Annons

Skydda sina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

lastrand

Avslutat medlemskap
Bara du är medveten om att man hur enkelt som helst kan ladda ned alla bilderna genom att välja Spara som under Arkiv i browsern. Då sparas alla bilderna direkt i en mapp.

Jag har givetvis raderat mappen..! ;-)
 

The Champ

Aktiv medlem
lastrand skrev:
Bara du är medveten om att man hur enkelt som helst kan ladda ned alla bilderna genom att välja Spara som under Arkiv i browsern. Då sparas alla bilderna direkt i en mapp.

Jag har givetvis raderat mappen..! ;-)
Det visste jag inte men nu vet jag.
Testade men fick inte med den "ramen" med bilder.
Tack för info
Owe
 

Pasca

Medlem
Att lägga ut sina bilder på nätet innebär alltid en risk att folk laddar ned dem. Det kommer man helt enkelt inte ifrån.
De metoder som finns för att försvåra detta hindrar kanske de som är helt okunniga från att göra det men det behövs, som andra redan visat, inte mycket kunskap för att göra det trots motmedel.

Dessa motmedel innebär ofta också en försämrad användarvänlighet för besökaren vilket kan få dem att strunta i att besöka sidan fler gånger.
(T ex. så använder jag själv ofta högerklick-->bakåt då jag surfar på en dator med mus som saknar extra knappar för denna funktion)
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Sedan kan man ju givetvis överväga att märka sina bilder med en text eller logga. Det hindrar ingen från att "sno" bilden, men det blir kanske inte lika intressant att använda den för ett syfte som inte godkänts av fotografen. Personligen störs jag inte särskilt av det, men har samtidigt förståelse för dem som tycker att en text/logga inkräktar för mycket på bildintrycket.
 

The Champ

Aktiv medlem
När folk som är på plats vill köpa bilder men som senare svarar att jag har redan hämtat dem från hemsidan,då är det dags att lägga en liten Copyright text över bilden.
 

raderad12

Aktiv medlem
Nicklas77 skrev:
Hur gör man om man inte vill att folk som besöker ens hemsida ska kunna högerklicka på en bild och spara ner den på sin dator?
Kan de se din bild i sin dator, då har de redan fått en kopia av dig. Det är så datorkommunikation fungerar - det är inte nån sorts magisk telepati.

Att hindra nedladdning och samtidigt publicera på internet är en motsägelse i sig. Kan du inte acceptera detta, så får du nog se dig om efter annat ställe att publicera dina bilder, t ex. ett galleri på stan.

Dessutom, du har din upphovsrätt, det är precis detta som är meningen med upphovsrätt; att kunna publicera utan att andra tillåts utnyttja dina alster hur som helst. Kunde man publicera utan att lämna ut kopior.. - ja då skulle ju inte upphovsrätten behövas. (tease) Du kanske vill avskaffa upphovsrätten?(/tease)
 

The Champ

Aktiv medlem
Jag tror inte meningen är att stoppa nerladdning utan att göra folk uppmärksamma på att det finns något som heter Copyright....det är iallafall min tanke.
Owe
 

Davon

Aktiv medlem
Borde inte det bästa sättet vara att göra bilden rätt liten med rätt liten jpeg komprimering så att den precis duger att titta på men inte går att göra något särskilt med om man sparar den?

brukar skriva min copyright rätt stort på bilden ochkså ibland -på ställen där det blir extra svårt att klona bort. Fast oftast glömmer jag bort det, mer eller mindre.
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Det går att "blocka" skärmdumpar!

<html>
<head>
<script language="Javascript">
function setClipBoardData(){
setInterval("window.clipboardData.setData('text','')",20);
}
function blockError(){
window.location.reload(true);
return true;
}
window.onerror = blockError;
</script>
</head>
<body onload="setClipBoardData();">
<center>
<h1>Print Screen test</h1>
</center>
</body>
</html>


Scriptet ligger och rensar klippbordet hela tiden som att när vederbörande skall klistra in dumpad bild är det tomt i cachen
 

tiq

Aktiv medlem
Att rensa nån annans urklippsminne borde ju vara kriminellt.

Skulle jag komma till en sån sida skulle jag snea till ordentligt och aldrig mer besöka den.

Niclas: lägg dit en copyrighttext på bilden, ha den inte för stor/bra, och lev med att folk sparar ner bilderna ibland.
 

wal

Medlem
Re: Re: Skydda sina bilder

steelneck skrev:
Kan de se din bild i sin dator, då har de redan fått en kopia av dig. Det är så datorkommunikation fungerar - det är inte nån sorts magisk telepati.
Som Magnus skriver så har bilden redan lagrats på din hårddisk, det spelar ingen roll om du rensar klippbordsminnet eller lägger in högerklicksbegränsningar. Filerna ligger i webläsarens cachekatalog - inget att göra åt. Använder man flash för visa sina bilder så är det givetvis en flashfil som ligger lagrad.

Enda sättet är just att på lämpligaste sätt poängtera att bilderna som ligger i var och ens cachekatalog ÄR copyright-skyddade genom t.ex. en vattenstämpel eller informationstext.

// Örjan
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fotosidans teknik bygger på en tabell där riktiga bilden är bakgrundsbild, med en transparent GIF "ovanpå". Det är inget "skydd" alls egentligen men gör det bara lie svårare at spara ner en bild för den som är helt okunnig på hur browsers fungerar.

Den som vill ta ner en bild kan alltid göra det - och det är faktiskt inte ens olagligt att lagra den på sin hårddisk. Det är ju en vidare publicering av en annans bild som är själva brottet. Men visst är det så att det ena brukar leda till det andra ibland...
 

Sir_Bump

Aktiv medlem
De mesta som visas på internetsidor cashas på datorn... Om det är ljud/bilder/flash/annat.. Då är det bara att kolla vad där finns... Och med lite tur finns det där.


/Hampus
 
ANNONS