att om man vill ha samma möjlighet att ta bilder med kort skärpedjup behöver m43 objektiven vara ljusstarkare och därmed tyngre och större, så skillnaden blir nog inte jättestor i alla lägen.
 

PMD

Aktiv medlem
Nya PEN-F köper man på utseendet, eller;)
Ja, och utseendet kanske gör att folk tror att det är en gammal kamera och då inte blir så störda av att bli plåtade. Å andra sidan börjar det finnas så många digitala "retrokameror" numera att man kanske blir genomskådad när man använder en sådan.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Den där ratten för filter på framsidan känns lite bortkastad, anser jag. Hade väl varit bättre (seriöst) med andra funktioner, ex focusmetod, ljusmätning eller dyl?
 

Sabud

Aktiv medlem
Den där ratten för filter på framsidan känns lite bortkastad, anser jag. Hade väl varit bättre (seriöst) med andra funktioner, ex focusmetod, ljusmätning eller dyl?
Skall väl likna frontratten på en gammal gäng-Leica;)
Tycker nog att PEN-F är väldigt nära gränsen att vara överarbetad.

OMD-EM5 var en `kioskvältare´ när den kom och den är fortfarande mycket bra.

/Stephan
 

PMD

Aktiv medlem
Skall väl likna frontratten på en gammal gäng-Leica;)
Tycker nog att PEN-F är väldigt nära gränsen att vara överarbetad.
Jag tror snarare att meningen är att den ska påminna om slutartidsvredet på originalet (Olympus Pen F från 1963).

Det är väl inte omöjligt att det går att programmera om det vredet till andra funktioner. Olympus m4/3-kameror är ju kända för att vara extremt konfigurerbara. Så fort en manual dyker upp på nätet vet vi.
 

martinot

Aktiv medlem
Nähe.

I Dpreviews artikel om Pen F påpekas att de flesta knappar och vred kan konfigureras, men att "Customization comes to a screeching halt with the addition of the front-facing ‘Creative Mode’ selection dial."
Märkligt. Normalt brukar ju annars Olympus vara, precis som du är inne på i tidigare inlägg, absolut bäst i klassen gällande att kunna ställa in alla reglage och knappar efter egna önskemål.

Kan ju dock hända att detta fixas till in nästa firmwareuppdatering (förhoppningsvis).
 

afe

Aktiv medlem
Priset på kameran antyder att den riktar sig till entusiaster, och då är det ju lite märkligt att det inte går att konfigurera om en knapp för scenerival (som nog inte används av många entusiaster). Den kanske är mer för utseendeentusiaster än fotoentusiaster ;)
 

afe

Aktiv medlem
Tycker där är knappar så det räcker, varför så mycket tjat om denna, är det avgörande? LO
Förmodligen inte alls. Det här är en kamera som främst säljer på sitt utseende, och då är nog just funktionen för den knappen inte så viktig. Vill man ha en kamera som har mer funktion än utseende har både Olympus och Panasonic andra modeller. Det är ju bra att det finns något för alla smaker :)
 
ANNONS