Annons

Blixtdjungeln - Portabel samt hög HSS-prestanda (vad välja)?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Efter att ha tagit en del porträtt i dagsljus med min AD600B finner jag att styrkan i HSS vid cirka 1/4000s inte riktigt räcker till för att låta mig styra ostört över ljussättningen. Den tappar helt enkelt snabbt i styrka när man inträder i HSS.

Fråga 1: Är det för lång brinntid som är problemet?
"Brinntid: 1/220 sek på full effekt och 1/10.000 sek på lägsta effekt"

Fråga 2: Om det är brinntiden som är problemet - vad finns det för bra alternativ som är batteridrivna, inte alltför tunga (vill kunna hänga aggregatet eller batteripacket på ryggen och handhålla blixthuvud eller speedlight för att kunna röra mig fritt)?

Jag har främst tittat inom Godoxsortimentet då jag har en sådan trigger, men är inte fast i det (och om brinntiden är problemet måste jag byta till något annat). Inte heller denna verkar ha tillräckligt bra brinntider (rated 800 Ws) https://www.youtube.com/watch?v=sEt4NeJ8P-w


Eller... är sanningen att jag måste köra med ND-filter istället för att tillåta längre brinntid för att inte behöva spendera en förmögenhet på Broncolor (om de ens har on location kits som är portabla)?


Exempel: https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/28119046217/in/dateposted-public/
När man tar den typen av porträtt och har solen direkt bakom den man fotar krävs en hel del kräm för att mörka ned bakgrunden. Därav frågan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Efter att ha tagit en del porträtt i dagsljus med min AD600B finner jag att styrkan i HSS vid cirka 1/4000s inte riktigt räcker till för att låta mig styra ostört över ljussättningen. Den tappar helt enkelt snabbt i styrka när man inträder i HSS.

Fråga 1: Är det för lång brinntid som är problemet?
"Brinntid: 1/220 sek på full effekt och 1/10.000 sek på lägsta effekt"

Fråga 2: Om det är brinntiden som är problemet - vad finns det för bra alternativ som är batteridrivna, inte alltför tunga (vill kunna hänga aggregatet eller batteripacket på ryggen och handhålla blixthuvud eller speedlight för att kunna röra mig fritt)?

Jag har främst tittat inom Godoxsortimentet då jag har en sådan trigger, men är inte fast i det (och om brinntiden är problemet måste jag byta till något annat). Inte heller denna verkar ha tillräckligt bra brinntider (rated 800 Ws) https://www.youtube.com/watch?v=sEt4NeJ8P-w


Eller... är sanningen att jag måste köra med ND-filter istället för att tillåta längre brinntid för att inte behöva spendera en förmögenhet på Broncolor (om de ens har on location kits som är portabla)?


Exempel: https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/28119046217/in/dateposted-public/
När man tar den typen av porträtt och har solen direkt bakom den man fotar krävs en hel del kräm för att mörka ned bakgrunden. Därav frågan.
OM du kikar på två stycken AD400 eller AD600 borde du ha mer än tillräcklig kräm.
Jag har en AD200 och en Godox 860 det är mer än tillräckligt för det mesta. Fast skall man överglänsa solen på ett torg i sommarsol krävs det mer.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är stor skillnad när du går från hss till hs-blixtar. När jag behöver mer kraft tar jag min elb400 med hs-huvud. Nu kanske du måste ha ttl? Hs-blixtar finns även med 1200 ws men då blir det inte speciellt portabelt.
 

cardazio

Aktiv medlem
Det är stor skillnad när du går från hss till hs-blixtar. När jag behöver mer kraft tar jag min elb400 med hs-huvud. Nu kanske du måste ha ttl? Hs-blixtar finns även med 1200 ws men då blir det inte speciellt portabelt.
Intressant. Kör aldrig ttl så ingen fara där. Har du tips på något lämpligt i deras sortiment? Jag har aldrig kikat på elinchrome nämligen
 

gamleJ

Aktiv medlem
Intressant. Kör aldrig ttl så ingen fara där. Har du tips på något lämpligt i deras sortiment? Jag har aldrig kikat på elinchrome nämligen
I blixtväg är det nog elb400 med hs-huvud som gäller. Du behöver också en adapter som gör att du kan använda hela deras sortiment av tillbehör för studioblixtar. Aifo.se är återförsäljare och har det mesta i sin web-butik. Välj fliken för Elinchrom så får du mycket att titta på. Min elb400 kostade nära 16000kr men nu när elb500 kommit så säljs nästan bara den och priserna på elb400 har sjunkit. Elb500 har hss/ttl och blir därför betydligt mindre kraftfull över synktiden än elb400.

Har du något specifikt du söker i softboxväg mm så fråga. Har rätt bra koll på sortimentet.
 

Third eye

Aktiv medlem
Utan att egentligen ha kunskap och enbart för att jag själv funderat eftersom jag själv har 2 st AD600.

Men borde inte Godox dubbelhuvud AD-H1200B kunna fixa ditt behov? Det innebär ju tyvärr att du måste skaffa en till Ad600...men det låter billigare än att byta ut det du har?
Ett sådan huvud går på 1200kr

Inte meningen att spoofa tråden men jag hoppas på kunskap här :)
 

cardazio

Aktiv medlem
Utan att egentligen ha kunskap och enbart för att jag själv funderat eftersom jag själv har 2 st AD600.

Men borde inte Godox dubbelhuvud AD-H1200B kunna fixa ditt behov? Det innebär ju tyvärr att du måste skaffa en till Ad600...men det låter billigare än att byta ut det du har?
Ett sådan huvud går på 1200kr

Inte meningen att spoofa tråden men jag hoppas på kunskap här :)
Hmm jo det kanske är det billigaste sättet att komma vidare ändå. Har redan lovat bort blixtpaketet till en köpare, men kanske skulle ta och backa på det och utveckla det hela istället. Ska ta en funderare. Man bör ju få dubbla styrkan och det ska precis räcka.
 

Third eye

Aktiv medlem
Verkar inte bli riktigt en fördubbling dock, kablarna tycks kosta lite effekt. Såg precis denna:
https://youtu.be/IO77XTfaFOI

Hur som helst så kommer jag beställa huvudet :)
Har redan 600ws-huvuden till mina som funkar super när det blåser.
Himla tur du tog upp ämnet så jag kan shoppa ;-)
 

Third eye

Aktiv medlem
My bad, själva blixtröret tycks säljas separat. Scandinavian säljer ut det för 990kr, även huvudet 990kr....blev visst 2000 istället för 1200.
Sorry
 

gamleJ

Aktiv medlem
Efter att ha tagit en del porträtt i dagsljus med min AD600B finner jag att styrkan i HSS vid cirka 1/4000s inte riktigt räcker till för att låta mig styra ostört över ljussättningen. Den tappar helt enkelt snabbt i styrka när man inträder i HSS.

Fråga 1: Är det för lång brinntid som är problemet?
"Brinntid: 1/220 sek på full effekt och 1/10.000 sek på lägsta effekt"

Fråga 2: Om det är brinntiden som är problemet - vad finns det för bra alternativ som är batteridrivna, inte alltför tunga (vill kunna hänga aggregatet eller batteripacket på ryggen och handhålla blixthuvud eller speedlight för att kunna röra mig fritt)?
För info så är brinntiden intressant men tvärt om mot hur du tänker. Det behövs en lång brinntid för att lösa problemet. Vid snabba tider belyses inte sensorn samtidigt utan en spalt mellan slutarridåerna rör sig över sensorn. Pixlarna får rätt exponering men inte samtidigt. Tiden det tar för spalten att förflytta sig över hela sensorn kräver långa brinntider (hs) eller att blixten istället delas upp i flera små blixtar som fyras av under längre tid (hss). Hs med sin långa brinntid fungerar dåligt i studiosammanhang när själva blixten ska frysa rörelse. Därför finns olika huvuden att köpa till elb400. Du mixar dock befintligt ljus och blixt och slutaren fryser rörelsen och då är hs-huvudet bäst.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hmm jo det kanske är det billigaste sättet att komma vidare ändå. Har redan lovat bort blixtpaketet till en köpare, men kanske skulle ta och backa på det och utveckla det hela istället. Ska ta en funderare. Man bör ju få dubbla styrkan och det ska precis räcka.
Då börjar det nog bli mer jämförbart med en elb400 på max. Tror ändå elb vinner men troligen inte så stort. Den är ju dock mycket mindre och smidigare så behövs inte ttl är hs överlägset.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, om jag inte ska köra nd filter.
Ursäkta men jag hänger inte med.
Är det så att du vill använda blixt utomhus när solljuset är mycket starkt?
Så du kör med öppe bländare och på basi ISO och får till exempel bländare 2,8 och en 1/4000 del i tid.
Dessutom vill du nu lägga till blixt för kompenseraför och motljus dessutom få det naturliga ljuset något underexponerat. Har jag förstått dig rätt så långt?

Som du inser måste man ha starka blixtar och köra HSS är det de flesta moderna blixtar kräver. Jag gör det ta själv ibland och det fungerar till en viss gräns. Man måste alltid ha softboxen eller paraplyet eller vilken ljusformare man använder nära motivet Fast i en sådan situation skulle jag istället använda en ett ett par reflektorer och studsa det krafitga naturliga ljuset mot motivet: Kräver i för sig att man ofta behöver en eller ett par assistenter.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ursäkta men jag hänger inte med.
Är det så att du vill använda blixt utomhus när solljuset är mycket starkt?
Så du kör med öppe bländare och på basi ISO och får till exempel bländare 2,8 och en 1/4000 del i tid.
Dessutom vill du nu lägga till blixt för kompenseraför och motljus dessutom få det naturliga ljuset något underexponerat. Har jag förstått dig rätt så långt?

Som du inser måste man ha starka blixtar och köra HSS är det de flesta moderna blixtar kräver. Jag gör det ta själv ibland och det fungerar till en viss gräns. Man måste alltid ha softboxen eller paraplyet eller vilken ljusformare man använder nära motivet Fast i en sådan situation skulle jag istället använda en ett ett par reflektorer och studsa det krafitga naturliga ljuset mot motivet: Kräver i för sig att man ofta behöver en eller ett par assistenter.
Precis, det kräver assistenter och det är enda delen jag vill undvika (även om jag oftast tar till det), men framförallt är ihållande ljus bländande för den man fotar. Perfekt för rim light, men just i detta fall vill jag kunna bestämma exponeringen helt fritt även när det är ljust i omgivningen.

Exempel (dock ej så hårt dagsljus)
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/40775304803/in/dateposted-public/

Ad600b skulle behöva cirka 15% mer kraft för det jobbet om jag ska drista mig en uppskattning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag undrar om du har lite för höga ambitioner. Även proffsen brukar fota vid soluppgång eller solnedgång. De ger sällan på att fota i fullt solsken utan skugga.

De brukar ofta fota i skuggga mitt på dagen.Skugga ger ett betydligt mjukare ljus

Att fota i fullt solsken mitt på dagen är bara att skapa problem för sig själv.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag vet att jag själv tykte mina AD600 var för klena i hss, sol och mitt på dagen...tills jag insåg att dubbla dukar i softboxen stal ljus :) Tror jag varit på de tiderna och lekt.
Men å andra sidan, jag är "learning by doing" och har mer blixtar än kunskap ;-)
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag undrar om du har lite för höga ambitioner. Även proffsen brukar fota vid soluppgång eller solnedgång. De ger sällan på att fota i fullt solsken utan skugga.

De brukar ofta fota i skuggga mitt på dagen.Skugga ger ett betydligt mjukare ljus

Att fota i fullt solsken mitt på dagen är bara att skapa problem för sig själv.
Finns lite skugga har man om modellen har solen i ryggen 😋. Hade varit trevligt att klara av det också. Problemet vi hade var mellan 11.30-13.30 när solen stod längs med götgatan på vintern. Vi fick följa skuggorna på vardera sida om gatan till solen passerat, men skulle vara riktigt trevligt att kunna ha tillräcklig kraft för att sänka bakgrunden och stå mitt på gatan (snyggare inramning/komposition).

I förlängningen skulle jag vilja kunna ställa blixten längre ifrån modellen också. Jobbar oftast smartare, men skönt att slippa ibland 😀
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns en fotograf som heter John Payne som jobbar mycket med att visa hur han använder sina blixtar.
Alien Bee 1600, softbox med raster, och med ett batteripack från Vagabond fäst på blixtstativet.
Jag vet inte om det är ett alternativ men det är gissningsvis billigare än Elinchromelösningen.
 
ANNONS