Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Photo Mechanic ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gamla foton

Medlem
Vilket metadata-fält som använts spelar inte så stor roll, om vi tar just Lightroom som exempel så du säga åt den att hämta textinnehållet från ett eller flera metadatafält. Fast det vanligaste att använda är nog Bildtext/Caption, det är ju det metadatafält som är tänkt just för beskrivande bildtexter.



Precis.

Sedan är ju jag lite förvånad att du vill göra just så, det finns ju många både smidigare och flexiblare sätt att visa biltexter hämtade från metadata än att göra dem till en del av själva bilden.

Du skrev ett bra, intressant och tänkvärt inlägg, jag måste grunna en stund men jag återkommer med svar när jag har samlat mer kraft...

Det har varit en tung dag...
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag vill verkligen inte skriva något i själva bilden, utan under bilden.

Eftersom det uppenbarligen är svårt att förstå vad jag menar så tvivlar jag mer och mer att vanliga fotoprogram klarar av denna dubbla funktion, att "bränna" en bild i 2 steg:
steg 1 - generera bilden som vanligt och sedan
steg 2 - skapa dokumentation från metadata under denna bild men i den nygenererade imagen.
Med tillägget mogrify så får du den funktionen i Lightroom och du använder export dialogen som vanligt. (Jag justerade inställningarna så de är inte likadana som på skärmklippet.)
 

Bilagor

ANNONS