Annons

IR Foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-nisse

Aktiv medlem
Jag har en fråga om system kameror och ir foto ! kan nån hjälpa mig med att svara mig på vilka kameror som INTE har ir blockèr-filter framför sensorn som finns i butikerna nu . Det är kamera uppgradering på gång och jag fotar 50% ir och det vill jag fortsätta med . Så jag skulle bli glad om nån /någon kan svara mig.
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
Foto-nisse skrev:
Jag har en fråga om system kameror och ir foto ! kan nån hjälpa mig med att svara mig på vilka kameror som INTE har ir blockèr-filter framför sensorn som finns i butikerna nu . Det är kamera uppgradering på gång och jag fotar 50% ir och det vill jag fortsätta med . Så jag skulle bli glad om nån /någon kan svara mig.
Nikon är väl erkända inom IR fotografering, jag letar själv efter information. Så jag kommer följa denna tråd och hoppas att det kommer utvckla sig och få ett slutgiltigt svar :)

Ledsen att jag inte kunde hjälpa till mer än så!
 

Foto-nisse

Aktiv medlem
Går det be en verkstad att ersätta typ D200:s block filter mot samma som D70:ns filter så det går att fota vanligt + ir ?
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Jag skaffade en Sony DSC V3 enbart för att plåta IR med.

Med ett HOYA R72 samt dubbla NDx8 gråfilter är det inga problem att slå över till Night Shot-läge i fullt dagsljus.

Den stora filteradaptern (58 mm) runt objektivet gör att det går utmärkt att stacka tre filter på varandra utan någon märkvärdig vignettering.

Hade önskat att man kunde ställa tid och bländare i Night Shot-läget, men det får duga som det är.

...eller kolla om du kan få tag i en Sony F828
 

dumbo

Aktiv medlem
De systemkameror som verkar bäst för IR-foto är Nikon D50 och D70. Canon ger väldigt långa exponeringstider. Hur det är med Konica Minolta, Pentax och Olympus har jag iofs inte riktigt koll på, men jag har inte sett några IR-bilder tagna med dessa, vad jag kan påminna mig. Om det innebär att användarskaran som gör sånt med dem är väldigt liten eller om de inte är så bra lämpade för det vet jag ju inte...

Nikons 18-70 funkar dessutom bra för IR, utan att ge hotspots.

Alla digitalkameror har dock en hotmirror framför sensorn, den är bara olika stark på olika kameror.
 
ANNONS