Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betyg eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Behålla betygen?

  • Ja

    Röster: 580 53.5%
  • Nej

    Röster: 319 29.4%
  • Ja, fast i annan form

    Röster: 186 17.1%

  • Totala väljare
    1,085

Brummelisa

Aktiv medlem
Kan inte ett sätt vara att då man ger siffran 1 eller 5, så måste man motivera betyget och helst då kanske skriva tex 30 tecken eller så. Visst kan det missbrukas genom att man kanske skriver tex
Betyg 5:
Jättebra !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men de gångerna jag får betyg 1 eller 5 är jag mycket intresserad varför, speciellt då man får betyg 1, men även 5 då det egentligen nästan aldrig ska ges ut.

/ Marcus
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
INGA diskussionerna i denna tråden. Det räcker med det andra. Och NEJ, jag tror inte på sådana tvingande saker. Det blir bara konstigt och folk hittar på sätt att gå runt det.
 

david_hakansson

Aktiv medlem
Jag undrar vilka som svarar på ja/nej-frågan. Tror att den är mest angelägen för nej-röstarna eftersom det är de som vill till med en förändring.

Men å andra sidan finns det en marginal..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
david_hakansson skrev:
Jag undrar vilka som svarar på ja/nej-frågan. Tror att den är mest angelägen för nej-röstarna eftersom det är de som vill till med en förändring.
Jag är inte övertygad om det. Det borde ha återspeglats i de två tidigare röstningarna om betygen och de är inte lika entydiga. Jag tror att opinionen har vänt helt enkelt.

Här är den första och här är den andra.
 

JKE

Aktiv medlem
Kanske borde denna omröstning synas på startsidan. Det är inte alla medlemmar som hänger i forumet men säkerligen berör frågan alla.

/Jonas
 

Linkeboda

Aktiv medlem
Jag röstade för alternativet, betyg fast i annan form.

(Dock tycker jag frågan är konstigt formulerad, man kan ju inte svara ja eller nej på en eller-fråga. Borde den inte formuleras i stil med:
"Ska betygen behållas på fotosidan?")
 

Saeid

Ny medlem
Behålla betygen?
Förslagsvis utforma ett betygssystem som fungerar bättre än det nuvarande.
Kolla http://www.photoblink.com. Jag tycker att dem har ett bra betygssystem som denna och andra intressanta finensser är acceptabelt på denna fotosajt.
Viktigare än betygsättningen är nämligen "det dramatiskt sjunkande bildkvaliten på Fotosidan"!
 

Magnus77

Aktiv medlem
Jag tycker inte betygen är så viktiga som kommentarer.

Kommentarer, positiva som negativa, ger mer än bara en siffra (Även om högt betyg är riktigt kul att få)

Väldigt bra med siffran som anger antalet tittare på ens bilder - den ger ju en rätt stark indikation på hur väl bilden fångar någons blick.
 

rxmoi

Ny medlem
Fotografen styr.

Så länge man kan välja per bild om röstning är tilåtet tycker jag betygen skall finnas kvar.

/Mikael
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag har personligen alltid varit emot betygsättning av alla former, jag vet att det tyvärr behövs för att "sålla" (i skolan alltså) men vet också att betygen alltför ofta inte är hela sanningen.

Detta gäller i ännu högre grad här på FS. Det måste vara bättre att få bort tävlingsinriktningen & i stället diskutera sig fram till bildens kvaliteer/brister.

Konstruktiva kommentarer ger sååå mycket mer än en siffra!
 

in2kma

Aktiv medlem
Vadå sjunkande bildkvalitet?

Saeid skrev:
Behålla betygen?
Viktigare än betygsättningen är nämligen "det dramatiskt sjunkande bildkvaliten på Fotosidan"!
Sjunkande bildkvalitet är ett ofrånkomligt faktum om antalet medlemmar ökar. Sverige består inte av 9 miljoner Christer Strömholm eller Saeid Nazari. Jag påstår att man skulle kunna iakttaga samma trend gällande den intellektuella kvaliteten hos Svenska Akademien om dom accepterade att kreti och pleti anmälde sitt medlemsskap via internet. Watch out Horace! Låt detta vara ett forum för konstruktiv kritik i en vänskaplig anda istället för en plats för elitistiska påhopp om vad som är bra foto eller inte bra foto. På så vis kan man kanske höja kvaliteten överlag. Men det kanske inte är det som är meningen? Jag som klumpig amatör borde kanske begripa bättre än att visa mina taffliga bilder för någon annan än mormor.
 

Liza

Aktiv medlem
Varför inte utveckla det hela med att ha tre betygskriterier -Orginalitet, Estetik och Teknik 1-5 och med tvång att motivera samtliga med minst Tre kreativa meningar a minst 7 ord, innan registrering kan ske.
(inlägget läses till fördel med drypande ironi..)

Skulle vara roligt att se statistiken på det :)) med tanke på hur den ser ut idag:

5=33%, 4=49%, 3=13, 2=3%, 1=1% (patetiskt alltihop)
i motsats till verkligheten som borde vara 5=1%, 4=13%, 3=49%, 2=33% och 1=3%
upptäckte förresten att procenten bara täcker 99% för bilder och hela 101% för album????

Jag har inget emot betyg egentligen men då ska förutsättningen vara strikt konsekvent och följas av samtliga medlemmar.
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Liza skrev:


Skulle vara roligt att se statistiken på det :)) med tanke på hur den ser ut idag:

5=33%, 4=49%, 3=13, 2=3%, 1=1% (patetiskt alltihop)
i motsats till verkligheten som borde vara 5=1%, 4=13%, 3=49%, 2=33% och 1=3%
upptäckte förresten att procenten bara täcker 99% för bilder och hela 101% för album????
Normalfördelning kan knappast gälla när man själv bestämmer vilka bilder man vill betygsätta.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det största felet uppstår när man summerar betygen i procent eller snitt. Eftersom inte alla bilder betygsätts kan man inte räkna ut några snitt. Det är galet.

Däremot kan man alltid värde varje enskilt betyg när det är kombinerat med en kommentar. Är kommentaren snurrig är det bara att bortse från betyget.

Så: TA BORT SNITTEN, MEN BEHÅLL BETYGEN
 
ANNONS