Annons

Hur prissätter ni bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Detta är en intressant 'debatt' även om en hel del av inläggen inte tillför så mycket i sakfrågan.
Jag tror att diskussionen kan pågå i evighet, men jag tror även att man, utan att tänja för mycket på sanningen, kan dra slutsatsen att
A) Det är inte enkelt att fotografera bröllop och det kräver mycket av fotografen - mer 'krävande' kunder än ett brudpar finns väl knappast.
B) Marknadsekonomi gäller även bröllopsfotografi.
C) Det finns människor som är beredda att betla mycket pengar för en duktig och erfaren fotograf som 'garanterar' bra bilder.
D) Vissa duktiga fotografer kan ta lite mer betalt än andra på grund av ett gott rykte - även om det finns lika duktiga fotografer som tar mindre betalt.
E) Brudparet har fullständig frihet när det gäller valet av fotograf. Vill de betala 50k för en duktig & erkänd fotograf är det deras val. Vill de leta upp en kanske lika duktig, men inte lika välkänd fotograf, som tar 15k för samma jobb är det upp till dem. Vill de be en kompis med en nyinköpt EOS 500D med 18-55 att fotografera är det upp till dem.

Hur mycket vi fotografer än diskuterar & debatterar prissättning så är det brudparen som bestämmer, och då är det väl bara bra att det finns något för alla! Jag tror dock att de flesta par väljer en professionell fotograf som håller en prisnivå som är 'överkomlig' - men som sagt, det finns nog tillräckligt med brudpar för alla.

Mvh
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
 

Olsin

Aktiv medlem
...
Det här fenomenet är långt ifrån unikt för fotografer. Du kan hitta det här i väldigt många branscher. Mer än en fackbutik har tvingats lägga ner därför att webbshopar och stora kedjor dumpat priserna.
Precis, men många som diskuterar här verkar tro att det enda som gäller är priset. Tyvärr så finns ingen Timell-effekt på bröllopsjobben, dvs att när klåparen misslyckats så får proffset först städa upp och sedan göra rätt och därmed få mer jobb än om han bara behövde göra rätt från början.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag ber verkligen om ursäkt.

Jag dumpar inga priser. Vad har du fått det i från?
Jag ber verkligen om ursäkt.
Inser att du inte alls gör det, och tyvärr drog jag dig över en kam med alla andra som faktiskt gör det.

För visst är det så att många "deltids-frilansare" dumpar priserna pga att de har ett annat arbete som de lever på.
Vilket i längden är olyckligt även för dem själva.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag ber verkligen om ursäkt.
Inser att du inte alls gör det, och tyvärr drog jag dig över en kam med alla andra som faktiskt gör det.

För visst är det så att många "deltids-frilansare" dumpar priserna pga att de har ett annat arbete som de lever på.
Vilket i längden är olyckligt även för dem själva.
vi har nog samma syn på prissättningen. Dumpade priser är att skjuta sig själv i foten. Det finns riktlinjer dom är baserade på att man ska kunna leva på sitt yrke.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Lever du bara på foto eller har du det som extra knäck?
Du säger att det går, och jodå, det tror jag också.
Men eftersom du kommer med påståendet, så ligger bevisbördan på dig...

Jodå, jag har mitt fotograferande som huvudsaklig sysselsättning.
Men, det räcker inte till en inkomst som motsvarar en lön från ett vanligt, högst ordinarie heltidsarbete.

Till stor del pga "kunder" som skiter fullständigt i kvalité, och enbart bryr sig om pris.
Dessutom så möter jag regelbundet på "frilansare" som mer eller mindre (i vissa fall helt och hållet) ger bort sina bilder.

Detta utan att inse att det inte bara påverkar renodlade yrkesfotografer, utan också gör att de själva omöjligt skulle kunna leva på sitt fotograferande. Alldeles oavsett hur duktiga de är.
De tycker att det är roligt nog att få sina bilder publicerade.

Själv tror jag inte alls att utvecklingen går att stoppa.
Men jag hoppas att jag kan få någon/några att tänka till, för både sin egen och andras skull.

Sedan är det ju bara att gilla läget och jobba hårt både på att utvecklas som fotograf, och att hitta nya smarta sätt att jobba på, vad det gäller affärsidéer.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
vi har nog samma syn på prissättningen. Dumpade priser är att skjuta sig själv i foten. Det finns riktlinjer dom är baserade på att man ska kunna leva på sitt yrke.
Vi "lyckades" uppenbarligen att svara till varandra på samma gång.
Visst verkar vi ha samma syn på sakernas tillstånd :)

Nu ska jag strax förbereda dagens uppdrag.

Trevlig helg på er alla :)
 

copywriter

Aktiv medlem
Vad vet du om mig? Vad generaliserar jag om? Vad har jag inte en "blekaste aning om"?

Hur bildbehandlar du dina bilder - berätta? Hur mycket tid lägger du ner per bild? Hur många bilder tar du per bröllop?

Jag tror du behöver ta så mycket betalt för att kompensera för din dåliga självkänsla. Vad har du bakom dig som gör att det är så oerhört viktigt att tjäna pengar och känna dig framgångsrik? Vad flyr du ifrån? Vad är nästa steg? Varför vill du inte expandera och anställa folk? Jag tror du har ett stort kontroll- och bekräftelsebehov. Uppenbarligen känner du dig fortfarande osäker eftersom du så lätt känner dig förolämpad. Vilka tår har jag trampat på? Tål du inte debatt och ifrågasättanden? Saknar du tillräcklig social kompetens för att bedriva en saklig dialog utan att hänfalla till omotiverat skryt om vad du tjänar och var du jobbar mm?

Kliv ner från din piedestal och bosätt dig ett år i Norrköping för att möta min verklighet. Hur skulle du klara dig? Vad skulle du göra och hur?
Wow.

Eftersom det är så uppenbart att du är själva definitionen för ett troll tänker jag inte bemöta dina personangrepp överhuvudtaget. Det är otroligt, otroligt lågt att anklaga andra människor på det sätt du gör och jag antar att du får ut något av det på ett personligt plan.

Grattis, Tore, du är ett svin.
 

aswe

Aktiv medlem
Man kan väl ta betalt vad man vill. Själv tar jag inget betalt och Copywriter tar upp till 50.000,-. Man får väl räkna lite själv på vad man vill ha tjäna och vilka utgifter man har. Man är inte skyldig att hålla upp priserna för att skydda heltidsfotografer.

Jag tror att kunderna kan välja själva. Priser, erfarenheter, tidigare tagna bilder och rykten är viktiga ingredienser för fortsatt yrkesverksamt fotograferande. Vissa kunder vill betala mycket för bra bilder och andra vill betala lite för bilder som bara är ok. Vissa skiter helt i bilderna och är bara snälla mot sin fotande släkting som dessutom inte kostar något.
 

baziq

Medlem
Wow.

Eftersom det är så uppenbart att du är själva definitionen för ett troll tänker jag inte bemöta dina personangrepp överhuvudtaget. Det är otroligt, otroligt lågt att anklaga andra människor på det sätt du gör och jag antar att du får ut något av det på ett personligt plan.

Grattis, Tore, du är ett svin.

Teodorian är alltid ute efter bråk och tjafs. någon borde kicka ut honom.
 

Santa771

Aktiv medlem
Jag har med föllt tråden och undrar vad det är för fel på en viss person. Man kan även undrar om han är lika dan när han möter sina patienter.
 

JohanB4

Ny medlem
Hyra Dj till bröllop är billigare än fotograf

Det är intressant ändå att jag kan ta nästan dubbelt så mycket betalt per timme när jag gör ett fotojobb än när jag spelar som Dj på bröllop. Jag vet att många upplever att konkurrensen är hård för oss fotografer. Men ni skulle bara veta hur det är för Djs.
Sedan intåget av den digitala musiken så är ju varenda en DJ och vi ersätts allt oftare av spotify-listor.
När jag fotar tar jag 1200kr/h men som Dj blir det sällan mär än 600kr/h efter att man riggat upp och ner samt betalat kostnader för utrustning.

Jag undrar hur lång tid det tar innan man börjar ersätta fotografen med en entusiast med smart phone och drönare.
Spotify har fullkomligt dödat marknaden för bröllops Dj. Det är enligt mina uppskattningar 2 av 10 bröllop där man idag prioriterar att hyra DJ

Jag som både spelar och fotat kan lätt säga att fotogigg är en picknick i jämförelse med att spela som Dj på bröllop. Energin som går att till att spela skivor bra är 10ggr den som det går när man fotar. Ja.. Ja... Fota är också väldigt krävande om man ska göra det bra. Men det handlar ändå ganska mycket att att finnas där när ögonblicket uppstår. Som Dj skapar man stämingnen och den pressen är stor. Inte många sekunder kan du vila hjärna.

Vad tror ni? Kan ny teknik göra samma sak för oss bröllopsfotografer eller är det konstnärliga och hantverket för svårt för för noviser att bemästra oberoende hjälp av teknik.

Vem vet! Kanske är framtiden att sälja DJ och fotograf i ett paket. Kasta in en saxofonist så är ju kvällen räddad.

Hur stänker ni? Vad tar ni i timmen? Finns det alltid någon som prisar ut sig på marknaden? Vad bordet kosta mest, en duktig DJ eller en duktig fotograf?
Är det fortfarande många där ute som kör svart?
Själva är jag stenhård med att allt ska vara vitt och rätt. Så man har rent mjöl i påsen när skatteverket kommer.

Oj detta blev långt :).

Jag är uppriktigt sugen på att höra svar på tankarna ovan.

// Johan
 
Senast redigerad av en moderator:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du är väldigt otydlig i prisjämförelsen: ”När jag fotar tar jag 1200kr/h men som Dj blir det sällan mär än 600kr/h efter att man riggat upp och ner samt betalat kostnader för utrustning.”.

Som fotograf räknar du timmarna på plats, men inte tid för efterarbete eller kostnad för avskrivning av utrustning. Frågas kom. Medan du som DJ inte räknar tiden för rigga och avrigga, samt räknar bort kostnad för utrustning. Frågas kom.

Prislapparna blir svåra att jämföra.

Om du inte räknar timmar eller utrustning alls: Hur mycket är marknaden beredd att betala för DJ respektive fotograf under ett bröllop? Inklusive allt?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag är uppriktigt sugen på att höra svar på tankarna ovan.

// Johan
Med tanke på att det står en DJ i varenda bar nuförtiden - snart spelas det nog även på Espresso House här i Stockholm - så känns det tyvärr som att tjänsten har urholkats lite. Jag var själv DJ i mitten på 90-talet och det var inte alls samma omfattning då. Detta i kombination med Spotify och andra tjänster som effektivt skapar låtlistor och "gångbara" mixar på fyllan.

Synd dock. DJ yrket är ett fantastiskt och underskattat hantverk. Särskilt när man körde vinyl om du frågar mig :)

Sedan har förstås Petter en viktig poäng här ovan. Timmarna efteråt. Oftast är själva fotograferingen den minsta delen i jobbet.

Ps. Ursprungstråden är nästan 10 år gammal. Bra grävt :)
 

jgriph

Ny medlem
Finns faktiskt fler sätt att tänka när det gäller prissättning:

1. Introduktionspriser för att etablera sig och skaffa portfolio samt rykte
2. Bildkvalitén är sämre.
3. Utrustning är inte tillräcklig för att kunna motivera högre priser
4. Antal timmar nedlagt tid är väsentligt mindre (särskilt efter själva fotograferandet)
5. Slutprodukten, dvs DVD, förstoringar, bildspel, bok, presentation etc är av lägre kvalité eller mindre.

Gillar dock skarpt Lindas syn på saken!

/Stefan
Gillar dina tillägg i tråden Stefan!

Har fotograferat bröllop vid sidan av ett annat heltidsjobb under några års tid, och har nu valt att skala upp mitt fotograferande. Då jag inte kunnat ta så många bröllop under tidigare år pga. tidsbrist har jag inte marknadsfört mig alls, utan låtit ryktet sprida sig och endast tagit bokningar på så vis.

Nu vill jag marknadsföra mig mer för att kunna nå ut och få fler bokningar, och har valt att ha "nylanseringspris" i samband med min nya webbplats som bröllopsfotograf. Det finns många anledningar till att ha ett lägre pris...

/Jakob
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Sen tycker jag man som fotograf skall vara realistisk i sin prissättning, och prissätta användningen efter dess faktiska värde. Ren reklam är det inget snack om, men personalporträtt som används internt kommer förmodligen inte generera något större mervärde - för att ta två extremer.
Vaddå? Aktuella bilder på kollegorna i personalkatalogen är en investering som betalar sig varje dag. Tänk vad mycket tid vi sparar när vi i katalogen ser hur människan ser ut som vi sedan ska leta reda på någon stans i kontorslandskapet.
För att bara räkna upp en av de uppenbara nyttorna.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kan bara hålla med, i större firmor uppskattas det internt eftersom man inte känner alla. I mindre har man oftast hela personalen på hemsidan. Vi har fotografer hos oss flera gånger per år för porträttfoto och dom jobbar hårt dom dagarna.
 
ANNONS