Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Brottsprovokation kan vara en användbar taktik ibland, men det måste användas med måtta. Brottsprovokation är inte lagreglerad vad gäller polisen, men det finns en HD-dom där ett åtal ogillades pga polisens brottsprovokation.

Jag är inte polis.
 

PMD

Aktiv medlem
En polis omhändertog en man för identifiering, kroppsvisiterade honom och tog hans telefon. Polisen grundade sitt ingripande på att mannen kunde vara efterlyst, bl.a. på grund av att han inte ville identifiera sig. Mannen filmade stora delar av ingripandet men blev upprepade gånger tillsagd att sluta filma.
https://www.jo.se/PageFiles/12932/6506-2017.pdf

Polis plockar telefon. Enligt målsäganden ska polisen även försökt radera filmen men JO finner inget stöd för att det skett.

Polis hittar på att filmaren "kan vara efterlyst" för att köra en visitering.
En intressant aspekt på detta ärende är att JO påpekar att "Polismyndigheten ska kritiseras för agerandet."

Att en polis bryter mot lagen resulterar alltså bara i att JO framför "kritik".
 

Bengf

Aktiv medlem
Amerikanarna var tidiga med sina då på den tiden dom populära filmkamerorna att filma alla möjliga brottsliga händelser gjorda av både polis och allmänhet, vilket några blev mycket kända och omtalade över hela världen, ofta så klarade sig polisen men några fick sluta efter påtryckningar från allmänheten och media.

Har kollat en del på tunnelbane polisen och flera andra så kallade följa polisens arbete på TV, det är väldigt många sådana program, både UK och Danmark och Sverige då förstås. Inte ovanligt att filmare kommer in lite väl sent och inte känner till upprinnelsen till polisens gripande, det är i bland rent kaos med folk som filmar och kommenterar och bråkar, inte lätt att vara ordningsman alla gånger.
 

iSolen.se

Guest
Nu har jag sent omsider sett den enorma filmen (varför är den så gigantisk?) och precis som jag trodde så var polisen initialt trevlig och killen provocerade genom att onödigt hävda sin rätt. Polisen inledde med att uttrycka att personen såg ung ut. En smartare polis hade förstås bett föraren flytta bilen några meter, tex till närmsta parkering eller från privat mark (eller varför inte ha sett bilen anlända eller rulla lite, eller bara vänta), så hade situationen lösts på en gång. Provokatören fick precis som han ville, ett filmat polisingripande som gav kritik.

Killen påstår att han är jurist (nåja han pluggar till det, oskyddad titel så den kan han ju roa sig med) och då är det fullständig hål i huvudet att provocera en polis för, om inte reglerna ändrats, det går inte bli advokat om man blir straffad...eller så har han inga såna ambitioner. Otrolig risk...eller så ljög han bara.

Det där är bara polisjakt. Så onödigt och fult.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu har jag sent omsider sett den enorma filmen (varför är den så gigantisk?) och precis som jag trodde så var polisen initialt trevlig och killen provocerade genom att onödigt hävda sin rätt. Polisen inledde med att uttrycka att personen såg ung ut. En smartare polis hade förstås bett föraren flytta bilen några meter, tex till närmsta parkering eller från privat mark (eller varför inte ha sett bilen anlända eller rulla lite, eller bara vänta), så hade situationen lösts på en gång. Provokatören fick precis som han ville, ett filmat polisingripande som gav kritik.

Killen påstår att han är jurist (nåja han pluggar till det, oskyddad titel så den kan han ju roa sig med) och då är det fullständig hål i huvudet att provocera en polis för, om inte reglerna ändrats, det går inte bli advokat om man blir straffad...eller så har han inga såna ambitioner. Otrolig risk...eller så ljög han bara.

Det där är bara polisjakt. Så onödigt och fult.
Det är alltså "nej" som är provocerande?
 

iSolen.se

Guest
Det är alltså "nej" som är provocerande?
Du kan inte ha sett filmen.

Tjafset, killen ville uppenbarligen tjafsa och fånga detta på film, och polisen hade fått se körkortet förr eller senare så det handlar ju inte om att vara anonym.

Att hävda lagparagrafer på detta sätt är knappast normalt. Om en polis t ex ber en person flytta på sig gör varje normalt funtad person det utan att ifrågasätta det lagliga i det.

Att inte tro att buset gjorde detta i hopp om att polisen skulle säga eller göra något dumt är naiv.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du kan inte ha sett filmen.

Tjafset, killen ville uppenbarligen tjafsa och fånga detta på film, och polisen hade fått se körkortet förr eller senare så det handlar ju inte om att vara anonym.

Att hävda lagparagrafer på detta sätt är knappast normalt. Om en polis t ex ber en person flytta på sig gör varje normalt funtad person det utan att ifrågasätta det lagliga i det.

Att inte tro att buset gjorde detta i hopp om att polisen skulle säga eller göra något dumt är naiv.
Jag kan förstås ha missuppfattat dig när du skrev att det var att hävda sin rätt som var provocerande.

Låt mig skriva några exempel så får du själv svara om du anser några av dem är provocerande:


  • Polis ber om mitt ID när jag promenerar på stan. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
  • Polis ber att få titta på mina bilder i min kamera. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
  • Jag har sovit i förarsätet i en bil och polis frågar om ID. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
 

iSolen.se

Guest
Jag kan förstås ha missuppfattat dig när du skrev att det var att hävda sin rätt som var provocerande.

Låt mig skriva några exempel så får du själv svara om du anser några av dem är provocerande:


  • Polis ber om mitt ID när jag promenerar på stan. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
  • Polis ber att få titta på mina bilder i min kamera. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
  • Jag har sovit i förarsätet i en bil och polis frågar om ID. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
Du har ju inte tjafsat i något av exemplen som inte alls liknar fallet ovan. Det stod ovan att det förekommit droghandel och hade skett ett mord på+ platsen. Dessutom är det mitt i natten och du hänger där utan att tanka. Om du dessutom ser ung ut och sitter bakom ratten på en bil tycker jag det är rimligt att få frågan om och visa körkort. Nån gång ska du hem så det är bara tidsfråga till du ändå måste visa legg.
 

iSolen.se

Guest
Det är en helt annan sak än tvingas legitimera sig utan orsak. Notera också att studenten klev ur bilen när han blev ombedd att göra det.
Polisen angav orsak. Förr eller senare ska han som sagt hem och någon måste ju ha kört bilen dit. Det är privat mark så det är väl bara att vänta 5 minuter så är det parkering. Där finns det säkert något polisen kan göra helt lagligt om du tycker upptrappning är rätt väg att gå.

Det där är bara lekskoleresonemang och killen ska bli jurist...hoppas han inte klarar det....om det ens var sant. Han verkar ju inte vara efter att göra någon nytta i samhället direkt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du har ju inte tjafsat i något av exemplen som inte alls liknar fallet ovan. Det stod ovan att det förekommit droghandel och hade skett ett mord på+ platsen. Dessutom är det mitt i natten och du hänger där utan att tanka. Om du dessutom ser ung ut och sitter bakom ratten på en bil tycker jag det är rimligt att få frågan om och visa körkort. Nån gång ska du hem så det är bara tidsfråga till du ändå måste visa legg.
Bara för att reda ut saker och ting så stör du dig på tjafs och att det är en springande punkt?
De båda hälsar, polis frågar om mannen i bilen har körkort. Mannen svarar ja. Polisen vill se det och mannen svarar nej.

Är det tjafset du menar?
 

AFJ

Aktiv medlem
Killen påstår att han är jurist (nåja han pluggar till det, oskyddad titel så den kan han ju roa sig med) och då är det fullständig hål i huvudet att provocera en polis för, om inte reglerna ändrats, det går inte bli advokat om man blir straffad...eller så har han inga såna ambitioner. Otrolig risk...eller så ljög han bara.
Varför skulle killen ljuga om att han pluggar juridik? Just det sätt som han uttrycker sig på tyder ju på att han är påläst och vet vad som gäller i den här situationen. Polisen står på sig, polarn tycker han skall ge sig, ändå håller han på sin rätt. Det tycker jag man måste bli imponerad av.

Varför skulle han riskera att bli straffad? Killen har ju inte begått något brott - och det vet han.

Du missar det viktiga i saken. Den unga killen har RÄTT och polisen har FEL. Det har polismyndigheten själv konstaterat, det har JO kommit fram till.
 

AFJ

Aktiv medlem
Du kan inte ha sett filmen.
Du kan inte ha läst JO-beslutet.

Att hävda lagparagrafer på detta sätt är knappast normalt. Om en polis t ex ber en person flytta på sig gör varje normalt funtad person det utan att ifrågasätta det lagliga i det.
Det är inte det vanliga, de flesta hade förstås givit med sig, det är ju också därför polismannen blir frustrerad. Det är förstås polismannen som gjort fel. Istället för omhändertagande och visitation borde han ha tackat för sig och önskat killen en trevlig kväll och lycka till i det fortsatta studierna. Då hade han sluppit bli fälld av JO och klandrad av sin egen ledning.

Att inte tro att buset gjorde detta i hopp om att polisen skulle säga eller göra något dumt är naiv.
Vad har du för stöd för att killen är kriminell?
 

iSolen.se

Guest
Bara för att reda ut saker och ting så stör du dig på tjafs och att det är en springande punkt?
De båda hälsar, polis frågar om mannen i bilen har körkort. Mannen svarar ja. Polisen vill se det och mannen svarar nej.

Är det tjafset du menar?
Kolla videon om du inte gjort det, killen håller på rätt länge och det är tydligt att han bara vill djävlas. Som jag redan påpekat, polisen kan ju bara genom att vänta eller ha sett bilen röra sig på håll ha full laglighet att få se körkort så det är förstås bara provokation som buset håller på med, och de hoppas få ett misstag på film vilket de lyckades med. Att komma därifrån anonymt kommer förstås polisen inte gå med på.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det där är bara lekskoleresonemang och killen ska bli jurist...hoppas han inte klarar det....om det ens var sant. Han verkar ju inte vara efter att göra någon nytta i samhället direkt.
Imponeras av din slutledningsförmåga...

Men låt oss bortse från detta. Även om killen har varit dömd för våldtäkt och narkotikainnehav, även om killen pluggar till snickare, även om hans framtida planer är att pilla sig i naveln och skattefuska, så hade JO's utslag blivit exakt det samma - polismannen gör fel.

Vi har ju lagar för polisens agerande av en anledning.

Att du inte kan förstå detta är för mig obegripligt.
 

iSolen.se

Guest
Du kan inte ha läst JO-beslutet.



Det är inte det vanliga, de flesta hade förstås givit med sig, det är ju också därför polismannen blir frustrerad. Det är förstås polismannen som gjort fel. Istället för omhändertagande och visitation borde han ha tackat för sig och önskat killen en trevlig kväll och lycka till i det fortsatta studierna. Då hade han sluppit bli fälld av JO och klandrad av sin egen ledning.



Vad har du för stöd för att killen är kriminell?
Nej och hela övningen gick ju ut på att filma när polisen gör något fel (jag ifrågasätter fortfarande inte JO) vilket buset lyckades med.

Jag har inte sagt att han är kriminell, jag har sagt att busungarna provocerar polisen.
 

iSolen.se

Guest
Imponeras av din slutledningsförmåga...
Tack, jag brukar får beröm för den.

Men låt oss bortse från detta. Även om killen har varit dömd för våldtäkt och narkotikainnehav, även om killen pluggar till snickare, även om hans framtida planer är att pilla sig i naveln och skattefuska, så hade JO's utslag blivit exakt det samma - polismannen gör fel.
Som jag har sagt flera (fem?) gånger, jag säger inte emot JO.

Om polisen tappat fattningen och börjat slåss med killen och telefonen inte fångat något och det blivit ett rättsfall med dålig utgång för killen så är det bye bye, ingen chans att bli advokat och knappast lätt få jobb som jurist heller. Onödig risk för att hänga ut en polis, eller hur?

Vi har ju lagar för polisens agerande av en anledning.

Att du inte kan förstå detta är för mig obegripligt.
Du missar :)
 
ANNONS