Annons

Använda bälg för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

SandmanNet

Aktiv medlem
Ok, så jag köpte nyligen en till mellanformatskamera, en Mamiya 645, och den kom med en bälg (Mamiya Auto Bellows), vilket jag förstår är väldigt bra för macrofotografering.

Men, kan jag använda den här för porträttfotografering? Jag är speciellt intresserad av tiltfunktionen vilket ger mer kontroll än min lensbaby. Så jag har en Mamiya -> Nikon adapter för att koppla på min Nikon med Sekor-linser, men går det att använd den tillsammans med bälgen för att fota något annat än makro?

Jag hittade nämligen den här länken med en kille som använde Auto Bellows tillsammans med en "113mm back-focus Kodak Ektar 127mm f/4.7" som uppenbarligen inte resulterade i makrofotografering. Så jag antar att det är lite upp till vilken lins man sätter på? Ektar:en är väl en sådan där pannkakslins, väldigt platt så det borde väl hjälpa till att fokusera längre eller oändligt?

Men jag tar gärna emot mer information om hur det här fungerar, och vilka andra linser som kan tänkas fungera bra
 

frwe

Aktiv medlem
Det beror ju mycket på vilket objektiv du använder. Om du trycker ihop bälgen och använder lång brännvidd så kanske det funkar. Ju längre brännvidd ju mindre blir förstoringen med bälgen. Du kommer inte att kunna fokusera på oändligt men visst går det rent teoretiskt. /Frode
 

SandmanNet

Aktiv medlem
Det beror ju mycket på vilket objektiv du använder. Om du trycker ihop bälgen och använder lång brännvidd så kanske det funkar. Ju längre brännvidd ju mindre blir förstoringen med bälgen. Du kommer inte att kunna fokusera på oändligt men visst går det rent teoretiskt. /Frode
Ja, men samtidigt - ju mer jag trycker ihop bälgen desto mindre spel med tilt/shift kan jag ju utföra, eller hur?

Och det är väl fortfarande upp till vilken typ av lins jag sätter på?
 

frwe

Aktiv medlem
Visst är det så men samtidigt, Hur mycket vill du förvränga vid porträtt men visst har du rätt. Jag tror du får prova dig fram. /Frode
 
ANNONS