Annons

Frågor om Nikon SB-600 till en D50 med Sigmaglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

masaba

Medlem
Hej,

Jag har en Nikon D50 som jag använder tillsammans med en Sigmaglugg (18-50 2.8). Är nu på gång att skaffa en blixt och har efter en del läsande (dels här på forumet men även på annat håll) kommit fram till att det verkar tryggast att hålla sig till en Nikon-blixt och en Nikon SB-600 är väl den som ligger bäst till för stunden.

Det jag dock undrar är hur det är med kompatibiliteten mellan blixt och kamera när en glugg av annat märke används. Kan min Sigmaglugg störa samarbetet mellan kameran och blixten så full automatik inte kan användas eller borde det vara lugnt? Borde i-ttl fungera även med Sigmagluggen?

Om någon här använder en SB-600 tillsammans med någon hyfsat modern Nikondigitalkamera samt en Sigmaglugg så får ni gärna skriva en kommentar.

Tacksam för svar.

/Martin
 

vox2000

Aktiv medlem
masaba skrev:
Hej,

Jag har en Nikon D50 som jag använder tillsammans med en Sigmaglugg (18-50 2.8). Är nu på gång att skaffa en blixt och har efter en del läsande (dels här på forumet men även på annat håll) kommit fram till att det verkar tryggast att hålla sig till en Nikon-blixt och en Nikon SB-600 är väl den som ligger bäst till för stunden.

Det jag dock undrar är hur det är med kompatibiliteten mellan blixt och kamera när en glugg av annat märke används. Kan min Sigmaglugg störa samarbetet mellan kameran och blixten så full automatik inte kan användas eller borde det vara lugnt? Borde i-ttl fungera även med Sigmagluggen?

Om någon här använder en SB-600 tillsammans med någon hyfsat modern Nikondigitalkamera samt en Sigmaglugg så får ni gärna skriva en kommentar.

Tacksam för svar.

/Martin
Jag använder en D300, Sigmas 20mm 1.8 och en SB-600. Det funkar jättebra. Är det nåt specifikt du vill veta? Förutom att det funkar? :)
 

masaba

Medlem
Re: Re: Frågor om Nikon SB-600 till en D50 med Sigmaglugg

vox2000 skrev:
Jag använder en D300, Sigmas 20mm 1.8 och en SB-600. Det funkar jättebra. Är det nåt specifikt du vill veta? Förutom att det funkar? :)
Hej,

Tack för det snabba svaret.

Det jag är ute efter är mest att Sigmagluggen inte förstör samarbetet mellan huset och blixten. Man har ju läst en del om äldre Sigmablixtar som bråkar med D70 och i samband med det uppstod oron om att även gluggen kunde ställa till kompatibilitetsproblem. Exempelvis för i-ttl mätning etc.

Det jag till en början vill ha är en blixt som är lätt att använda och som ger hyfsat resultat utan allt för mycket pillande. Dvs att automatik, synk, mätning etc fungerar bra med de prylar jag har i dagsläget. Mer avancerat användande har jag tänkt lära mig eftersom.

Angående i-ttl: Behöver något speciellt läge väljas på kameran för att dra nytta av fördelarna med i-ttl eller är detta helt enkelt standardläget för ttl-mätning med SB-600 oavsett glugg?

Mvh
/Martin
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
D70, SB-800 och Sigma 55-200 funkar perfekt ihop. De Nikonobjektiv som har beteckning D eller G kan visserligen kommunicera sin avståndsinställning till kamerahuset, men jag har inte sett att mina bilder med Sigmat skulle bli sämre för att den möjligheten saknas. (Jag använder så gott som alltid blixten i läge TTL eller TTL-BL)

I-TTL fungerar alldeles utmärkt. Såvitt jag vet räcker det med att objektivet kan tala om dels sin maxbländare (=ljusstyrka), dels sin inställda bländare för att få full I-TTL-funktionalitet.
 

MarcusHolmberg

Aktiv medlem
Jag har kört nästintill samma setup och det funkade prima. (D50 + SB600 + Sigma 17-70)
Välj TTL i menyn på kameran så kommer det att funka. Du gör rätt i att välja en Nikonblixt, allting blir så mycket enklare då, inget krångel.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Frågor om Nikon SB-600 till en D50 med Sigmaglugg

masaba skrev:
...eller är detta helt enkelt standardläget för ttl-mätning med SB-600 oavsett glugg?
Japp. "Gammal hederlig" TTL funkar inte på digitala systemkameror eftersom en digital sensor reflekterar ljus på ett annat sätt än film gör.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Frågor om Nikon SB-600 till en D50 med Sigmaglugg

BengtJohnsson skrev:
Japp. "Gammal hederlig" TTL funkar inte på digitala systemkameror eftersom en digital sensor reflekterar ljus på ett annat sätt än film gör.
Jag kör D300, Sigma 18-50/2,8 och SB600. Funkar kanon. Har knappt fått en enda felexponerad bild hur jag än försöker luras med visitkort, omnibunsrare och prylar.
 

masaba

Medlem
Hej igen,

Det verkar ju inte vara några konstigheter att köra en SB-600 till ett Nikon-hus med Sigmaglugg. Misstänkte att det borde vara lugnt men det är alltid skönt att få det bekräftat av folk som haft möjlighet att själva testa i olika miljöer.

Ska försöka stanna till hos någon välsorterad handlare i morgon för att kika lite på en SB-600. Om det inte är några konstigheter slår jag nog till på en sådan.

Tack för bra och kvicka svar.

Mvh
Martin
 
ANNONS