Annons

Uppgradering till snabbare kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

frhed

Medlem
Hej

Funderar på att byta ut min D750 till en snabbare kamera som tar fler bilder i sekunden. Jag fotograferar mest fåglar men även mycket landskap. Jag har funderat på att byta till en begagnad D4s eller en D500. Mina objektiv är 16-35, 24-70, 70-200 samt 150 -600(tamron). Tacksam för att få lite goda råd som underlag för mitt beslut.

//Fredrik
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med tanke på de objektiv du har ffa vidvinkel och normalzoomen skulle jag föreslå att du stannar kvar vid FF (FX) d v s D4/D4s. Dessa blir inte så roliga på DX. 24-70 motsv 36-105 och vidvinkelzoomen tappar sin vidvinklighet. Med D500 blir det köp av ny normalzoom då det är lite tråkigt zoomomfång med 16-35 på DX och 24-70 blir ju inte lika användbar då (för de flesta).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det bästa vore förstås om du inte behövde byta, utan kunde komplettera din D750 med en D500. Då skulle du både ha utmärkt utrustning för landskap osv och en fantastisk fågelkamera.
 

frhed

Medlem
Med tanke på de objektiv du har ffa vidvinkel och normalzoomen skulle jag föreslå att du stannar kvar vid FF (FX) d v s D4/D4s. Dessa blir inte så roliga på DX. 24-70 motsv 36-105 och vidvinkelzoomen tappar sin vidvinklighet. Med D500 blir det köp av ny normalzoom då det är lite tråkigt zoomomfång med 16-35 på DX och 24-70 blir ju inte lika användbar då (för de flesta).
Tack för synpunkterna. Om jag förestått dig rätt så passar D4s bra både till landskap och fågel. Är det så?
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag köpte D500 som ett komplement till D810. Mycket nöjd. Detta gjorde jag efter att ha läst Magnus Johanssons recension på D500.
 
ANNONS