Annons

Kamera för att fotografera tavlor.

Produkter
(logga in för att koppla)

iodemek

Avslutat medlemskap
Jag skulle behöva tips på en digital systemkamera som är optimal för att fota tavlor i tillräckligt bra kvalitet för att göra reprotryck av. Det är i stort sett bara det den ska användas till.

Vad är det för specifikationer jag bör fokusera på?

Antar att ett polfilter kan vara bra att ha också.

Tack!
 

Walle

Aktiv medlem
Det beror ju mycket på hur man definierar "tillräckligt bra kvalitet", hur stora tavlorna är samt hur stora reproduktionerna ska göras. Men generellt så ju fler pixlar desto bättre. Så troligen en kamera från "high end"-segmentet (d.v.s t.ex. en Canon Eos 1Ds mk4 eller vad den nu är uppe i, eller kanske t.o.m. en mellanformatskamera med digitalt bakstycke).

Ljuset är minst lika viktigt som kameran dock, ni kommer behöva iaf två blixtar med softboxar. Är det mycket som ska reprofotograferas så kommer ni vilja ha väldigt jämnt ljus (både intensitet och färgbalans) mellan bilderna för att förenkla efterbehandlingen, vilket innebär att det behövs proffsblixtar, billigare blixtsystem har helt enkelt inte tillräckligt bra stabilitet mellan avfyrningarna.
 

iodemek

Avslutat medlemskap
Det beror ju mycket på hur man definierar "tillräckligt bra kvalitet", hur stora tavlorna är samt hur stora reproduktionerna ska göras. Men generellt så ju fler pixlar desto bättre. Så troligen en kamera från "high end"-segmentet (d.v.s t.ex. en Canon Eos 1Ds mk4 eller vad den nu är uppe i, eller kanske t.o.m. en mellanformatskamera med digitalt bakstycke).

Ljuset är minst lika viktigt som kameran dock, ni kommer behöva iaf två blixtar med softboxar. Är det mycket som ska reprofotograferas så kommer ni vilja ha väldigt jämnt ljus (både intensitet och färgbalans) mellan bilderna för att förenkla efterbehandlingen, vilket innebär att det behövs proffsblixtar, billigare blixtsystem har helt enkelt inte tillräckligt bra stabilitet mellan avfyrningarna.

Tavlorna är ca 80x60cm och själva trycken runt A3, så det är inga enorma storlekar vi pratar om. Vad gäller prisklass så tänkte jag att det skulle ligga runt 5000. Jag förstår att det är långt ifrån de bästa modellerna som blir aktuella då, men pengar är en stor faktor för en fattig stackars konstnär ;)
 

Drey

Aktiv medlem
Tavlorna är ca 80x60cm och själva trycken runt A3, så det är inga enorma storlekar vi pratar om. Vad gäller prisklass så tänkte jag att det skulle ligga runt 5000. Jag förstår att det är långt ifrån de bästa modellerna som blir aktuella då, men pengar är en stor faktor för en fattig stackars konstnär ;)
Varför låter du inte någon Anna sköta fotograferingen. Jag fotar mycket konst och gör reprotryck jag tar 500kr tavlan. Seda. 130kr A3 utskriften på canson etching edition.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men generellt så ju fler pixlar desto bättre. Så troligen en kamera från "high end"-segmentet (d.v.s t.ex. en Canon Eos 1Ds mk4 eller ...
Nej, det behövs definitivt ingen exklusiv proffskamera, instegsmodeller från t ex Nikon eller Canon duger utmärkt. Däremot behövs det ett bra objektiv, som är skarpt även i kanterna.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Ok, det låter bra. Tack!

Vad tror du om den här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18543

Den är ju otroligt billig, men alla lovordar dess skärpa. Kan den vara tillräcklig?
Bästa vore en macro-glugg om du vill fotografera tavlor.

Man kan även fotografera genom att ta flera stycken på samma motiv, lite som panorama men både uppifrån ned och vänster till höger, och sedan använder man sig t.ex utav Hugin (Panorama program) för att lägga ihop bilderna som gör ett konstverk av det hela i dess helhetsutförande. På så vis tjänar man även på att få in fler pixlar på bilden och kan göra större tryck om så behövs.

Men som sagt, macro är vad som gäller som objektiv iaf.
 

Walle

Aktiv medlem
Nej, det behövs definitivt ingen exklusiv proffskamera, instegsmodeller från t ex Nikon eller Canon duger utmärkt. Däremot behövs det ett bra objektiv, som är skarpt även i kanterna.
Som sagt, det beror helt på kraven. Jag gjorde misstaget att anta att det var för professionell repro inom ett företag som frågan gällde, vilket det alltså inte var.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera ett 1,3cropshus och en optic som ger så lite distorsion som möjligt samt ett bekvämt arbetsavstånd. Vilket innebär typ en 1D mkIV + 85mm f/1,8USM om du har god plats eller 50mm f/1,4USM..

Kör på f/8.. och se till att motivet (som ju är platt..) håller precis sammma plan som sensorn.

Det är viktigt att du också belyser bra. Detta är inte så enkelt som det later. Ett HELT jämnt ljusflöde är kritiskt samt att du undviker ALLA reflexer.

Vitbalansen är också oerhört viktig att kontrollera, så att färger blir korrekta. AWB är som regel uteslutet om man inte vill sitta å justera alla RAW-bilder senare.

Besparar du dig för en massa onödigt efterarbete så gör du dig själv en STOR tjänst, trust me.. jag har lärt mig den hårda vägen vad gäller repro-foto.

MVH Niclas Forsberg
 

ErlandH

Aktiv medlem
Som sagt, det beror helt på kraven. Jag gjorde misstaget att anta att det var för professionell repro inom ett företag som frågan gällde, vilket det alltså inte var.
Det spelar ingen roll vad du antog. Ska man ta bilder av tavlor så har 1D inga fördelar framför en enklare modell.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Borde väl fungera.
Dock skulle jag välja detta macro-objektiv före 40mm varianten:
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/macro/tamron-90mm28spdimacrovcusd/192678.5239/

Då du kan använda dig utav det där objektivet även till porträttsfotografi.

Blir ett sånt för mig med så snart som möjligt då jag är i behov av macro/porträttsobjektiv samt vill kunna fotografera mina tavlor som jag gjort.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ska man fotografera en större mängd, finns det anledning att satsa en del på pengar på en "studio" i form av ett stativ för reprofotografering och lämplig belysning. Det är viktigt att tavlorna och sensorn är helt parallella, och det är enklast om tavlan ligger ned med kameran rikatd nedåt.

Exempel: http://www.photax.se/repro/repro.htm

Hur stora är tavlorna, förresten?

Per.
 

Walle

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll vad du antog. Ska man ta bilder av tavlor så har 1D inga fördelar framför en enklare modell.
Nehej, inte. Ok, om du säger det så. Du är ju expert på allt, och vet allt, så jag litar på dig.

En 1100D har ca 12 megapixel. En 80x60 utskriven i 200 PPI (vilket väl får anses vara en ganska normal utskriftskvalitet, om än absolut inte onödigt hög, snarare tvärt om) är på ca 26.5 megapixel.

Jag kan garantera dig att du inte hittar många professionella reprofotografer som använder instegskameror.

Men jag har såklart fel, det är klart att man använder instegskameror professionellt för reprofotografering. Det har ju du sagt.
 

IngNer

Aktiv medlem
Oj vilket käbbel!

Men jag ska försöka komma med någonting som kan vara till nytta...

Om man har ett reprostativ är det viktigt att stativets höjd och objektivets brännvidd stämmer med det som man ska fotografera. Inga reprostativ funkar bra med ett 90 mm objektiv till cropkamera om det inte är ganska små förlagor.

Så 40 mm kan vara en bra brännvidd om man ska ta tavlor med reprostativ. Om stativet är högt nog, kanske ett 50 eller 70 mm makroobjektiv är bättre då det gör det lite enklare att belysa bra, eftersom en smalare bildvinkel är lättare att hantera när det gäller jämnhet och reflexer.

Men storleken är väsentlig, och har relation till stativets höjd och objektivets brännvidd. För A4 handlar det om en avbildningsskala på ungefär 1:13, och då behöver man ungefär en meters höjd med ett 70 mm objektiv. Om storleken är A3 behöver man en och en halv meter. Då kan det vara enklast om man har stativet fastklämt på ett bord med omvänd pelare och originalet på golvet. Med 40 mm objektiv klarar man sig med ungefär 60 cm höjd för A4 och med 50 mm objektiv omkring 70 cm.

Om man har ett 90 mm objektiv blir det ganska ohanterligt redan vid storlek A4.

Så om tavlorna är högst A4 kan ett 70 mm makro funka, och om de är större blir det lite krångligare att ställa upp grejerna. 40 eller 50 mm gör det lättare att jobba med kameran, då den hamnar på ganska vettig höjd.

Den mest funktionella belysningen torde vara två lysrör, ett på var sida. Vanliga raka rör (T5), i lämpliga armaturer som skärmar av mot kameran.

Vilken kamera man väljer har mindre betydelse. Det finns Sigma 50 mm makro till de större märkena till vettigt pris.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Skulle inte ett vanligt 18-55 kunna duga? Kanske är det risk för distorsion, men det är rätt enkelt att fixa med mjukvara, om så skulle vara.

Ett zoomobjketiv underlättar väldigt mycket vid repro om originalet är av skiftande storlek.

Per.

PS. Jag ser när jag bläddrar i tråden: "Tavlorna är ca 80x60cm och själva trycken runt A3", så det är rätt fixt.

PPS. En Nikon-kamera (crop factpr = 1,5) med 30mm brännvidd på ett avstånd av 1 m ger ungefär täckning av en tavla. Jag tror att en paketglugg 18-55mm skulle göra jobbet utmärkt.
 

IngNer

Aktiv medlem
Beroende på hur höga krav på kvalité man har, kan man använda mycket enklare kamera. Det går att använda en kompaktkamera om dess bildkvalité räcker.

Har man många bilder att ta, kan det vara värt att använda en kamera med WiFi, så att man kan föra över bilder utan att joxa med minneskort, och så att man kan ställa in kameran utan att behöva titta i sökaren eller på skärmen. Allra minst måste kameran ha minneskortet tillgängligt också när den är monterad på stativet. Det bästa är så klart en kamera som kan styras över WiFi, så att man kan använda dator, telefon eller surfplatta för att fotografera och spara bilderna. Samsung har några NX-modeller som kan vara intressanta.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En 1100D har ca 12 megapixel. En 80x60 utskriven i 200 PPI (vilket väl får anses vara en ganska normal utskriftskvalitet, om än absolut inte onödigt hög, snarare tvärt om) är på ca 26.5 megapixel.
En instegskamera som Nikon D3200 har 24 megapixel. En proffskamera som Canon 1D mk 4 har 16 megapixel.
 

IngNer

Aktiv medlem
En 80x60 utskriven i 200 PPI (vilket väl får anses vara en ganska normal utskriftskvalitet, om än absolut inte onödigt hög, snarare tvärt om) är på ca 26.5 megapixel.
Nej, 200 "PPI" om du menar pixlar per tum är en otroligt hög upplösning som man aldrig har på en bild i 60 cm bredd. Utskriftsupplösning brukar anges i punkter per tum, och då har du åtminstone fem punkter per pixel, vilket ger 6 megapixel, som är ganska normalt för en så stor bild som 60x80 cm. Det går bra med i stort sett vilken digitalkamera som helst, allt från de allra billigaste kompakterna och uppåt, eller äldre systemkameror med sex megapixel, vilket vi ju kunde använda för proffsbruk för tio år sedan utan att skämmas.

Men visst kan man ha högre krav för repro än för direkt fotografering, så att man kan återge en del nyanser i själva strukturen av verket man reproducerar. Så det handlar om ändamålet och vilka krav man har på bildkvalité.

Om kraven är lägre, kan man klara sig med mycket enklare grejer, och som bonus få en lättarbetad utrustning. En långzoomkamera, fast monterad på lämplig höjd, och styrd via WiFi, och en fast placering av förlagan med fast belysning gör hanteringen enkel, då man kan styra utsnittet med zoomen och kan kontrollera kameran från en dator, surfplatta eller smartphone, där man också ser sökarbilden. Fujifilm S8400W är ett exempel på kamera som kan användas, och jag misstänker att man också kan zooma via Android.
 

iodemek

Avslutat medlemskap
Tack så mycket för all hjälp hörrni! Jag har blivit mycket klokare, men på grund av finansiella begränsningar så fick det bli en Nikon D5200 med Nikon AF-S DX 40mm Micro f/2.8G ED plus ett polfilter.

Jag har ett stativ till kameran, och till belysning har jag två st 400W halgogenlampor på fot med vita duschdraperier framför, i 45 graders vinkel mot tavlan. Verkligen en budgetlösning, men jag ska iväg till ateljén nu, göra det bästa av situationen och se hur det går.

Tack för hjälpen! :)
 
ANNONS