Annons

Hur vet man vad som är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Hur vet man när en bild man gjort är bra?
Sitter ni och "bävar" innan ni visar bilder? Vad duger att lägga i portfolion e t c? (för att sedan rata 99,9% typ.)

Jag har drabbats av att sista året vara så kritisk så de flesta, eller i princip alla bilder jag själv tycker bäst om bara hamnar i en kartong utan att visas för någon enda medan "tristare" bilder (i mina ögon) men med mer perfekt teknik är lättare att visa även om det inte är de jag själv gillar bäst eller den typen jag vill syssla med.

Hur känner ni inför era bilder?
Hur avgör ni vad som är bra och mindre bra?
Hur väljer ni ut portfoliobilder?
Vilka bilder väljer ni att ladda upp på fotosidan?

Jag tror jag tappat tron på min egen känsla att avgöra..
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Oj, det var en tänkvärd fråga faktiskt.
Är jag nöjd med bilden, då lägger jag upp det.
Sen har väl alla olika krav på vad man är nöjd med också.
 

aceeo

Aktiv medlem
Är ju knappast att betekna som proffisionell eller knappast änns på väg dit, men ratar ändå ca 99% av mina bilder, tänker dock inte speciellt mycket på teknisk kvalitet, eller att bilden skall ha vissa kriterier för att plats, går snarare på min innersta känsla, gillar jag bilder, borde det finnas andra som också gör det.

Dock har jag nog blivit mer kritisk på mitt eget(och andras) arbete än tidigare, det märktes bland annat i julas då en del bilder kom att bli julklappa, där jag själv inte vart helt nöjd(främst med färgerna vid framkallning), men ingen annan reagerade... TROTS att jag påpekade vad som jag ansåg var fel....

Ibland kanske man blir allt för kritisk

// Anders
 

KGS

Aktiv medlem
Nog kollar jag både en o två extra gånger innan jag lägger upp en bild för fotosidans kritiska betraktare. Nu spelar det inte så stor roll ändå, för det är relativt få som säger nåt. Jag väljer att tolka 400 tysta betraktare som en stum hyllning ;-)

Men jag lägger definitivt bara upp de bilder jag gillar själv. Ibland är det bilder som legat o mognat och ibland är det spontana bilder tagna samma dag som de kommer upp här.

Ibland är det bilder som är redigerade efter kritik på andra bildsiter... Om bilderna sen är bra, well, det är väl det kritiken ska berätta för mej antar jag.

Gav också bort en del julklappsbilder. Jäklar vad jag petade o fixade med små detaljer innan jag slutligen printade ut dem o ramade in dem. Jag påpekade inga av de "fel" som jag fortfarande såg i bilderna och mottagarna blev såååå glada. Å andra sidan föreställde bilderna enda barnbarnet så det kunde inte misslyckas ;-)
 

jpersson

Aktiv medlem
Jag behöver ofta lite distans till mina egna bilder innan jag kan avgöra om de är bra eller ej. Sedan har vi frågan om att slutföra en bild. Vad gäller mina bilder här på fotosidan så lägger jag upp aktuella arbetsbilder. ''Riktiga'' portfolion är en annan sak. Eftersom jag har svårt att känna att jag blir färdig med en bild så har jag än svårare för att sätta ihop en portfolio. Jag har länge funderat på att göra det, och då framför allt gå igenom gamla temabilder, men det har inte blivit av. Kanske det här året....
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Jag har den turen/oturen att få mina bilder bedömda av ungefär 1000 skolelever i och med att den skoltidning (där jag är bildansvarig) är en webbtidning och folk sitter ju vid datorn en del...I alla fall så brukar jag göra så att om jag känner att jag är nöjd med bilden, antingen för att den har ett bra budskap, en bra känsla eller är aktuell på något annat sätt så lägger jag den i den "hög" med bilder som jag kan visa. Men det jag börjat märka allt mer är att "vi fotografer" och resten av världen bedömer bilder på helt olika sätt ibland vilket gör det hela svårare. Sen har jag det också så pass förspänt att jag kan visa en del av mina bilder för några pressfotografer som får säga sitt så jag får en hel del feedback, men visst är det svårt att vara säker på bilder -en del bilder vet jag att jag inte vill visa för folk, de naturbilder jag tagit det senaste året har jag till exempel hållt väl dolda eftersom de är viktiga för mig och jag tycker om att se på dem så vill jag inte riskera att få dem kritiserade...
Blev ett långt inlägg, lite rörigt också men summan av kardemumman blev väl att de bilder jag vågar visa blir visade för fotografer och "vanliga människor" medan de bilder jag tycker är för personliga sällan eller aldrig visas
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Jag testar.
1) Lägger upp bilder jag gillar. (Men inte dom jag gillar väldigt mycket, men anar ska bli sågade, för jag vill inte bli alltför ledsen.)
2) Lägger upp bilder som fått obegriplig kritik av domare här i England (för att kolla om det är domaren eller jag som är galen. Hittills 1-0 till mig).
3) Lägger upp bilder som domare här har öst beröm över (för att få bekräftat att domaren ÄR galen. FSs folk har ofta annan åsikt än domarna här - kan delvis bero på att bilderna jag visar här till 80% består av A3 utskrifter. Jag ger mig inte innan en utskrift är helt lyckad - kalibrering av min skärm i förhållande till andras är det lite si och så med...)

Bävar? Javisst, jag bävar för det mesta, men inte speciellt mycket inför att lägga upp bilder på FS! Tycker dom flesta är väldigt snälla mot gamla tanter här på FS. :D

Mvh
/Gitte
 

kamelia

Medlem
Intressant fråga. Jag tycker man blir mer och mer
självkritisk till sina bilder ju mer man lär sig.
Ibland kan man vid första anblicken av en egen bild tycka att "wow, den blev ju bra". Men sen efter ett tag så tycker man "nä, den var väl inget".
Jag låter alltid mina bilder ligga ett tag, tittar flera gånger innan jag bestämmer vilka jag vill
ladda upp här på FS.
Ibland bävar man, visst, det är nog ganska naturligt :)
Sen är det väl så också att vi gillar olika typer av bilder och tur är väl det.

Får man inga kommentarer på en bild så tolkar jag det som att bilden inte var tillräckligt intressant.
Då lär man sig av det också.
Mvh Ulla
 

TwO

Avslutat medlemskap
Ja, jag har varit i samma situation som du nu upplever men jag vet inte hur jag tog mig ur .

Jag tror att man måste hitta sin tanke med varför man gör bilder och tro, stå upp för dem . Alla kan inte gilla sina bilder , men är det inte viktigast att man själv gör det .

Brukar lägga upp bilder som jag inte alls tror på men ändå gillar, och de har fått mycket posstiva reaktioner . Snopen b´lev jag :O)

Så mitt tips är att gå ifrån tekniken lite och gå lite mera på känslan och förmedling . Få mera personlighet i bilderna än vad som är rätt enl fotokurser och dyl .... stå på dig !!

Mvh Tess
 

Bibi

Aktiv medlem
Oja, här bävas det jättemycket varje gång jag laddar upp en bild. Är rädd för att slutligen och irreversibelt ha gjort bort mig för all framtid.

De flesta bilder ratas. Ibland finns det någon jag gillar. Allt som oftast då redan när jag ser den i sökaren, det är väl för mig den största fotokicken.

Bilder jag lägger upp här blir jag i regel ännu mer kritisk till, och det är en av de saker jag gillar med fotosidan. Jag ser på dem med ännu mer kritiska ögon och dessutom ses de av andra kritiska ögon som inte tillhör mig. Ofta är det när de legat framme här ett tag och jag sett dem om och om igen som jag till slut vet vad jag själv tycker om dem.

Om en bild är bra eller inte är det nog främst andra som måste avgöra. Däremot kan jag tycka om en bild, kanske pga ett minne, utan att den är speciellt bra. Då är den viktig för mig trots att den har sina brister.
 

ariadne

Aktiv medlem
lottae skrev:
Hur vet man när en bild man gjort är bra?
Sitter ni och "bävar" innan ni visar bilder? Vad duger att lägga i portfolion e t c? (för att sedan rata 99,9% typ.)

Jag har drabbats av att sista året vara så kritisk så de flesta, eller i princip alla bilder jag själv tycker bäst om bara hamnar i en kartong utan att visas för någon enda medan "tristare" bilder (i mina ögon) men med mer perfekt teknik är lättare att visa även om det inte är de jag själv gillar bäst eller den typen jag vill syssla med.

Hur känner ni inför era bilder?
Hur avgör ni vad som är bra och mindre bra?
Hur väljer ni ut portfoliobilder?
Vilka bilder väljer ni att ladda upp på fotosidan?

Jag tror jag tappat tron på min egen känsla att avgöra..
Jag tror att om du hade lagt upp de bilder som du i nuläget inte lagt upp så kommer din syn att förändras på dom. Kanske är det just feedback du behöver

Jag är helt övertygad om att jag inte hade haft samma syn på mina bilder om jag inte fått feedback på dem. Inte så att de gått från att i mina ögon vara "skitdåliga till skitbra", men det händer något när man visar de för andra.
 

ariadne

Aktiv medlem
Jag tror det kan bli ett rätt så tomt utbyte för dig om du lägger upp bilder som du för egen del ser som rätt trista och om du gömmer de bilder som du själv gillar bäst.


Är du rädd för hur kritiken kommer att bli?
 

Maverick28

Aktiv medlem
Känner igen frågeställningen.. hade en period då jag la upp allt till höger och vänster för att få det sågat..: Sedan la jag upp sådant som jag verkligen gillade och tyckte var bra. För att återigen ofta få det sågat ;:) Så.. Nu läghger jag upp sådant som jag själv antingen tror stenhårt på ELLER sådan tsom jag känner är rätt okej MEN är det bra.,.... Har den bilden det.. men at jag bara inte ser det??? ..
Typ...
 

lottawe

Aktiv medlem
Ojoj vad massa svar..

Även jag gör nog lite som Jörgen beskriver. Laddar upp "arbetsbilder" här på fs, eller så laddar jag upp bilder som jag själv har delade känslor för.
Portfolion är mycket knepigare. Där ligger det skrämmande momentet. Jag är mer rädd för att välja bilder som inte lockar kunden än att ladda upp en bild här som blir totalt ratad. Har i dagsläget fyra portfolios (olika teman) men är inte nöjd med någon och det är samma gamla bilder som var förra året med. Jag törs inte lägga i något nytt längre.. Tror att mina krav på mig själv växt skyhöga fast jag verkligen inte vill ha det så.

ariadne skrev:
Jag tror det kan bli ett rätt så tomt utbyte för dig om du lägger upp bilder som du för egen del ser som rätt trista och om du gömmer de bilder som du själv gillar bäst.


Är du rädd för hur kritiken kommer att bli?
Säkert är det så, fast helt trista tycker jag nog inte att de bilder jag laddar upp här är. Däremot tycker jag oftare att portfoliobilder jag väljer är trista. Där är jag som sagt mer rädd..

Jag är inte rädd för kritik ens på saker jag gillar själv, men jag är rädd för att visa "fel". Svårt att förklara..
Jag är också rädd för att förväntningarna är för höga ibland när jag plåtar. Vissa vänner verkar tro att "bara Lotta lyfter kameran mot mitt barn får jag en höjdarbild". Jag är nog till vardags rädd för att inte leva upp till kraven som jag inbillar mig att andra ställer på mig, fast i själva verket är det nog mina egna krav det handlar om.

Fast bilder är ju så subjektivt så det går ju inte att bedöma vad som är bra i allas ögon. Att tävlingssimma och få bästa tiden är t ex lättare för att höja självförtroendet än att få en bild hyllad eller prisbelönad (tror jag som aldrig tävlar i bild.) Har man bästa tiden är det ingen tvekan om att den är bra men har man en hyllad bild kanske man kan tveka iaf. Just för att allt är subjektivt och ens personliga känsla för bilden är nog ändå viktigast.

Bildskapande ska nog vara svårt och subjektivt att bedöma för att tjusningen ska finnas kvar, men jag önskar att jag kunde lyckas sänka mina egna krav en aning för att göra bildskapandet mer glädjefyllt igen.
 

manninge

Aktiv medlem
Hej! Jag lägger upp som kritikbild det som jag själv är något litet nöjd med eller rent av mycket nöjd med. Bilder jag själv tycker är dåliga lägger jag inte upp. För mig är det då viktigt att veta om ni andra tycker annorlunda än jag om bilderna. Kommentarerna här på Fotosidan har lärt mig mycket om mina bilders brister och har därför förändrat mitt fotograferande! :)
 

gitte edelman

Aktiv medlem
ariadne skrev:
...om du gömmer de bilder som du själv gillar bäst...
Enig i att det är dumt att bara lägga upp bilder som man anser är halvdåliga i hopp om att någon ska säga: Fantastiskt! (Man hoppas kunna säga/tänka: Ha, ha, det var bara min medelnivå! Ni skulle se mina RIKTIGT FINA bilder! Men - det får ni inte!)

Detta sagt: En eller annan hjärtefavorit måste man väl få hålla tätt intill bröstet?! Annars hotas en sista illusioner att krossas.
Obs! Hjärtefavoriterna är nog bilder som man tror att man bara själv tycker är bra. Att testa vad andra tycker blir både alltför vågat - och spelar till slut ingen roll.
Det är som med babysar. Att andra tycker det underbaraste lilla knytet bara är liten uppblåst klump lik miljoner andra spelar ingen roll för far och mor. Innerst inne vet de att de hade lyckträffen att få världens vinstlott ändå.
(I båda fallen gäller alltså INTE: Kill your darlings!!)
Det är DOM bilderna man ska lämna kvar i lådan/på hårddisken...
anser
/Gitte
 
ANNONS