Annons

D600 - konvertering och import av NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

RHelena

Aktiv medlem
NEF i D600 - Är minst sagt konfunderad över NEF som Nikon D600 har som RAW-format - filerna kan inte importeras till PSE. Hittar info om att detta inte är möjligt utan man behöver konvertera filerna till DNG-format. Skulle ladda ner en konverterare, men vid koll verkar det som D600 inte tillhör de märken vars RAW-filer kan konverteras överhuvudtaget med Adobe DNG Converter 7.2. Är detta riktigt? Om ja; vad gör man i stället? Jag vill få RAW-filerna in i PSE med minsta möjliga krångel.
 

Lingome

Medlem
Det går att lägga in dom i View nx och sen konvertera till tiff och sedan öppna i elements med det är lite krångligt elements 11 borde funka direkt. Har inte provat använder mest lightroom.
 

RHelena

Aktiv medlem
Det går att lägga in dom i View nx och sen konvertera till tiff och sedan öppna i elements med det är lite krångligt elements 11 borde funka direkt. Har inte provat använder mest lightroom.
Låter lite krångligt minst sagt. Jag har Elements 10 så en uppgradering kanske är nödvändig. Tack!
 

RHelena

Aktiv medlem
Den senaste DNG-konverteraren ska stödja D600:ns NEF.

Testa ladda ner här:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5486
Ska göra det och testa även om jag vill helst ha ett smidigare arbetsflöde. Och andra sidan sägs det ju att man ska ha raw-filerna som dng för att de ska vara läsbara även i framtiden. Med Pentax K-7 (och 5) slipper man konverteringar då man kan ställa in dng redan i kameran. Jag är nog lite bortskämd på det viset... Tack!
 

Pastamange

Aktiv medlem
Det här har jag också krabbat med. Vid mitt senaste försök så läste jag mig till att det skulle fungera att öppna och konvertera till tiff med senaste versionen av View nx. Och ja, där kan jag öppna filerna - men inte konvertera dom.. Det står att raw-formatet inte stöds (eller något liknande).
Senaste idag så pratade jag med en kollega som sa att han trodde man även behövde använda sig av programmet (senaste View nx) för att kopiera över filerna från kameran för att det skulle fungera - att det inte fungerar om man bara kopierat över filerna på "vanligt" vis i operativsystemet. Det verkar ju sjukt omständigt..

Adobe DNG Converter känner jag inte till. Skall jag testa i kväll. Hur gick det för dig?
 

Emil-G

Aktiv medlem
När jag fick min D600 var inte ViewNX eller CaptureNX på Nikons hemsida uppdaterat utan efter installation var man tvungen att söka och installera en uppdatering för att kunna läsa in raw-filer från D600. Att man skulle vara tvungen att importera bilderna från kameran genom NX stämmer inte heller, efter att jag uppdaterat mjukvaran fungerade allt som det skulle.

Nu när Adobe släppt ACR 7.3 och LR 4.3 tar jag dock inte i NX-programmen med tång, maken till tungrott skräp får man leta efter.
 

Pastamange

Aktiv medlem
När jag fick min D600 var inte ViewNX eller CaptureNX på Nikons hemsida uppdaterat utan efter installation var man tvungen att söka och installera en uppdatering för att kunna läsa in raw-filer från D600. Att man skulle vara tvungen att importera bilderna från kameran genom NX stämmer inte heller, efter att jag uppdaterat mjukvaran fungerade allt som det skulle.

Nu när Adobe släppt ACR 7.3 och LR 4.3 tar jag dock inte i NX-programmen med tång, maken till tungrott skräp får man leta efter.
Jag laddade också ner den absolut senaste versionen (förra veckan) men lyckades ändå inte med konverteringen. Dock verkar det ju som Adobe ACR kommer fixa biffen åt mig. Gött!

EDIT: Dock står ju inte D600:an med i listan över kameror som stöds. Men om du säger att du använder det så utgår jag ifrån att det är sant :)
 

Pastamange

Aktiv medlem
Att man skulle vara tvungen att importera bilderna från kameran genom NX stämmer inte heller, efter att jag uppdaterat mjukvaran fungerade allt som det skulle.
Jo, jäklar - det stämde. När jag tog filerna direkt från minneskortet (genom programmet) i stället för de nef-filer jag redan hade lagt över på datorn så fungerade det!
 

Emil-G

Aktiv medlem
7.3 har inte släppts fullt ut än, den finns bara som "release candidate". Länk


New Camera Support
[...]
Nikon D600*


* Denotes full support. Preliminary support was available in Camera Raw 7.2
länk

Det låter jäkla märkligt att man inte skulle kunna kopiera bilderna från minneskortet, det hade iaf inte jag något problem med.
 

Pastamange

Aktiv medlem
7.3 har inte släppts fullt ut än, den finns bara som "release candidate". Länk


länk

Det låter jäkla märkligt att man inte skulle kunna kopiera bilderna från minneskortet, det hade iaf inte jag något problem med.
Skumt. Jag har iaf testat fram och tillbaks med tre olika program (View NX 2, DNG converter och Lightroom 4.2) med de filer jag kopierade över. I alla program fick jag infon att nef-versionen inte stöds. Men nu när jag importerade direkt från minneskortet så gick det (med LR 4.2).
 
ANNONS