Annons

Fota en tavla som ska kunna framkallas 5x5 meter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej.

Har fått en förfrågan om just detta.
Fotografera av en tavla som ska kunna framkallas i upp till 5x5 meter.
Har blivit ombedd av konstnären.

Jag fotar mycket, men jag brukar inte fota så att det ska kunna gå att framkalla så stort...
Och innan jag säger ja vill jag verkligen veta att jag fixar detta!

Kan ni hjälpa mig hur jag ska tänka.
Jag jobbar med en Canon 5D IV & tänker att jag fotar med ett 50mm.

Jag har läst en hel del, men känner att jag mer än gärna tar hjälp av er som gör/gjort liknande jobb. Ni vet ju!

Hur skulle du göra & tänka inför detta?
Prisbild?
Osv...

Små som stora tips är jag tacksam för.
Mvh Emma
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Finns lite olika tekniker beroende på omständigheterna, normalt vid stora tryck hade jag valt att göra panorama. Välj en längre brännvidd och kanske 135mm!?! f/11 och fixa ihop det i LR eller PS.

/Stefan
 

alf109

Aktiv medlem
Hej.

Har fått en förfrågan om just detta.
Fotografera av en tavla som ska kunna framkallas i upp till 5x5 meter.
Har blivit ombedd av konstnären.

Jag fotar mycket, men jag brukar inte fota så att det ska kunna gå att framkalla så stort...
Och innan jag säger ja vill jag verkligen veta att jag fixar detta!

Kan ni hjälpa mig hur jag ska tänka.
Jag jobbar med en Canon 5D IV & tänker att jag fotar med ett 50mm.

Jag har läst en hel del, men känner att jag mer än gärna tar hjälp av er som gör/gjort liknande jobb. Ni vet ju!

Hur skulle du göra & tänka inför detta?
Prisbild?
Osv...

Små som stora tips är jag tacksam för.
Mvh Emma
Allt beror på vilket avstånd bilden skall betraktas på, om den skall betraktas på ett "normalt betraktningsavstånd" som man brukar räkna som minst bilddiagonalen alltså ca 7 meter i detta fall behöver du inte tänka så annorlunda än för vilken bild som helst. Man minskar bara upplösningen i utskriften, de som gör så stora utskrifter kan svara på detta.
Här är en firma som du kan ringa och snack med (finns säkert flera):
http://www.gigantprint.se/
 

Melmis

Aktiv medlem
Finns lite olika tekniker beroende på omständigheterna, normalt vid stora tryck hade jag valt att göra panorama. Välj en längre brännvidd och kanske 135mm!?! f/11 och fixa ihop det i LR eller PS.

/Stefan
Tack snälla för tips!!

Kan du "svara" på detta som jag också funderar på?
Jag fotar tavlan i RAW.
Redigerar sen i Lightroom & Photoshop.
Sen när jag ska spara vill jag väl helst spara i tiff/psd, eller?
Jag skickar med en bild vad som kommer upp när jag ska spara i Photoshop.
Vad ska jag välja för alternativ & varför?
Rgb kan jag tänka mig att jag också ska använda om det ska printas...?
Jobbar nästan alltid annars med srgb, då jag sällan framkallar.
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Allt beror på vilket avstånd bilden skall betraktas på, [...]
Absolut en avgörande parameter i frågeställningen!
För kanske tio, femton, år sedan var det stora reklamskyltar på stan. ”Fotograferad med en Ericsson ... 1 megapixel mobilkamera” löd texten ungefär. Bilden, över en meter bred och kanske tre meter hög, såg hur bra ut som helst när man gick förbi.
 

Melmis

Aktiv medlem
Allt beror på vilket avstånd bilden skall betraktas på, om den skall betraktas på ett "normalt betraktningsavstånd" som man brukar räkna som minst bilddiagonalen alltså ca 7 meter i detta fall behöver du inte tänka så annorlunda än för vilken bild som helst. Man minskar bara upplösningen i utskriften, de som gör så stora utskrifter kan svara på detta.
Här är en firma som du kan ringa och snack med (finns säkert flera):
http://www.gigantprint.se/
Tack så hjärtligt för lite hjälp på vägen.
Kan man inte från början & vill lära sig mer har jag numera lärt mig en sak.
Fråga de som kan, varför sitta & googla i flera dagar..?
Mycket kan man hitta på nätet, men inte allt!
Tack
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bland det viktigaste är att du reproducerar färgerna rätt.
Det är väl också det svåraste.
Det är inte förrän tavlan inte ryms inom sRGB som du måste välja en större gamut.

Belysningen måste vara jämn annars får samma färg olika färguttryck över ytan.

Upplösning kan man alltid skapa genom att sy ihop flera bilder i efterbehandlingen.

Ungefär sådär har jag för mig att Stefan Ohlsson skrev nån gång.
 

afe

Aktiv medlem
Hur stor är tavlan som ska fotograferas? Det har ju en viss betydelse för hur det är bäst att göra.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är bra om du har ett objektiv som har låg distortion/förvrängning, jämn skärpa och hyfsat låg vinjettering. De flesta makroobjektiv har just dessa egenskaper.
 

nikitin

Aktiv medlem
Bland det viktigaste är att du reproducerar färgerna rätt.
Det är väl också det svåraste.
Det är inte förrän tavlan inte ryms inom sRGB som du måste välja en större gamut.

Belysningen måste vara jämn annars får samma färg olika färguttryck över ytan.

Upplösning kan man alltid skapa genom att sy ihop flera bilder i efterbehandlingen.

Ungefär sådär har jag för mig att Stefan Ohlsson skrev nån gång.
Om du använder en X-rite ColorChecker Passport Photo, https://youtu.be/0quI-UYKB-Q, så underlättar detta och snabbar upp processen med att få rätt färger vid avfotograferingen. Scandinavian Photo, https://www.scandinavianphoto.se/x-rite/colorchecker-passport-photo-2-1044018, säljer dem.
 

mombasa

Aktiv medlem
Antar att tavlan är kvadratisk. Räkna hellre på antalet pixlar i bilden i stället för bildens mått. Använd AdobeRGB för en större färgrymd. Och det är inte alldeles nödvändigt att spara i Tiff. JPG fungerar bra när det är en sparning mellan leverantör och adress.
MEN. Bästa rådet i denna tråd är att slå en signal till den som ska printa och ställ alla frågor igen. Ingen fråga är för dum och printaren är lika angelägen som du att få ett bra resultat.
Lycka till!
 

snap01

Aktiv medlem
Finns lite olika tekniker beroende på omständigheterna, normalt vid stora tryck hade jag valt att göra panorama. Välj en längre brännvidd och kanske 135mm!?! f/11 och fixa ihop det i LR eller PS.

/Stefan
panorama oavsett format på ursprunget på tavlan?
jag får anta att du menar sticha bilder så upplösningen blir högre.
 

snap01

Aktiv medlem
Att fotgrafera av en tavla kan vara hur svårt som helst speciellt om canvasen är blank. Du kommer få reflexer i den utav allt. Grunden man brukar göra är att sätta studioblixtar så man inte får reflexer. Sedan så bör du helst använda en normaloptik eller kort tele o det på den bländaren som objektivet är skarpast på. Du behöver inte tänka på något skräpedjup eftersom tavlan förhoppningsvis är plan.

om du har ett fint ljus in, utan direkt solljus så kan det gå att köra utan blixtar.

Du behöver ett bra stativ
Använd trådutlösare eller timer
Kan du få ett jämnt fint ljus utan blixtar kör på det, annars får du mecka med studioljus o det svåra är reflexer o att få det helt jämnt belyst.
Objektiv använd ett normal eller kort tele på den bländaren som är skarpast för den optiken (oftast 5,6-11)
Eftersom bilden ska vara så pass stor så hade jag stichat den, jag har visserligen ett special panorama huvud för det/släde men är du nogrann så går det utan.

Färgrymden beror på tryckaren men när jag printat så har jag kört i adobe rgb o i tiff för att få behålla all info i raw filen.
 

mombasa

Aktiv medlem
Vad skall du ha det till om inte tavlan har det?
Tavlan i sig har ingen direkt färgrymd då den är målad med färg och rent färgtekniskt är skapad i en subtraktiv färgrymd. Men när tavlan ska avfotograferas befinner den sig i en additiv färgrymd där vi utnyttjar ljuset som bärare av färginformationen. (Fotografera=teckna med ljus.) När man ska fotografera med avsikten att resultatet ska vidare till print eller tryck bör man säkerställa att man har så stor färgrymd som möjligt, alltså mer färginformation. I vissa mer sällsynta lägen kan en ännu större färgrymd vara på plats som Prophoto till exempel.
Lite förenklat kan man säga att en stor färgrymd ger en bättre möjlighet att applicera den ICC-profil som tryckaren vill använda.
(Hoppas trådskaparen har användning av detta :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tavlan i sig har ingen direkt färgrymd då den är målad med färg och rent färgtekniskt är skapad i en subtraktiv färgrymd. Men när tavlan ska avfotograferas befinner den sig i en additiv färgrymd där vi utnyttjar ljuset som bärare av färginformationen. (Fotografera=teckna med ljus.) När man ska fotografera med avsikten att resultatet ska vidare till print eller tryck bör man säkerställa att man har så stor färgrymd som möjligt, alltså mer färginformation. I vissa mer sällsynta lägen kan en ännu större färgrymd vara på plats som Prophoto till exempel.
Lite förenklat kan man säga att en stor färgrymd ger en bättre möjlighet att applicera den ICC-profil som tryckaren vill använda.
(Hoppas trådskaparen har användning av detta :)
Självklart har tavlan en färgrymd.
Om originalet ryms inom sRGB så behöver man inte mer än sRGB.
 

mombasa

Aktiv medlem
Självklart har tavlan en färgrymd.
Om originalet ryms inom sRGB så behöver man inte mer än sRGB.
Hur tar du reda vilken färgrymd tavlan har?

Tavlan syns först när den blir belyst. Och med vilket ljus blir den belyst?
Alltså, saker och ting här i världen befinner sig i olika ljusmiljöer vilket i sin tur resulterar i något som vi senare i kedjan kan beskriva som just en färgrymd. En röd färg kan till exempel rymmas i sRGB om det belysande ljuset är svagt, men i ett kraftigt ljus ryms den inte. Så man måste bortse ifrån vilka färger, pigment tavlan är målad med. Det som gäller är hur tavlan, föremålet är belyst.
Det finns för all del ett facit och det får man genom att jämföra, i det här fallet originaltavlan med utskriften. Om de sammanfaller är allt rätt och riktigt.
 
ANNONS