Annons

Photozone testar AF-S 200mm f/2 G ED VR (FX)

Produkter
(logga in för att koppla)

MrWatergatescandal

Avslutat medlemskap
Denna glugg är absolut värd pengarna

Har provat en del objektiv innan jag föll för denna "tungviktare"- då menar jag inte att den är speciellt tung (nja snudd på 3kg att bära runt på) utan på att den ser ut som en liten elefantfot :)

Ger mycket skarpa bilder och sviker sällan förväntningarna man har på detta objektiv, man är inte direkt osynlig men det gör inte så mycket...
Jag söker andra som har eller har använt sig av detta objektiv för åsikter och referenser.
Fotar själv en hel del stadsmotiv, människor, porträtt och natur med denna, har dock inte lagt upp några bilder ännu men de kommer!

Skriv gärna om dina erfarenheter av detta objektiv, vore kul att få veta hur ni andra som använder denna "elefantfot" hanskas med storleken och rörligheten och vad ni fotograferar för motiv.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Har provat en del objektiv innan jag föll för denna "tungviktare"- då menar jag inte att den är speciellt tung (nja snudd på 3kg att bära runt på) utan på att den ser ut som en liten elefantfot :)

Ger mycket skarpa bilder och sviker sällan förväntningarna man har på detta objektiv, man är inte direkt osynlig men det gör inte så mycket...
Jag söker andra som har eller har använt sig av detta objektiv för åsikter och referenser.
Fotar själv en hel del stadsmotiv, människor, porträtt och natur med denna, har dock inte lagt upp några bilder ännu men de kommer!

Skriv gärna om dina erfarenheter av detta objektiv, vore kul att få veta hur ni andra som använder denna "elefantfot" hanskas med storleken och rörligheten och vad ni fotograferar för motiv.
På Nikon Café finns en tråd för olika Nikonobjektiv bla för just 200/2 VR:

http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=261618
 

Przemek

Aktiv medlem
Jag har denna underbara glugg och kan säga att närmare perfektion är det riktigt svårt att komma. Superskarpt, underbar bokeh, så gott som fritt från aberrationer (optiska fel) och väldigt snabb samt exakt autofokus. Enda nackdelen är väl vikten, men ljusstyrka kräver mycket glas.

Objektivets förmåga att isolera motivet från bak/förgrund är väldigt unikt och det finns väldigt få objektiv som kan matcha denna superglugg.

Konstruktionen (samt motljusskyddet) av metall gör att gluggen andas kvalitet rakt igenom.

Om jag ska välja en unik egenskap som detta objektiv besitter så är det bokehn - den är underbar.
Skärpedjupet är så kort och för- samt bakgrund renderas så mjukt och snyggt att gluggen är värd att införskaffa bara för detta. Att man kan hålla ISO lågt och slutartiden kort får man på köpet.

Givna användningsområden för objektivet är porträtt, mode, sport, natur osv. Mindre givna användningsområden är djurporträtt, fota trädgårdar, bilar, inredning, ja bara kreativiteten sätter gränserna.

Man får räkna med att få prata med mycket folk då gluggen drar till sig blickar =)

/Przemek
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Drar liv i denna tråden igen i brist på andra trådar om detta objektiv :)

Har blivit lite nyfiken på detta objektiv. Vad är vettigt att betala för denna version begagnat nu när VR2 finns ute? Någon som köpt eller sålt det nyligen?
 

Przemek

Aktiv medlem
Drar liv i denna tråden igen i brist på andra trådar om detta objektiv :)

Har blivit lite nyfiken på detta objektiv. Vad är vettigt att betala för denna version begagnat nu när VR2 finns ute? Någon som köpt eller sålt det nyligen?
Tja, runt 35000:- för en i fint skick kanske.
Jag har en till salu i nästan nyskick, sugen?

/Przemek
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Jo där har jag också kollat lite. Gillar dock inte att köpa utan att prova så dyra saker så det blir nog att vänta in något i rätt prisklass för mig :)
 
ANNONS