Annons

Nikon D4x-rykten

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr No

Aktiv medlem
Nu har det börjat ryktas om D4x. Personligen har jag alltid sett D800 som den naturlige efterträdaren fast med något annorlunda utformning. När D800 blev såpass "billig" så antar jag att man nära på dödat en eventuell D4x marknad. För mig själv låter nedanstående som ett j-a dyrt batterigrepp... men jag kanske har fel? Vad skulle ni kräva för att hosta upp 60 papp egentligen?

Same body as the Nikon D4
  • 36 MP sensor without AA filter, designed and made by Nikon, with some new improvements (moire in-camera reduction)
  • 6 fps (11 fps is the maximum possible fps with the current shutter)
  • Few video improvements
  • Price should be few hundred dollars above the D4 (currently listed for $5996.95).
  • Announcement expected in fall of 2013
  • Since this rumored product announcement is far ahead in the future, I would give it a credibility rating of 60% for now. It seems that we will have only two new DSLR cameras in 2013 - a new high end DX and new high end FX models.
 

Tell

Aktiv medlem
Pja det ska bli till att vara en stooor förbättring på sensorn för att det ska vara värt alla dom extra pengarna över D800an. Men antagligen så kommer skillnaden inte bli så stor, så med andra ord kommer jag kalla alla som köper en sån eventuell D4x för extremt korkade människor. ;P
 

easyrider

Aktiv medlem
ännu bättre sensor så att man kan få högupplösta bilder som påminner om digitalt mellanformat (om det nu överhuvudtget är möjligt med en begränsade storleken på sensorn), gärna ännu bättre dr än nuvarande

samtidigt ska det finnas möjlighter till dx-format samt flera alternativ till mindre filer (small-raw mm)

inbyggd radiosändare för att utlösa blixtar samt extern

kommunikation med smartphone (bilder överförs samt att den går att använda som trådutlösare.

extremt bra sökare: ungefär som på en nikon f3 hp

mycket bra byggkvalitet- inget gummi som lossnar pga av fukt etc

Jag ställer höga krav men skulle faktiskt kunna tänka mig att hosta upp såpass mycket pengar för en kamera som jag kan ta med mig in i graven ;-)
 

cango

Avslutat medlemskap
"36 MP sensor without AA filter, designed and made by Nikon, with some new improvements (moire in-camera reduction)"

Menas det att de slutat köpa sensorer från Sony, då? (eller åtminstonde slutat köpa till denna, då)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
"36 MP sensor without AA filter, designed and made by Nikon, with some new improvements (moire in-camera reduction)"

Menas det att de slutat köpa sensorer från Sony, då? (eller åtminstonde slutat köpa till denna, då)
Nä, Nikon har inte slutat att köpa sensorer från Sony. De köper emellanåt även från andra sensortillverkare, men flertalet av deras kameramodeller är försedda med Sony-sensorer.

Fast jag förstår vad du menar, önskemålet om att sensorn till denna ev. kommande kamera ska ha en sensor "designed and made by Nikon" lär knappast vara möjligt att uppfylla. Nikon har ingen sensortillverkningsutrustning. Kompetens för att vara delaktiga i åtminstone vissa delar av sensorutvecklingen verkar det dock som att de har, som till kringutrustning, mikrolinser och filter.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hmm, var är min D800X med 60 Mp?
Sony är inte klar med att massproducera dessa sensorer än. :)

Men man har tydligen i alla fall sett någon Alpha-kamera med 50+ Mp sensor under fältutprovning, så det beror väl på hur väl detta faller ut. Det torde dock inte vara helt trivialt att få en sådan "högpixlare" att funka väl i praktiken för krävande bruk, så jag misstänker att det kan komma att ta lite tid innan en ev. D800x kommer ut.
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nä, Nikon har inte slutat att köpa sensorer från Sony. De köper emellanåt även från andra sensortillverkare, men flertalet av deras kameramodeller är försedda med Sony-sensorer.
Hur vet du det?

Kan mycket väl vara så att Nikon genom sin starka ställning väljer andra leverantörer, inte minst affärsmässigt. Att det inte ändras i befintliga modeller är en sak, men i nya modeller är det en helt annan femma.

Senaste kameran, D5200 har ju en 24 megapixel APS-C från Toshiba som presterar rätt mycket bättre än Sonys 24 megapixel APS-C som de har i D3200. DXOMark

Sen är rykten just rykten.
"Designed by Nikon" - Rätt troligt, de har alltid varit involverade i detta.
"Made by Nikon" - Tror inte jag på att Nikon skulle ha investerat i en egen produktionsanläggning. Kan vara så att de köpt in sig i en annan tillverkare möjligen, men miin gissning är att de hellre vill ha positionen att kunna välja underleverantör fritt.


/Mats
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon har ingen sensortillverkningsutrustning. Kompetens för att vara delaktiga i åtminstone vissa delar av sensorutvecklingen verkar det dock som att de har, som till kringutrustning, mikrolinser och filter..
Jodå, nog har Nikon sensortillverkningsutrustning alltid. Det är nämligen utrustning för halvledartillverkning som är Nikons största marknad, inte kameror eller konsumentoptik. Att de sedan säljer grejerna till Sony, Intel, med flera i stället för att använda den själv har andra orsaker.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Senaste kameran, D5200 har ju en 24 megapixel APS-C från Toshiba som presterar rätt mycket bättre än Sonys 24 megapixel APS-C som de har i D3200.
Intressant nog är inte sensorn i D3200 heller från Sony, det är (bl.a. enligt Chipworks) en Nikon-design, kanske troligt gjord ihop med Aptina (som gjorde 14-megapixels-sensorn i D3100). Lite intressant att ingen utanför Sony verkar använda Sonys 24-megapixels aps-c-design, medan däremot deras 16-megapixels aps-c-design används och har använts i ett antal modeller från Nikon, Pentax och Fujifilm (till och med Samsung var intresserade av den trots att de gör egna). Man undrar om Sony inte vill släppa 24-megapixelsvarianten till andra eller om andra inte imponerats av den?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jodå, nog har Nikon sensortillverkningsutrustning alltid. Det är nämligen utrustning för halvledartillverkning som är Nikons största marknad, inte kameror eller konsumentoptik. Att de sedan säljer grejerna till Sony, Intel, med flera i stället för att använda den själv har andra orsaker.
Nej, Nikon har ingen egen komponentillverkning. De är ett alldeles för litet företag för att bygga sådana groteskt dyra anläggningar. Dessutom är faktiskt kamera- och optiktillverkningen deras omsättningsmässigt största verksamhet. Tänk också på att den utrustning de säljer till komponentillverkare till stort del handlar om optisk utrustning (som t.ex. steppers). Däremot är Nikon uppenbart duktiga på sensordesign, något man faktiskt inte behöver tillverkningskapacitet för att hålla på med. Det finns många företag som är duktiga på ett designa komponenter (av alla de slag) utan att själva vara inblandade i själva tillverkningen.
 

afe

Aktiv medlem
Så av de aktuella modellerna i Nikons sortiment är det alltså tre som har sensor från Sony (D7000, D600 och D800/E), och tre med sensor från andra tillverkare (D3200, D5200 och D4). Det där med att flertalet har Sonysensor var kanske lite överdrivet, men en eventuell D4X kan ju komma att ha en dylik ;)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Så av de aktuella modellerna i Nikons sortiment är det alltså tre som har sensor från Sony (D7000, D600 och D800/E), och tre med sensor från andra tillverkare (D3200, D5200 och D4). Det där med att flertalet har Sonysensor var kanske lite överdrivet, men en eventuell D4X kan ju komma att ha en dylik ;)
Glöm inte att D300s faktiskt fortfarande säljs och har en Sony-sensor, men annars håller jag nog med dig.

Sett till försäljningsvolymer är det nog faktiskt en minoritet av Nikon systemkameror som har Sony-sensorer numera. I synnerhet om man bland systemkamerorna räknar med 1-modellerna ;-)

Däremot skulle jag tro att Nikon kommer att fortsätta arbeta tillsammans med Sony - de har trots allt haft ett för bägge parter mycket fruktbart samarbete i många år nu. Men vem de i slutändan köper sensorer från för en given modell handlar nog i slutändan om vem som kan sälja de prestanda de är ute efter till bäst pris.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Så av de aktuella modellerna i Nikons sortiment är det alltså tre som har sensor från Sony (D7000, D600 och D800/E), och tre med sensor från andra tillverkare (D3200, D5200 och D4). Det där med att flertalet har Sonysensor var kanske lite överdrivet, men en eventuell D4X kan ju komma att ha en dylik ;)
Ja, flertalet är överdrivet OM man inskränker sig enbart till de sista modellerna, där blir det väl fifty-fifty.

Men det var inte vad jag menade. Jag avsåg antalet modeller som kommit under de senare åren (kanhända inte klart framgick, dock). Jag är i och för sig inte helt säker på att det är över hälften där heller, men det är i alla fall det (i och för sig subjektiva) intryck jag fått när jag sett uppradningar av Nikon-kameror med Sony-sensorer. Det förefaller att ha varit flertalet (såvida det inte finns en massa Nikon-modeller som jag glömt bort).

PS Ifall man räknar med även D300 som Martin nämner ovan, så blir det väl just nu närmare 60% av Nikons tjockkameror som har Sonysensorer. Vad som sedan kommer att hända i framtiden är det väl ingen av oss här utanför Sony som vet ett skvatt om, men jag tvivlar på att det kommer att bli ett plötsligt tvärstopp när som helst.
.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Pja det ska bli till att vara en stooor förbättring på sensorn för att det ska vara värt alla dom extra pengarna över D800an. Men antagligen så kommer skillnaden inte bli så stor, så med andra ord kommer jag kalla alla som köper en sån eventuell D4x för extremt korkade människor. ;P
Värt för vem?

Alla har inte samma förutsättningar som du. För en yrkesfotograf motsvarar prisskillnaden någon dags arbete. Det ska ställas mot andra fördelar som tåligare kamerahus, samma gränssnitt och batteri som D4 och andra funktioner som kan tänkas finnas i kameran.

Det fanns en del som köpte Canon Eos 1Ds Mark III trots att 5D Mark II fanns ...
 

eskil23

Aktiv medlem
Nej, Nikon har ingen egen komponentillverkning. De är ett alldeles för litet företag för att bygga sådana groteskt dyra anläggningar. Dessutom är faktiskt kamera- och optiktillverkningen deras omsättningsmässigt största verksamhet. Tänk också på att den utrustning de säljer till komponentillverkare till stort del handlar om optisk utrustning (som t.ex. steppers). Däremot är Nikon uppenbart duktiga på sensordesign, något man faktiskt inte behöver tillverkningskapacitet för att hålla på med. Det finns många företag som är duktiga på ett designa komponenter (av alla de slag) utan att själva vara inblandade i själva tillverkningen.
Jo, allt det du skriver är korrekt, och allt det eskil23 skrev, och som du kommenterade, är fel.

Men jag tror att det var ironiskt menat av honom - man kan ju aldrig vara säker på vad folk menar här på nätet....
Nej, jag var inte ironisk, däremot så tror jag att både Grevture och FlyerOne behöver läsa mitt inlägg igen. Nikon tillverkar utrustning för halvledartillverkning, men de har ingen egen halvledartillverkning. Detta för att det krävs mycket mer än bara steppers och laserkollimatorer för att tillverka sensorer. När jag skrev att det är Nikons största marknad så menar jag att det är den marknad där de har störst marknadsandel och där de har de största vinsterna, inte att det är den omsättningsmässigt största marknaden.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nej, jag var inte ironisk, däremot så tror jag att både Grevture och FlyerOne behöver läsa mitt inlägg igen. Nikon tillverkar utrustning för halvledartillverkning, men de har ingen egen halvledartillverkning. Detta för att det krävs mycket mer än bara steppers och laserkollimatorer för att tillverka sensorer. När jag skrev att det är Nikons största marknad så menar jag att det är den marknad där de har störst marknadsandel och där de har de största vinsterna, inte att det är den omsättningsmässigt största marknaden.
Jag hade lite bråttom i morse, så jag hade inte tid att skriva särskilt utförligt. Så därför en lite utförligare förklaring nu.

Det är skillnad på halvledare och halvledare. I en CPU så är allt förtvivlat smått. Ju mindre varje komponent görs desto mer datakraft får man in på en given yta. Dessutom är feltolleransen nära nog noll. Det räcker med att en komponent inte fungerar för att hela processorn ska bli oanvändbar. En bildsensor däremot är rena yx- och stämjärnsjobbet i jämförelse. En fototransistor i en bildsensor är i storleksordningen 10 000 gånger större än en logiktransistor i en CPU. Det måste den vara för att kunna fånga tillräckligt med ljus. Dessutom är en bildsensor mer feltollerant. Om en pixel inte fungerar; Tuff skit, lev med det, om det är en konsumentkamera. Om det är en proffskamera som D4x så kanske man anstränger sig lite och gör en tabell över dåliga pixlar och låter bayer-processen interpolera fram trovärdiga färger för de pixlarna.

Sedan är det skillnad på kapacitet också. Om man behöver en fabrik med tolv produktionslinjer som kan spotta ut sig tretio kretsar per timme vardera så kostar det därefter. Intels senaste fabrik har jag för mig gick lös på cirka en miljard (inte säker på om det var kronor eller dollar dock). Men om man man nöjer sig med tretio komponenter i veckan kan man sköta tillverkningen i ett halvledarlabb i stället. Vi har ett sådant labb här i Kista, Electrumlaboratoriet. Så om Nikon har gett sig f*n på att de ska tillverka egna sensorer för en kamera med en så begränsad upplaga som D4x så ligger det gott och väl inom rimlighetens gräns.
 

Dr No

Aktiv medlem
Sensortillverkning i all ära, men kan ni inte skapa er egen tråd för dessa diskussioner?

Återgår gärna till D4x diskussionen och vad som motiverar 40.000 extra för en D800 med batterigrepp? ;-)
 
ANNONS