Annons

Fota blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Vad behöver jag för att fota blixtnedslag?


Vilka ord ska jag använda för att söka efter en sådan?


Har en canon eos 550D.
 

gliz68

Aktiv medlem
Stativ och gärna en fjärrutlösare...och oväder[emoji106]
Har ett manfrottostativ.
Tänkte mer på utlösaren.
Fjärrutlösare måste vaktas. En sådan trådlös har jag. Finns ju utlösare som reagerar på blixt. En sådan hade jag i tanken mest när jag undrade.
...oväder och ett parasoll tänkte jag också på...
 

Erik X

Aktiv medlem
Har ett manfrottostativ.
Tänkte mer på utlösaren.
...oväder och ett parasoll tänkte jag också på...
En bra utsiktsplats är nog viktigaste förutsättningen - med bra utsikt mot åskvädret (svårt att förutse exakt var det kommer att blixtra bäst) och samtidigt någorlunda säker. Man vill inte stå i regnet, där är sikten inget bra, förutom att allt blir blött..
Fjärrutlösaren kan man trycka av så fort föregående exponering är slut (eller hålla kontinuerligt inne) så att man i princip får serietagning med lång exponeringstid, förutsatt att man har ett rymligt minneskort förstås :) Stäng av 'brusreducering vid lång exponeringstid' i kameran, annars är den upptagen lika länge efter varje exponering med att mäta upp sensorbrus..
Det finns åsktrackers på nätet, de borde man kolla upp kontinuerligt så att man ser hur åskvädret förflyttar sig. T.ex. den här
https://www.nordicweather.net/ukkostutka.php?sv

Eller "radar med blixt" hos smhi.se, så här såg det ut när jag fotade blixt i somras, jag har aldrig varit med om något liknande!
 

Bilagor

Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Det är ganska svårt att få till tycker jag. Bäst blir troligen när det är riktigt mörkt på kväll/natt så man kan ha slutaren öppen en lång stund för att fånga några blixtar. Man kan ju försöka hålla en pappskiva framför objektivet och använda den som extern slutare, problemet är väl att öppna vid rätt tid :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kom på kanske en annan lösning, om man filmar i HD/4K eller liknade och plockar ut de rutor med blixt som stillbilder, skulle det fungera? Upplösning borde räcka för den typ av bild.
 

Erik X

Aktiv medlem
Kom på kanske en annan lösning, om man filmar i HD/4K eller liknade och plockar ut de rutor med blixt som stillbilder, skulle det fungera? Upplösning borde räcka för den typ av bild.
Blixtarna brinner under i storleksordningen 100ms och sen kommer följdblixtar och förgreningar så om man fotar med kortare exponeringstid (t.ex. tar ut enstaka frames ur film) så kommer det inte att se lika spektakulärt ut. Åskvädret ovan höll på i ett par timmar och jag labbade med olika inställningar hela tiden. Kom fram till att ca 6 sekunders exponering gav bäst resultat.. Det blev hanterbart också, 6s = 10 bilder i minuten = 1200 bilder om det hela mot förmodan håller på två timmar :)
De häftigaste blixtarna kom förstås alltid då jag hade slutaren stängd :-D
Är det kolmörkt kan man förstås ha ännu längre exponeringstid
 

Erik X

Aktiv medlem
Hmm, hur fixar man ett stativ som funkar i bilen? Då skulle man kunna åka runt och jaga blixtar enligt tracker-informationen och sen fota genom sidorutan, skyddad mot både regn och blixtnedslag..?
Eller skulle det gå att rigga upp stativet i bagagerummet i V70:n och fota genom öppen baklucka? Stativ och kamera skulle ju iofs kunna stå utanför, regnskyddade under luckan, och så sitter man själv inne i bilen med fjärrutlösaren :-D
 

PMD

Aktiv medlem
Blixtarna brinner under i storleksordningen 100ms och sen kommer följdblixtar och förgreningar så om man fotar med kortare exponeringstid (t.ex. tar ut enstaka frames ur film) så kommer det inte att se lika spektakulärt ut.
Man kan plocka ut en sekvens av bilder och slå ihop dem i efterbehandlingen.

Kanske varannan eller var tredje beroende på hur lång tid blixtnedslagen tar.

Men jag skulle nog skaffa en trigger i stil med den jag föreslog i inlägg #5 om jag vore ordentligt intresserad av att fotografera blixtar.
 

PMD

Aktiv medlem
Hmm, hur fixar man ett stativ som funkar i bilen?
Det finns klämmor som man sätter på en bildörr med nedvevad ruta (med fäste för stativhuvud), men då måste man förstås åka runt med öppen sidoruta om man ska vara snabbt startberedd på att fotografera blixtar. En plastpåse över kameran kanske?
 

Erik X

Aktiv medlem
Det finns klämmor som man sätter på en bildörr med nedvevad ruta (med fäste för stativhuvud), men då måste man förstås åka runt med öppen sidoruta om man ska vara snabbt startberedd på att fotografera blixtar. En plastpåse över kameran kanske?
Tack, ska kolla. Skulle föredra att åka med stängda rutor och ta ner dem först vid fototillfället. Ordinarie tripod borde man iofs kunna rigga upp i baksätet och fota genom bakre sidoruta :)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Tack, ska kolla. Skulle föredra att åka med stängda rutor och ta ner dem först vid fototillfället. Ordinarie tripod borde man iofs kunna rigga upp i baksätet :)
Det var en sån här jag tänkte på. Frågan är väl hur stadig den är. Förmodligen finns det liknande från andra tillverkare.

Sen såg jag denna mojäng. Den används med stängd sidoruta och ser mycket stadigare ut, men kostar därefter också.
 

Erik X

Aktiv medlem
Man kan plocka ut en sekvens av bilder och slå ihop dem i efterbehandlingen.
Visst kan man det men om man ändå vill kunna ana landskap, gatlyktor och annat så är en exp-tid om 6 sekunder ganska lämpligt :)
Mitt förslag som sagt (ändra efter behag): Stativ, ISO 200, f/11, t=6s, MF intrimmad så gott det går i live view mot någon avlägsen ljuskälla, WB dagsljus. Och sen kontinuerlig serietagning utan att peta på kameran (läs använd fjärrutlösare) så fort showen börjar. Post-processing: släng alla bilder som det inte är blixtar på :)
 

Erik X

Aktiv medlem
...om man filmar i HD/4K eller liknade och plockar ut de rutor med blixt som stillbilder, skulle det fungera?
Glöm inte att underexponera ett antal steg under filmningen (i vart fall om det är natt), det kommer att bli helt galen överexponering när blixten väl slår ner..
 
ANNONS