Annons

Val av fotoskrivare, sublimering eller bläckstråle?

Produkter
(logga in för att koppla)

leicalikes

Ny medlem
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en fotoskrivare för utskrifter mestadels i storleken 10x15 cm.

Jag har hittat ett par modeller på nätet som fångat mitt intresse, båda av typen sublimering - CITIZEN CY-02 och HITI P525L.

Jag undrar lite hur kvaliteten på utskrifterna blir i jämförelsevis med bläckstråleskrivare i samma prisklass?

Viktigt för mig är att de utskrivna bilderna är slitstarka och ser bra ut även om 30-40 år, om det nu är möjligt. Ja, jag är helt novis när det kommer till utskrifter :)

Tack på förhand och ha en fin dag!
//Nicklas
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
De skrivare du refererar till ligger i en prisnivå på ca 10 000:- och skriver ut i format upp till ca 15x20 cm.

En Canon Selphy CP1300 – Sublimeringsskrivare kostar ca 1 300:- men skriver bara ut i 1-x15 cm. Jag har själv en föregångare till denna, CP 910. Jag tycker kvalitén på utskrifterna är bra men kanske inte i nivå med min Epson Stylus 4880 bläckstråleskrivare med pigmentbläck. Fördelen med sublimeringsskrivaren är att den antagligen kan stå i åratal utan att användas mellan utskrifter sedan producera bilder utan problem. Bläckstråleskrivaren däremot behöver motioneras åtminstone en gång i halvåret för att inte klegga igen.

Beträffande hållbarheten så påstår Canon att utskrifterna håller i hundra år, alltså ungefär samma som för en pigmentbaserad bläckstråleskrivare med rätt papper.
 
ANNONS