Annons

Efterbehandling av astrofoton - resurser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag söker bra resurser för information om efterbehandling av astrobilder (FITS). Jag har givetvis googlat en hel del, men har svårt att hitta någon välskriven och komplett sida som går igenom olika tekniker som används för astrobilder.

Alla tips uppskattas!

Jag bifogar ett av mina första försök, Hantelnebulosan (M27), samt bilderna som användes för att skapa den. Det är fyra exponeringar på 2 minuter styck, tre stycken med färgfilter (R, V, B) samt en utan filter för luminansen. Bilderna är tagna med ett "Online-teleskop" på 14", flat-field och dark-frame är pålagda automatiskt. Delbilderna (FITS-data) kan laddas ner här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/655744/Dumbell.zip
Jag inkluderade en femte exponering som är tagen med O-III-filter, men som jag inte använde för att skapa den bifogade bilden.

Det vore kul med lite handfasta tips på hur den bilden kan göras ännu bättre med det datat som finns tillgängligt?

Upphovsrätten på bilddatat tillhör "BRT" (Bradford Robotic Telescope) - University of Bradford, men det är fritt att använda för icke-kommersiellt bruk och helt ok att t.ex. ladda upp på sociala siter.
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga, men vad är det du inte tycker är bra med bilden som den är? Jag tycker den är kanonfin!
 
ANNONS