Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativskruv till fäste av kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
För lång skruv - är ALDRIG ett problem. De kan enkelt kortas...
För kort skruv - innebär klara problem. De kan sällan sträckas ut...

Det är bara att mäta djupet på fästhålet i kameran med ett skjutmått.
da bort ungefär 1-2mm - och kapa skruven till önskad och mätt längd.
Kantbryt sedan med en finhuggen plattfil - så slipper du blodförluster...
 

Ventures

Aktiv medlem
Kan det räcka att besöka typ Jula? Biltema? Eller hur hard core arbete krävs för att hitta rätt typ av skruv?
Det finns inte tum-gängor (1/4") i vanliga konsumentbutiker. Jag letade efter den grövre varianten (3/8") av stativgänga utan resultat. Hittade till slut en bult i en skrotlåda i föräldrahemmet. Men jag hade då redan beställt en Manfrotto-adapter från Hegethorns med skruv och allt. Flera veckors leveranstid.

Det finns förstås t.ex Sifvert Skruv AB i Hägersten och andra grossister som har "allt" på nätet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I den långa väntan på att skruven ska anlända från andra sidan jordklotet. Kan man beställa en sån här? Tumskruv UNC 1/4? Om ja, vilken dimension och mått? Finns en uppsjö av alternativ.

http://centry.se/produkt/tumskruv-unc-14/
Fantastiskt att de kallar det för tumskruv. Det är ju en maskinskruv på bilden.

En tumskruv är ett tortyrredskap bestående av två 2-3 dm långa metallplattor vilka i båda ändarna är förenade med skruvtvingar. Plattorna var försedda med små upphöjningar mellan vilka offrets fingrar eller tår placerades. Tumskruvar användes i Europa under medeltiden, och finns omnämnda i Sverige från 1462. Den sades vara en billig och effektiv metod för att framkalla erkännanden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tumskruv
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fantastiskt att de kallar det för tumskruv. Det är ju en maskinskruv på bilden.

En tumskruv är ett tortyrredskap bestående av två 2-3 dm långa metallplattor vilka i båda ändarna är förenade med skruvtvingar. Plattorna var försedda med små upphöjningar mellan vilka offrets fingrar eller tår placerades. Tumskruvar användes i Europa under medeltiden, och finns omnämnda i Sverige från 1462. Den sades vara en billig och effektiv metod för att framkalla erkännanden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tumskruv
Nu är ju en UNC en skruv baserad på inchstandard och inch = tum så jag tycker det låter OK

Till TS, ta och mät hur djup hålet i kameran är och hur tjock plattan är och köp en skruv i den längden. Du borde ju kunna hitta detta i en bättre järnhandel kan tag tycka
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Nu kräks jag snart. Fick hem skruven idag, den nya längre. Perfekt längd, men den sitter inte stabilt i själva snabbplattan istället. Och eftersom det original (som jag förstått det) är en skruv som sitter fast där, så antar jag att det kvittar hur jag gör?

Bifogar en bild på hur plattan ser ut underifrån. Det blir lite som att skruven inte kilas fast utan går att vicka på pga hålrummet bredvid.
 

Bilagor

Mashavet

Aktiv medlem
Det är inte så att skruven är något för lång och bottnar i hålet? Då kan den inte dra fast kameran och det kommer att glappa. Testa att lägga emellan en eller några brickor, alternativt att lägga något mellan kameran och stativhuvudet. Försvinner glappet då kan du nog kapa skruven några mm.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Det är inte så att skruven är något för lång och bottnar i hålet? Då kan den inte dra fast kameran och det kommer att glappa. Testa att lägga emellan en eller några brickor, alternativt att lägga något mellan kameran och stativhuvudet. Försvinner glappet då kan du nog kapa skruven några mm.
Första skruven som beställdes var för kort. Denna längre men betydligt bättre. Men som du ser på bifogad bild så är det ett litet hålutrymme inne i hålet bredvid där skruven går igenom, vilket gör att den enkelt tippas åt sidan. Har nog inte med längden att göra, dvs att den inte fäster - men vad vet jag. Bara less på att detta inte ska gå till sig någon gång.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Uppdatering: Fyndade i skrotlådan och fann en sådan rund metallring med ett hål i mitten. Satte den först, skruv sen och PANG - sitter som ett smäck!
 
ANNONS