Annons

Enkel hemmastudio - köptips

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklasx

Ny medlem
Hej.

Har tänkt få ihop en portabel studio för enklare porträttfoto, främst inomhus. Är nybörjare med ljussättning och skulle behöva lite tips på vad jag ska köpa för utrustning.

Jag har en kamerablixt, Godox V350+trigger, och vill nu köpa följande:

* Softbox, ca 60-100cm, hopfällbar så den lätt kan transporteras
* Stativ med hållare för softbox och blixt

Till att börja med så vill jag inte lägga allt för mycket pengar utan få till ett enkelt (och billigt) kit. Någon som har tips på vad jag ska köpa för grejor för att komma igång?

-- Niklas
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hej.

Har tänkt få ihop en portabel studio för enklare porträttfoto, främst inomhus. Är nybörjare med ljussättning och skulle behöva lite tips på vad jag ska köpa för utrustning.

Jag har en kamerablixt, Godox V350+trigger, och vill nu köpa följande:

* Softbox, ca 60-100cm, hopfällbar så den lätt kan transporteras
* Stativ med hållare för softbox och blixt

Till att börja med så vill jag inte lägga allt för mycket pengar utan få till ett enkelt (och billigt) kit. Någon som har tips på vad jag ska köpa för grejor för att komma igång?

-- Niklas[/QUOTE

Photax har en hållare för kamerablixtar med Bowens S mount. Den kostar 195 kr. Fördelen är då att du inte blir låst till paraplysoftboxar utan kan välja mellan en mängd billiga softboxar. Tycker du sedan att din kamerablixt inte räcker till så kan du komplettera med en ad200 med 200ws framöver som också passar i hållaren. Välj ett eller två billiga stativ ca 90-230cm. Köp alternativt en reflexskärm typ 5i1 och en arm till det och du är igång. Photax, Kamda, Boströms, Kaffebrus är några du kan kolla hos.
 

Ventures

Aktiv medlem
Lågbudget:
Paraplyer är billigare än softboxar. Noname-stativen kostar inte mycket heller, annars t.ex. Manfrottos 1051BAC+026. Blixtar som "lyssnar" på kameran, 2-3 st. Klart.
Nästa steg:
Ett begagnat elinchrome-kit "to go" eller liknande. Inklusive väska :).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag försöker att bli bättre på att ljussätta bilder. Både inomhus som utomhus.
Jag har ett antal Canonblixtar med triggers. Fast de har jag slutat använda.
Jag försöker hitta något som fungerar fast samtidigt är så lätt och enkelt att använda som möjligt.
Jag använder nu en Godox AD 200 och en Godox 860 II F. Har en trigger för Canon och en för Fuji.
Det gör att jag med samma blixtar kan jag köra blixtarna med båda kamerorna.
Jag har 2 softboxar och de fungerar bra. Fast vad jag använder mest är ett transparent paraply. Eller kör med en eller 2 blixtar och slår dem i taket.
För mig är det mest att kunna ta bilder så flexibelt som möjligt.
Rena studiobilder intresserar mig inte. Det verkar oftast sluta med lättklädda modeller. Har inget emot vackra kvinnor men det blir lite tjatigt.
Tar hellre bra bilder på barnbarnen. De bilderna har högre värde.
 

Bilagor

larjo

Aktiv medlem
Ett paraply är ett billigt sätt att komma igång med ljussättning. Men ljuset är svårare att kontrollera än med en softbox. I trånga utrymmen blir bakgrunden oftast för ljus. Köpte 2 billiga paraplysoftboxar som passar nämnda Bowen S hållare på Photax. Tycker de funkar bra för priset. Den ena är 60cm med en beaty-skiva, en diffusionsduk och raster. Den andra är en 80 cm med dubbla diffusionsdukar och raster. Lite stor för en speedlight. Med allt monterst klarar den halvfigur.
Gillar ändå den bättre än den första. Sen är en 5 i 1 reflexskärm med hållare och stativ är bra.
Som bakgrund funkar ett vitt lakan bra.

Edit
Stavar som en kratta med min tjocka tumme på mobilen...
 

cardazio

Aktiv medlem
120 cm brollybox (mkt lät och portabelt) 300kr
Lastolite förlängningshandtag (om du har kompis med dig, annars manfrotto 1004bac)
Godox sbracket 200 kr

Sändare, mottagare,blixt (ditt val men jag hade tagit ad600 m externt blixthuvud för att inte sakna kraft när det är ljust, men även sb900 eller motsvarande duger i många fall. Godox mäter dock ledtal i inzoomat läge så vågar inte säga hur mycket kräm du har i den du nämner)

Exempel på det jag gjirt med den setupen finns här:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/26299313588/in/dateposted-public/

Lycka till
 

cardazio

Aktiv medlem
120 cm brollybox (mkt lät och portabelt) 300kr
Lastolite förlängningshandtag (om du har kompis med dig, annars manfrotto 1004bac)
Godox sbracket 200 kr

Sändare, mottagare,blixt (ditt val men jag hade tagit ad600 m externt blixthuvud för att inte sakna kraft när det är ljust, men även sb900 eller motsvarande duger i många fall. Godox mäter dock ledtal i inzoomat läge så vågar inte säga hur mycket kräm du har i den du nämner)

Exempel på det jag gjirt med den setupen finns här:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/26299313588/in/dateposted-public/

Lycka till
Förtydligande: stativet och blixten avser om du även vill kunna använda dem utomhus. Kör du enbart inomhus skulle jag kört blixt kopplad till vägguttag (behöver då inte lika starka blixtar samt slipper batteriet) och lättare stativ som inte behöver klara vind.
 

cardazio

Aktiv medlem
Sköna porträtt. Gillar särskilt bilden på Linnéa då det är lite ovanligt att se henne brista ut i sådant smile...kul att du fångade!
Kanske gjorde skillnad att jag inte hade någon aning om vem hon var 😀. Tyckte det var lite skumt att folk klev emellan för att ta selfies, men det var först när frugan kikade över axeln när jag redigerade som jag fick veta varför.
 
ANNONS