Annons

Sony A6000 - kommer jag sakna IBIS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kattfisken

Medlem
Har köpt hem en A6000 med kitlins (som låg precis där jag känner att mitt maxpris låg). Vill ha råd köpa något till objektiv med.

Jag har förstått nu att Sony har i A6x00-kamerorna valt att satsa på IS i objektiven. Kitlinsen har det inbyggt. Andra märken har det inbyggt i huset som tex Olympus.
Såg tex OM-D E-M10 Mark II.

Medans jag fortfarande har chansen byta, tror ni att jag kommer sakna IBIS så jag kan få IS i vilket objektiv som helst?

Jag är nybörjare. Det är min första kamera utöver mobilen. Jag tycker om fota landskap (gärna i mer utmanande ljus som morgon/skymmning). Tycker också om fota närbilder på blommor. Makro vore häftigt. Tycker porträttfoto känns spännande men inte testat mycket än.

Att bära med en 3-fot känns bökigt och nog inget jag vil göra ofta.

Det jag föll för på A6000 var storleken och att den verkar kompetent.

Vad säger ni?
 

johan-vall

Aktiv medlem
Kör du med stabiliserade linser och stativ/blixt när det mörknar så ska du nog inte sakna sensorstabilisering så mycket. Har en a6000 med kitlins som jag tycker fungerar bra, enormt mycke kamera för pengarna. Enda problemet med Sonys A6X00 är att när man växt ur kitlinsen så finns det inte jättemycket roliga objektiv att hitta, givetvis så kan man använda sonys svinbra bra linser för fullformat men det blir både DYRT och onödigt klumpigt. Men det finns en trevlig vidvinkelzoom; 10-18, f4 samt en trevlig normal; 35 f1,8, båda stabiliserade, Även superzoomen 18-105, f4 är rätt bra, dock något klumpig.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Tyvärr blir du begränsad utan IS i huset. Inte konstigt att Sony 6500 har det, tyvärr helt annat pris än 6000.

Som Johan skrev så är utbudet av objektiv begränsat och de med IS ännu mer begränsat.

Finns tre Sigma objektiv runt 1500:- som är fynd men tyvärr utan IS.

Jag har haft hus med IS nu i snart 6 år (Olympus) och kommer aldrig mer köpa ett hus utan. Har parallellt haft Panasonic hus utan IS och jag hamnar ofta i läge när jag saknar IS.

Men om du oftast fotograferar sport, människor och djur så spelar det ingen roll. Rörliga mål kräver kort slutar tid och då hjälper inte IS.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Kan bara svara utifrån mig själv.
Jag hade en Olympus E-M1 med IBIS och "bytte upp mig" till en större sensor, A6000.
Jag saknade IBIS, upplevde att Olympus IBIS var bättre än den som Sony har i objektiven.
Idag är jag tillbaka hos Olympus, Sonyn är såld.
 

Kattfisken

Medlem
Kan bara svara utifrån mig själv.
Jag hade en Olympus E-M1 med IBIS och "bytte upp mig" till en större sensor, A6000.
Jag saknade IBIS, upplevde att Olympus IBIS var bättre än den som Sony har i objektiven.
Idag är jag tillbaka hos Olympus, Sonyn är såld.
Funkar Olympus IBIS med alla objektiv som passar att skruva fast?
 

PMD

Aktiv medlem
Funkar Olympus IBIS med alla objektiv som passar att skruva fast?
IBIS står för In-Body Image Stabilization och är sålunda något som kamerahuset sköter om. Det spelar ingen roll vilket objektiv som är monterat. Man får bildstabilisering även med gamla manuella objektiv som monteras med adapter.

Sony har dröjt länge med att införa IBIS i sina spegelfria APS-C-kamerahus. (Det är väl bara A6500 som har det tror jag). Däremot finns det i flera av de spegelfria småbildskamerorna i A7-serien.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Medans jag fortfarande har chansen byta, tror ni att jag kommer sakna IBIS så jag kan få IS i vilket objektiv som helst?
---
Näe, jag tror inte du kommer att sakna någonting som du, vad jag förstår, aldrig har haft. :)

Men ifall du nu hade haft erfarenhet av IBIS, så skulle det faktiskt ändå vara omöjligt för någon annan att svara på detta, det är helt individuellt. Jag känner till två som bytt just från Olympus stabiliserade kamerahus till Sony A6000 och är mycket nöjda med detta. Det går inte att få bättre bildkvalitet för de pengarna. Andra kan förstås, som Janne Ar ovan, komma att sakna IBIS och byta tillbaka.

Det finns även en annan faktor av vikt, och det är vad du fotar. För en del områden har det ingen betydelse alls, men det finns andra situationer där det kan vara av värde.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Jag tycker om fota landskap (gärna i mer utmanande ljus som morgon/skymmning).
---
Då vill du inte gärna ha en liten sensor som den som sitter i Olympus spegellösa systemkameror. Johan Vall har ovan gett några exempel på stabiliserade E-mount APS-C objektiv med brännvidder som passar för landskapsfotografering.


---
Tycker porträttfoto känns spännande men inte testat mycket än.
---
Sony E-mount 50/1,8 OSS är ett stabiliserat APS-C objektiv som passar utmärkt för porträttfotografering. Kitobjektivet du fick med går även detta att zooma in till ungefär 50 mm, men där blir du begränsad till max bländare 1:5,6. Vid porträttfotografering kan man ibland vilja ha större bländare (även om jag personligen ofta föredrar att välja bländare 1:8,0 - så som jag fotar).
 

hornavan

Aktiv medlem
Ibisen gör att skillnaden mellan sensorformaten blir mindre, lägre iso tex. Mikroskärpan blir bättre med ibis.
Efter Sony och Panasonic så har jag nu en klar favorit, Olympus E-M1 mk2 som jag upplever som näst intill magisk.
Ja du kommer sakna ibis.
 

PMD

Aktiv medlem
Bildstabilisering gör alltid nytta vid handhållen fptografering om slutartiden är så lång att kamerans rörelse pga ostadiga händer (alla har ostadiga händer) gör att bilden annars skulle bli suddig.
 

Kattfisken

Medlem
Bildstabilisering gör alltid nytta vid handhållen fptografering om slutartiden är så lång att kamerans rörelse pga ostadiga händer (alla har ostadiga händer) gör att bilden annars skulle bli suddig.

Det förstår jag. Men vad innebär det i praktiken. Är helt novis så jag vet inte vilka slutartider man ens använder, vidtec makrofoto. Sony har inte ens stabiliserade makro-linser vad jag kan se.
 

PMD

Aktiv medlem
Det förstår jag. Men vad innebär det i praktiken. Är helt novis så jag vet inte vilka slutartider man ens använder, vidtec makrofoto. Sony har inte ens stabiliserade makro-linser vad jag kan se.
Jag vet inte hur vanligt handhållen makrofotografering är. Jag handhåller bara när jag jagar flygande insekter (humlor, bin, fjärilar (svårt), mm) men då använder jag också blixtar för att få tillräckligt med ljus så bildstabiliseringen som finns i mitt makroobjektiv behövs knappast i de situationerna.

För stillastående motiv så använder man med fördel någon sorts stativ då är det inte heller så värst viktigt med bildstabilisering.

Men ibland använder jag mitt makroobjektiv för porträtt (och andra bilder med liknande motivavstånd). Då kan bildstabiliseringen vara riktigt bra att ha.
 
ANNONS