Annons

Varför väljer alltid tidningsfotografer de tråkigaste objektiv och ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Nu syftade jag inte på att leverera utan fotografera. Ingen är väl dum nog att leverera en raw-fil
Ok, vad syftade du på då? Det ligger i sakens natur att nyheter, och därmed nyhetsfotografi, ofta sker under stark tidspress, så någon tid att redigera bilder finns knappast. När det gäller mindre tidspressad produktion, typ feature, månadstidningar etc så lägger man ju också betydligt större vikt vid bilders estetiska kvalitet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju inte lönt att diskutera bilderna om man inte vet om de är tagna av pressfotografer. Skulle inte förvåna mig om flera är tagna reportrar.
Men de som läser tidningarna vet ju heller inte vem som tagit bilderna - en riktig fotografraf eller "bara en reporter". Borde inte erfarna reportrar också kunna utveckla ett visst fotokunnande efter längre verksamhet på fältet? - eller är just den kategorin att betrakta som obildbar. De är ju inte ens vanlig allmänhet utan faktiskt tidningsfolk de med.

Jag tycker den distinktionen slår an en sträng hos mig från lumpartiden:

Vi skulle sätta upp trädminor för andra gången när jag gjorde lumpen på F18.

- "Vi sätter dem i höfthöjd", sa vår lite fjunige furir."

Han kallades faktiskt lite vanvördigt för "Fjunungen" efter en populär radioserie som gick då 1969 med den "vitvingade veckoslutsväktaren" och radiohjälten Melker Henrik Fransson. Om ni inte kommer ihåg honom så skit i det för det var en helknasig bagatell.

- "Men förra gången sa vår furir att vi skulle sätta dem i knähöjd", replikerade en lite grälsjuk värnpliktig.
- "Var det en värnpliktig furir eller en stamanställd?", frågade då vår furir i befäl.
- "Eh, han är väl värnpliktig va?", frågade en annan värnpliktig och såg sig om på oss andra.
- "I så fall sätter vi dom i höfthöjd!", sade furir Thalin bestämt och så var det slutsnackat för den gången.

Personligen bryr jag mig inte om vem som tagit bilderna idag för det är helt meningslöst i dessa tider om man inte ska förutsätta att allmänhetens pressbilder per definition skulle vara sämre än yrkesmännens och det kan man inte vara helt säker på antar jag. Däremot har ju de som ansvarar för tidningens utseende och innehåll ett ansvar mot sina läsare oavsett vem som tagit bilderna och det är det jag tycker brister ibland både i text och bildmaterial.

Min tes är väl snarast den att en text kan släppas igen om trots störande stavning- och meningsbyggnadsmissar (korrekturet är väl i princip avskaffat sedan sista slaget om det stod när Sture Ring på grafiska personalklubben på DN gav ut "Typerna och den datoriserade draken" 1981. De kämpade tappert men förlorade planenligt ändå och det gjorde även kvaliteten på texterna i tidningarna.

Det kunde passera likväl som bilder som uppenbarligen ingen lagt en hand vid kan passera idag och att det kan passera för att man helt enkelt genom erfarenhet vet att det går ändå. Det kan vara kvalitet ändå i textens ande och mening även om det praktiska utförandet lämnar en del övrigt att önska och därför tillåts det att passera av läsarna och det tillåts passera av främst ekonomiska skäl från tidningarnas sida. Att det sedan finns en del grälsjuka, puristiskt lagda petrimetrar och fotonördar som vi, kommer aldrig att ha något större inflytande på den här verksamheten som vinner sin acceptans av helt andra skäl.

Peter Wolodarski skriver i dag i DN i en stor artikel att kvalitetstidningarna går bra - DN hemma hos oss har visat svarta siffror länge nu och det är uppåt även för exv. New York Times och suget efter seriös kvalitetsjournalistik har kanske aldrig varit större än nu efter andra världskriget. Nu prenumererar folk även på nyheter på Internet (en del avstår ju från papptidningarna) och det trodde väl inte alla skulle inträffa när mycket har pekat åt helt annat håll länge.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men de som läser tidningarna vet ju heller inte vem som tagit bilderna - en riktig fotografraf eller "bara en reporter". Borde inte erfarna reportrar också kunna utveckla ett visst fotokunnande efter längre verksamhet på fältet? - eller är just den kategorin att betrakta som obildbar. De är ju inte ens vanlig allmänhet utan faktiskt tidningsfolk de med.
Det är trots allt en medveten sänkning av ambitionsnivån att låta reportrar fotografera istället för pressfotografer. Naturligtvis kan man träna sina reportrar, men att nå samma nivå är svårt. Inte minst för att det är svårt att göra två saker samtidigt lika bra som bara en.

För läsare är det precis som du skriver skit samma vem som tagit bilden. Men det är tidningsledningen som valt att sänka bildambitionen genom att låta reportrar plåta.

Jag uppfattade att TS var missnöjd med vad vissa pressfotografer levererade.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är trots allt en medveten sänkning av ambitionsnivån att låta reportrar fotografera istället för pressfotografer. Naturligtvis kan man träna sina reportrar, men att nå samma nivå är svårt. Inte minst för att det är svårt att göra två saker samtidigt lika bra som bara en.

För läsare är det precis som du skriver skit samma vem som tagit bilden. Men det är tidningsledningen som valt att sänka bildambitionen genom att låta reportrar plåta.

Jag uppfattade att TS var missnöjd med vad vissa pressfotografer levererade.
Jo, även jag uppfattade det som att TS/Jonas fokuserade tydligt på just specifikt fotografer.

Inte reportrar eller andra på tidningarna som fotade som bisyssla (men Jonas kanske inte är den som alltid är extremt tydlig i vad han verkligen avser, skall tilläggas för säkerhets skull).

Detta eftersom, när de inte höll på med just snabb slarvig fotografering, ägnade sig endast åt att fika och snacka.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Så svaret får kanske delas upp i två. Fotografer använder "tråkig" utrustning för att det är praktiskt, gör jobbet på ett pålitligt sätt i snabba situationer. Reportrar som blir ofrivilliga fotografer använder vad som finns till hands. Som budgetkänslig frilans ofta en billig systemkamera med 18-55; som anställd vad som finns på redaktionen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är trots allt en medveten sänkning av ambitionsnivån att låta reportrar fotografera istället för pressfotografer. Naturligtvis kan man träna sina reportrar, men att nå samma nivå är svårt. Inte minst för att det är svårt att göra två saker samtidigt lika bra som bara en.

För läsare är det precis som du skriver skit samma vem som tagit bilden. Men det är tidningsledningen som valt att sänka bildambitionen genom att låta reportrar plåta.

Jag uppfattade att TS var missnöjd med vad vissa pressfotografer levererade.
Men med all respekt för alla duktiga pressfotografer, så är det ändå så att en del bilder inte ser särskilt polerade ut. Det är ju ofta den varierande kvaliteten på samma uppslag som får åtminstone mig att lyfta på "brynet". Oftast skillnader i färgmättnad och lätt groteska och avslöjande hudtoner. Aftonbladet är möjligen sämre än DN men det händer där med. Säkert en "deadline"-fråga många gånger.

... men du missar den springande punkten Magnus precis som Sture Ring och grafikerna gjorde när de tvingades försöka ta sin strid. Den springande punkten är att ingen vill betala vare sig för bilder som är "state of the art" eller texter utan stavfel och grammatiska grodor, de vet att det går nästan lika bra med "good enough".

Så visst kan fotografer ställa sig upp på barakaderna och ta sin "sista strid" med hjälp av kvalitetsfrågan men chansen att de skulle ha någon vidare framgång kommer inte att vara större än grafikernas utan betydligt sämre.

Grafikerna var hela landets mest framgångsrika "arbetararistokrati". Både djupt bildade i många fall genom sitt yrke och förhållandevis väldigt väl organiserade. De hade trots detta inte en chans ens på dagstidningarna (veckotidningarna ska vi inte ens snacka om för de hade inte tillnärmelsevis samma makt där då de inte producerade dagsfärskt) och det kommer fotograferna inte heller ha för de är inte en "arbetararistokrati" utan en mycket heterogen grupp av småföretagere som idag står helt själva eller rätt illa organiserade. De kan inte alls mäta sig med hur grafikerna en gång organiserade sig och verkade och den fackliga slagkraft dessa hade.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
... men du missar den springande punkten Magnus precis som Sture Ring och grafikerna gjorde när de tvingades försöka ta sin strid. Den springande punkten är att ingen vill betala vare sig för bilder som är "state of the art" eller texter utan stavfel och grammatiska grodor, de vet att det går nästan lika bra med "good enough".
Nej, det missade jag inte. Det är precis det jag menar med att det är en medveten sänkning av ambitionsnivån när tidningsledningen säger upp fotografer och låter reportrarna fotografera. Tidningsledningen tror inte att läsarna bryr sig så mycket om bilderna blir sämre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är två bitar i det här: fotografering och efterarbete - jag tycker inte det är samma sak. Efterarbete behöver nödvändigtvis inte göras av fotografer. Jag stör mig nog oftast mest på bristen av konsistent efterarbete.

Här har tidningarna faktiskt haft ett val. De hade ju lika gärna kunnat automatisera efterbehandlingen och konsekvent tagit JPEGS rakt ur kamerorna - de hade ju ändå bestämt sig för att tumma på kvaliteten eller hur?

Canon verkar ju varit den tillverkare som lagt ner mest krut på att få till en bra JPEG-rendering direkt i kamerorna och det tycker jag vore smartare än att låta icke-fotografer ta bilderna. Har man ens tänkt i de banorna? Man kan ju faktiskt rationalisera också. Men det kanske blir billigare att "proletarisera" fotograferna och den vägen få ner priserna på fotografernas arbete. De slipper ju dessutom ifrån ett arbetsgivaransvar för fotografernas anställningar, vilket säkert frigör en del resurser det med. Då kan de kanske göra sig av med lite HR-folk också.
 

nivas

Aktiv medlem
Men de som läser tidningarna vet ju heller inte vem som tagit bilderna - en riktig fotografraf eller "bara en reporter". Borde inte erfarna reportrar också kunna utveckla ett visst fotokunnande efter längre verksamhet på fältet? - eller är just den kategorin att betrakta som obildbar. De är ju inte ens vanlig allmänhet utan faktiskt tidningsfolk de med.
Men det framgår väl? Ser jag ett namn i en artikel, istället för två (reporter + fotograf) så är det ju självklart. Sen har man ju bra koll på fotografer och reportrar på sin egna tidning?
Ibland blir resultatet av en omorganisation lite lustigt, t.ex. skriver lokaltidningens bästa "riktiga" fotograf riktigt bra reportage.

Och hur ska vi i den här diskussionen förhålla oss till rörlig bild?
Idag är det väldigt vanligt att en enda person från tidningen gör intervjun, tar bilderna samt filmar/klipper ihop videoreportage till webben.
Borde vi börja kräva "riktiga" filmfotografer för webreportagen? Och en ljudtekniker? :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, det missade jag inte. Det är precis det jag menar med att det är en medveten sänkning av ambitionsnivån när tidningsledningen säger upp fotografer och låter reportrarna fotografera. Tidningsledningen tror inte att läsarna bryr sig så mycket om bilderna blir sämre.
Fast handlar det nödvändigtvis om en sänkt ambitionsnivå?? En tidnings fotografer eller reportrar kan inte vara överallt en tidning vill rapportera från. I många fall är väl bilder utifrån nödvändiga just om man vill hålla en hög ambitionsnivå. De som var på plats säljer väl bilderna till bildbyråerna idag och tidningarna köper väl därifrån antar jag.

Jag kan förstå om det var så förr att man skickade eget folk överallt till det man ville springa på men för mig låter det lite provinsiellt idag. Idag finns det kameror överallt som tar hyfsade bilder snabbt med automatik. Det blir hyfsat.

Däremot förr när jag reste som mest på 70- och 80-talen så fanns inte det.

Bara för att ta ett exempel:

Tror ni svensk press var på plats när en av vår tids största och mest omvälvande händelser hände runt Pashtunistan Square i Kabul, en av de sista dagarna i april 1978 då den s.k. Saur-revolutionen inträffade i Afghanistan? Ja det var då den kommunistiska kuppen skedde (inte ryssarna utan den var hemmagjord) - ryssarna kom in först vid årsskiftet 1979/80. Få saker har påverkat vår samtid mer än detta.

Jag har undrat om någon annan svensk också dokumenterat vad som hände där men jag har inte sett några andra svenska bilder från tillfället än mina. På bilden ni ser nedan så har de posterat ut en av de stridsvagnar som stod runt denna stora rondell.

En halvtimme senare gick det verkliga startskottet, när vi fått in vår lunch på Khyber Restaurant. Då sköts den första stridsvagnsgranaten från en stridsvagn som stod kanske 10 meter från vårt restaurangbord mot ett av ministerierna runt rundellen. Alla fönstren blåstes in och vi räddades från att bli blinda av glasmolnet bara genom de breda aluminiumpersiellerna i fönstren. Sedan brakade helsiket lös på allvar.

Jag en simpel amatör tog bilder av detta när jag råkade vara på plats och så sker idag också. Jag sålde aldrig några bilder och har inte visat dem för några tidigare på nära 40 år innan jag visade dem på jobbet för något år sedan. Det var helt enkelt så att jag skulle vara ute flera månader till på resa och kunde inte lägga tid på sånt när jag hade fullt upp med att ta mig så snabbt ur landet jag kunde till Pakistan och Indien. På den tiden flög vi inte utan vi åkte alltid över land om vi kunde - helt enkelt för att det är så man upplevde mer.

Ni kommer säkert ihåg Expressens reporter Arne Lemberg som skickades till Uganda för att under Idi Amins tid försöka rapportera inifrån landet om situationen där. Han kom inte mycket längre än till en liten plats vid Victoriasjöns strand innan han skjöts ihjäl. Jag var där 1986 National Resistance Army med Youweri Museweni som ledare tagit över kontrollen över Uganda och det äntligen blivit slut på striderna i större delen av landet.

Vill ni se de bilderna kan ni kolla i min portfolio på FS som heter:
Uganda 1986 - bilder från ett folkmord - Nakaseke och Luweero efter "The Bush War" 1981-85.

http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=380789

Jag har inte sett så särskilt mycket rapporteras från svensk sida om detta krig med eget material heller och det skräckvälde Idi Amins föregångare och efterträdare Milton Obote upprättade. Det finns siffror som indikerar att den tiden drabbade det ugandiska folket mycket hårdare än vad Idi Amins period gjorde men trots det så är Milton Obote närmast okänd och de flesta tänker nog fortfarande mest på Idi Amin när de hör om Uganda idag eller möjligen på flyktingkatastrofen i grannlandet Syd Sudan som nu spiller över i Uganda.

Ibland är det helt annat folk som tar bilderna än tidningarnas fotografer
 

Bilagor

Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men det framgår väl? Ser jag ett namn i en artikel, istället för två (reporter + fotograf) så är det ju självklart. Sen har man ju bra koll på fotografer och reportrar på sin egna tidning?
Ibland blir resultatet av en omorganisation lite lustigt, t.ex. skriver lokaltidningens bästa "riktiga" fotograf riktigt bra reportage.

Och hur ska vi i den här diskussionen förhålla oss till rörlig bild?
Idag är det väldigt vanligt att en enda person från tidningen gör intervjun, tar bilderna samt filmar/klipper ihop videoreportage till webben.
Borde vi börja kräva "riktiga" filmfotografer för webreportagen? Och en ljudtekniker? :)
Som sagt, jag tänker inte bara på vad som händer innne på tidningarna utan lika mycket på alla de som idag tar bilder på olika händelser som inte skulle blivit dokumenterade utan en intresserad allmänhet på plats.

Ja och varför ska man inte ha riktiga filmfotografer som tar filmerna om man nu kräver det för stillbilderna???? Är film och filmkvaliteten mindre viktig då?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fast handlar det nödvändigtvis om en sänkt ambitionsnivå?? En tidnings fotografer eller reportrar kan inte vara överallt en tidning vill rapportera från. I många fall är väl bilder utifrån nödvändiga just om man vill hålla en hög ambitionsnivå. De som var på plats säljer väl bilderna till bildbyråerna idag och tidningarna köper väl därifrån antar jag.
Naturligtvis är det en sänkt ambitionsnivå när man snålar in på sina fotografer och istället sätter en kamera i händerna på reportern.

Att tidningar även plockar in bilder från nyhetsbyråer är inget nytt, men det sker i större omfattning än förr. Tidigare hade Sydsvenskan i fotograf i Stockholm och Expressen hade tre i Malmö. När man plockar bilder från en nyhetsbyrå är det kanske inte en försämring i bildkvalitet, men i journalistik. Det går inte längre att göra en egen vinkel och få unika bilder.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Naturligtvis är det en sänkt ambitionsnivå när man snålar in på sina fotografer och istället sätter en kamera i händerna på reportern.

Att tidningar även plockar in bilder från nyhetsbyråer är inget nytt, men det sker i större omfattning än förr. Tidigare hade Sydsvenskan i fotograf i Stockholm och Expressen hade tre i Malmö. När man plockar bilder från en nyhetsbyrå är det kanske inte en försämring i bildkvalitet, men i journalistik. Det går inte längre att göra en egen vinkel och få unika bilder.
Men alltså det är väl inte bara det de gör?? Man köper väl fortfarande bilder från fotografer som frilansar eller hur och en del av dessa var säkert anställda av Expressen tidigare. Bara för att Expressen inte har fotograferna anställda, så innebär det väl inte att kvaliteten sjunker på det de köper av frilansarna med automatik?

Sedan får de in bilder från allmänheten som de anställda aldrig skulle kunnat ta eftersom de aldrig skulle kunnat vara på plats i tid. I de fallen ökar väl kvaliteten på tidningens reportage än om de inte skulle fått några bilder alls från egen personal vare sig de varit fotografer eller bönhasar till reportrar som fuskar utanför skrået.

Jag tycker inte alls den här bilden är entydig. Jag tycker man måste se helheten och inte bara vad som händer och hänt på tidningarna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men alltså det är väl inte bara det de gör?? Man köper väl fortfarande bilder från fotografer som frilansar eller hur och en del av dessa var säkert anställda av Expressen tidigare. Bara för att Expressen inte har fotograferna anställda, så innebär det väl inte att kvaliteten sjunker på det de köper av frilansarna med automatik?
Visst använder Expressen frilansare, men den totala bildbudgeten är bara en bråkdel mot vad den varit. Alla dagstidningar kapar kostnader, och bilder är ett område där man ansett sig kunnat kapa mest.


Sedan får de in bilder från allmänheten som de anställda aldrig skulle kunnat ta eftersom de aldrig skulle kunnat vara på plats i tid. I de fallen ökar väl kvaliteten på tidningens reportage än om de inte skulle fått några bilder alls från egen personal vare sig de varit fotografer eller bönhasar till reportrar som fuskar utanför skrået.
Visst, men läsarbilder är inte heller något nytt. Nyhetsvärdet går i sådana fall före de estetiska kraven. Även om antalet läsarbilder kanske ökat, så förändrar inte det den generella bilden att bilden bara prioriteras på ett fåtal tidningar idag och även de satsar mindre än förr.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... (korrekturet är väl i princip avskaffat sedan sista slaget om det stod när Sture Ring på grafiska personalklubben på DN gav ut "Typerna och den datoriserade draken" 1981.
Ja, dedikerade korrekturläsare är sällsynta i svensk dagspress nuförtiden. Det har dock ingenting att göra med Stockholmsgrafikernas fåfänga kamp på 1980-talet mot digitaliseringen av tidningsproduktionen. Korrektur är en journalistisk arbetsuppgift, inte en grafisk. På iaf de stora dagstidningarna fanns det korrekturläsare till för några år sedan.

Peter Wolodarski skriver i dag i DN i en stor artikel att kvalitetstidningarna går bra - DN hemma hos oss har visat svarta siffror länge nu ...
Jag vet inte riktigt vad du räknar som "kvalitetstidningar" men ingen av de större dagstidningarna i Sverige har akuta problem med lönsamheten. Bäst går det (år efter år) för Aftonbladet, som tjänar mer pengar än DN, SvD och Expressen tillsammans.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... bilderna är oftast väldigt tråkiga av de jag kollat upp efteråt. Fult blixtljus, dåligt efterbehandlade, konstiga utsnitt, tråkig humor. Vill också påstå att detta främst gäller den äldre generationen.

Är dessa typer av fotografer rädda för att göra något annorlunda och nyskapade? Känns lite som att de åker ut och gör sin grej lite snabbt och sen drar och fikar på redaktionen.
Jag vet inte riktigt vilka bilder/fotografer/tidningar du syftar på, men min erfarenhet är nog att när tidningarna väljer att skicka ut fotograf på ett jobb (vilket ju är allt mer sällan eftersom bildbudgetarna är mycket slimmade) så brukar fotograferna anstränga sig för att komma hem med meningsfulla bilder, även om uppdraget bara är en presskonferens på Rosenbad.

Att fotografer ibland har en dålig dag eller är för slitna och/eller stressade för att anstränga sig tillräckligt inträffar förstås, men märkligt nog tycker jag inte att det är så mycket vanligare nu än för typ tio år sedan.

Jag vet ju inte heller riktigt vad TS tycker är en "väldigt tråkig" bild, men bildjournalistik i allmänhet är en ganska konservativ genre, och in synnerhet gäller det nyhetsbildjournalistik. Utrymmet för "något annorlunda och nyskapade" är begränsat; bilderna ska vara tydliga och pålitliga, inte konstnärliga.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vet ju inte heller riktigt vad TS tycker är en "väldigt tråkig" bild,
Som vanligt inleder TS en tråd med att fyra av en bredsida där han angriper något utan att ge några egentliga fakta. I det här fallet sågar han en hel yrkeskår.

När han sedan får frågor om vad han avser och ombeds förtydliga sig så håller han sig borta.

De bildlänkar som han postat i den här tråden kan knappast anses vara representativa för "tidningsfotografer".

Jag har i inlägg #19 och #40 bett Jonas att förklara och förtydliga vad han menar men som vanligt inte fått något svar.

Synd att TS återigen "misshandlar" ett ämne som egentligen är intressant och förtjänar en seriös debatt.
 
ANNONS