Annons

Vertikalläge eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Erik, försöker du säga att man ska undvika att plåta i porträttläge bara för att skärmarna inte vänder sig till stående automatiskt? Blir inte det väldigt tråkigt om alla porträttbilder ska tas i landskapsformat?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Erik, försöker du säga att man ska undvika att plåta i porträttläge bara för att skärmarna inte vänder sig till stående automatiskt? Blir inte det väldigt tråkigt om alla porträttbilder ska tas i landskapsformat?
Japp, i alla fall jag vill använda hela ytan till bilderna.

Prova o skapa ett bildspel med blandade format.
Det är djävligt irriterande att titta om formatet switchar fram o tillbaka.

Nä, det blir inte ett dugg tråkigt, snarare vilsamt.
Om man byter format för att bildspelet är tråkigt så beror det snarare på att innehållet inte håller måttet. Om det då inte ens håller i fotografens egna ögon.... vem förväntas titta då?
 

Walle

Aktiv medlem
Erik, du har ju helt klart en poäng i det du skriver. Men personligen så tycker jag att (iaf närgångna) porträtt tagna i landskapsläge tenderar att bli tråkigare, det känns svårare att komponera bra eftersom kroppen så att säga är långsmal på höjden så länge personen är upprätt. Jag tar nog ca 90 % av mina bilder i porträttläge.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Japp, i alla fall jag vill använda hela ytan till bilderna.
Jag brukar försöka fylla ut sensorn med det jag vill ha. Inte ha döutrymme.
Menar du att porträttläge i kameran är meningslöst? När det gäller skärmar är väl majoriteten i porträttläge redan..... Alla mobiltelefoner typ... T.o.m. många filmar vertiklalt numera.

/Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag brukar försöka fylla ut sensorn med det jag vill ha. Inte ha döutrymme.
Menar du att porträttläge i kameran är meningslöst? När det gäller skärmar är väl majoriteten i porträttläge redan..... Alla mobiltelefoner typ... T.o.m. många filmar vertiklalt numera.

/Stefan
O hur många tittar i porträttläge?
Tidningar-japp
TV-nej
Bio-nej
Teater-nej

Tittar man på klassisk film så står ofta kameran still o motiven rör sig o skapar rörelse oftast genom att röra sig i vågrät rörelse.
Ganska sällan filmaren bygger rörelser i vertikal ledd.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
O hur många tittar i porträttläge?
Tidningar-japp
TV-nej
Bio-nej
Teater-nej

Tittar man på klassisk film så står ofta kameran still o motiven rör sig o skapar rörelse oftast genom att röra sig i vågrät rörelse.
Ganska sällan filmaren bygger rörelser i vertikal ledd.
Bara för att man sällan fotar eller tittar i porträttläge så betyder inte att det är bra.
till det det flesta är portättläget abolsut effektivast.
som du skrev, tidnignar. Många kör porträttläge 90 % på telefonen.
Filmaren har aldrig och kommer nog inte köra filmer i porträttläge. Men det är bilder vi pratar om.
Ganska trångsynt att tänka som du. Precis som att tänka att alla kameror med upplösning högre än 1920*1080 är onödigt eftersom telefoner och TV-apparater ändå skalar ner dom.
Surfa runt lite och kolla efter porträtt och säg mig hur många andelar som är i porträttläge.


Tittade snabbt på dina bilder.. Och inga bilder är ju tagna i porträttläget............

/stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Erik, du har ju helt klart en poäng i det du skriver. Men personligen så tycker jag att (iaf närgångna) porträtt tagna i landskapsläge tenderar att bli tråkigare, det känns svårare att komponera bra eftersom kroppen så att säga är långsmal på höjden så länge personen är upprätt. Jag tar nog ca 90 % av mina bilder i porträttläge.
Ja, men det är inte jag som har kommit på det.
Tyvärr är inte längre Hugo Reijer i livet, jag saknar verkligen hans otroligt fina diabildspel från världens alla hörn.
Bilderna färgerna o framförallt Rytmen i bildspelen var fantastiska.
O en dag så bad han plötsligt om ursäkt för att han är tvungen att vända kameran fel. Redwoodträden i USA fick inte plats på annat sätt. Det var då jag slogs av varför bildspelen kändes harmoniska, formaten hängde ihop.
Precis som de gamla Hasselbladsfotografernas bildspel, där finns bara en kvadratisk värld.

Om jag förstått rätt så arbetar du proffissionellt med reklam o trycksaker o de har ofta stående format.
O om mitt antagande är sant så är jag övertygad om att du tänker på VAR text o bildens intressanta delar skall placeras för att skapa en bra harmoni däremellan.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Visst är flera det. Fast "Lisa" borde varit kvadratiskt.

Dessutom var de inte skapade för elektronisk reproduktion. De är gjorda för att hänga på väggen.
Pratar vi bara elektronsik reproduktion egentligen? Jag tittade på dina bilder i elektronisk form iaf. Precis som de flesta här.
Jag leverar de flesta av mina porträtt i porträttläge, men även några i landskapsläget och alla levererar jag i elektronisk form. Men jag vet att de den skriver ut dom på Canvas och hänger på väggen.
TSs inlägg om vertikalgrepp och filmning handlade inte om att att filma i porträttläget, Det handlade om öka batteritiden. Och precis tittade jag på mina medarbare när de tittade på sin telelfoner och facebook. Alla använder enhandsgrepp och tittar på bilderna i porträttläget. Bara vid video ändrade läget. Gällde både bilder i porträtt som landskapsläget. I detta fall för att nyttja skärmen bäst är porträttläget att föredra.
Många jag känner säger att de inte längre använder datorn lika mycket eftesom de använder telefonen til det mesta.

/stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ganska trångsynt att tänka som du. Precis som att tänka att alla kameror med upplösning högre än 1920*1080 är onödigt eftersom telefoner och TV-apparater ändå skalar ner dom.
O då är folk som tar höjdformat villiga att skära bort ca 50% till...
Inte jag.
du?

Jag säger inte att det ena är rätt eller fel.
Men man bör tänka sig för.
Precis som alla som fotograferar tänker på kompositionen så bör man tänka på vilket slutmål man har med bilden.

O när vi använder projektor i klubben så tror jag maxsidan är 1024 o det blev inte kvalitén direkt bättre av.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
O då är folk som tar höjdformat villiga att skära bort ca 50% till...
Inte jag.
du?
Que, va?
skära bort?
Ska jag ta ett dagisfoto så tar jag det o porträttläget för att nyttja så stor del av sensorn som möjligt på det jag vill ha med. Inte väljer man landskapsläget?
Allt har sin plats att välja.
Ska jag ha visa det på projektor duk så tar jag bilden i porträttläget så blir det vita kanter på duken som bildne projiceras på.
Tar jag bilden i landskapsläget så blir det vita kanter från duken bakom barnet.

Skriver jag ut bilden på Canvas så blir det vita kanter ifall jag tar fotot i landskapsläget.

Alltså man vet ju själv vad man ämnar bilden till.
Bara för att DU inte gillar porträttläget betyder inte att andra inte gör det. Som sagt kolla bara internet så inser du nog att de flesta porträtten är tagna i porträttläget. Och surfar du så lär du göra det elektronsik med nån typ av bildskärm. Inte reproduktion på papper/canvas.

Edit: egentligen kvitar det vad du skriver just nu eftersom du upperbarligen bara trollar då du själv fotar i porträttläget ;)

/stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ska jag ha visa det på projektor duk så tar jag bilden i porträttläget så blir det vita kanter på duken som bildne projiceras på.
Ja o de vita kanterna är pixlar som du har valt bort att använda.
Knappt 50% av kvalitén/pixlarna som är bortvalda.

Eller vänder du projektorn på högkant?

O du har helt rätt i att denna diskussion är OT.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja o de vita kanterna är pixlar som du har valt bort att använda.
Knappt 50% av kvalitén/pixlarna som är bortvalda.

Eller vänder du projektorn på högkant?

O du har helt rätt i att denna diskussion är OT.
Jag nej- visar aldrig bilder med projektor.
du missförstod mig nog.
Jag trodde du predikade att man bör ta alla bilder i landskapsläget oavsett motiv eftersom de visas på meda som är i landskapsläge, exempelvis surfplatta, TV, projektor odyl.
Om jag fattade det så så ifall jag tar en bild i landskapsläget så fylls mediat ut perfekt. Detta betyder också att det blir dödutrymme på sidorna av porträttet ifall de inte gör nån nytta i själva porträttet eftersom det är en bakgrund de fotats i.
Fotar du i porträttläget så blir det dödutrymme pga av projektorn och duken är gjort för landskapsläget.
Fota du hur vill då länge du är nöjd, det är det som är det viktiga såvida du inte fotar åt någon annan. Då är det dom som ska vara nöjda och har den anlitat dig/bett dig fota så antar jag de blir nöjda med ditt sätt att se bilden/kompositionen.

Själv har jag BG på min 5D mk3, men det sätts bara på vid porträttuppdrag såsom bröllop eller liknande. Privat är den av eftersom jag tycker den är skönare utan samt att mina privata bilder är mestadels i landskapsläget.

/stefan
 
ANNONS