Annons

Hjälp med poolfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Margita

Medlem
Hej!

Jag har beställt ett poolfilter och börjar nu bli osäker på om detta kan skruvas direkt på objektivet eller om jag måste ha någon typ av ställning till det?

Filtret heter: Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 67 mm

Om ställning behövs vore jag glad om någon som vet kan tipsa mig om vad som passar, jag har själv inte den ringaste aning.

Min kamera är Nikon D200


Tackar på förhand// Margita
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Det går utmärkt att skruva dit filtret på objektivets filtergänga om det är lika gängdiameter på filtret och objektivet.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Skärpan skrev:
Jag har beställt ett poolfilter
Jag vill, i all välmening, påpeka att det heter polfilter, som är en förkortning av polarisationsfilter. Genom att känna till det, vet du också hur det fungerar, nämligen genom att filtrera ljuset på samma sätt som polaroidglasögan.

Jourhavande besserwisser,
alias Per.
 

Margita

Medlem
Re: Re: Hjälp med poolfilter

perstromgren skrev:
Jag vill, i all välmening, påpeka att det heter polfilter, som är en förkortning av polarisationsfilter. Genom att känna till det, vet du också hur det fungerar, nämligen genom att filtrera ljuset på samma sätt som polaroidglasögan.

Jourhavande besserwisser,
alias Per.
Tack för dina upplysningar Mr: besserwisser *S*

Tyvärr är jag lite osäker på vad jag beställt för typ av filter ändå!!
Vad jag igentligen önskade är ett filter som dämpar det starka solljuset en aning.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Ett polfilter dämpar ca. ett bländarsteg, eller ett steg längre tid. Används fram för allt för att minska reflexer, ex. fota genom en glasruta. Prova för den kan ge den effekt du önskar.

/ Erik
 

Margita

Medlem
ekemannen skrev:
Ett polfilter dämpar ca. ett bländarsteg, eller ett steg längre tid. Används fram för allt för att minska reflexer, ex. fota genom en glasruta. Prova för den kan ge den effekt du önskar.

/ Erik
Tack!

Ja jag får testa när det kommer! Det kan tänkas att det fukar som jag vill, annars kanske jag ska fundera på någon typ av gråfilter. Det är mest landskapsbilder som jag tänkt fota.

En fråga till: Hur ska man veta om filtren kan skruvas på objektivet eller ej, det står ju inget om detta när man beställer?
 

jas39

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Hjälp med poolfilter

Skärpan skrev:
Tyvärr är jag lite osäker på vad jag beställt för typ av filter ändå!!
Vad jag igentligen önskade är ett filter som dämpar det starka solljuset en aning.
Du vill alltså underexponera en aning? Det gör du enklast med att korta slutartiden på kameran utan att röra bländaren. Det behövs inget filter för.

Ett polfilter är till för att polarisera ljuset, dvs det kommer att delvis släcka reflexer i blad och vatten och även fönster som någon nämnde.

Bilderna kommer att upplevas som mer färgmättade vilket är ett vanligt användningsområde.
 

TA0

Aktiv medlem
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Filter kan alltid skruvas fast på ett objektiv men du måste ha samma diameter som objektivet har!
Två fel :)

1 - Om filtrets storlek anges med en diameter kan man utgå från att det kan skruvas fast på ett objektiv. Det finns fiter med bajonettfattning och någon sorts "slip-on" men de är få och/eller avsedda för speciella kameror så dom kan man, i princip, bortse från.
Om filterstorleken anges som, t ex, 100 x 100 mm är det ett kvadratiskt (gelantin)filter som kräver en speciell hållare.

2 - Om du har flera objektiv med olika diameter så kan du köpa filter som passar objektivet med störst diameter och sedan använda en "step-ring" som passar den mindre gängan på ena sidan och den större på den andra. Detta system kan, med fördel, användas till (dyra) filter som man inte har monterade hela tiden.

---/Thomas
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Skärpan skrev:
Ja jag får testa när det kommer! Det kan tänkas att det fukar som jag vill, annars kanske jag ska fundera på någon typ av gråfilter. Det är mest landskapsbilder som jag tänkt fota.
En kort förklaring finns på http://www.fotosidan.se/cldoc/3692.htm

Enkelt uttryckt så är ljuset från solen opolariserat (lika fördelat på olika polarisationsriktningar), tills "någonting händer" så att ljus med olika polarisationsriktning förekommer i olika andelar. Exempelvis är vattenreflexer i ca 57 graders vinkel helt och hållet polariserade i en riktning.

Genom att vrida polarisationsfiltret kan man välja vilket ljus man släpper genom.

Överkurs 1:
Till en autofokuskamera bör man använda ett cirkulärt polfilter. Det består att ett "gammalt hederligt" linjärt polfilter med en extra tillsats så att ljuset efter filtret inte längre är linjärpolariserat, utan mera lämpat för autofokussystemet.

Överkurs 2:
Det blå ljuset från himlen är också polariserat, olika mycket i olika vinklar från solen. Med kraftig vidvinkel blir denna effekt tydlig en solig molnfri dag.
 

Margita

Medlem
TA0 skrev:
Två fel :)

1 - Om filtrets storlek anges med en diameter kan man utgå från att det kan skruvas fast på ett objektiv. Det finns fiter med bajonettfattning och någon sorts "slip-on" men de är få och/eller avsedda för speciella kameror så dom kan man, i princip, bortse från.
Om filterstorleken anges som, t ex, 100 x 100 mm är det ett kvadratiskt (gelantin)filter som kräver en speciell hållare.

2 - Om du har flera objektiv med olika diameter så kan du köpa filter som passar objektivet med störst diameter och sedan använda en "step-ring" som passar den mindre gängan på ena sidan och den större på den andra. Detta system kan, med fördel, användas till (dyra) filter som man inte har monterade hela tiden.

---/Thomas
Stort tack för dina rader som redde ut något av denna djungel. Step-ring låter alldeles ypperligt då jag kan använda filtret till fler objektiv.
 

Margita

Medlem
BengtJohnsson skrev:
En kort förklaring finns på http://www.fotosidan.se/cldoc/3692.htm

Enkelt uttryckt så är ljuset från solen opolariserat (lika fördelat på olika polarisationsriktningar), tills "någonting händer" så att ljus med olika polarisationsriktning förekommer i olika andelar. Exempelvis är vattenreflexer i ca 57 graders vinkel helt och hållet polariserade i en riktning.

Genom att vrida polarisationsfiltret kan man välja vilket ljus man släpper genom.

Överkurs 1:
Till en autofokuskamera bör man använda ett cirkulärt polfilter. Det består att ett "gammalt hederligt" linjärt polfilter med en extra tillsats så att ljuset efter filtret inte längre är linjärpolariserat, utan mera lämpat för autofokussystemet.

Överkurs 2:
Det blå ljuset från himlen är också polariserat, olika mycket i olika vinklar från solen. Med kraftig vidvinkel blir denna effekt tydlig en solig molnfri dag.
Tack, jag har läst länken som du tipsat om och det börjar så smått klarna något. Jag får testa mig fram när jag får mitt filter.

Stort Tack till dej och alla andra som tagit sig tid att hjälpa mig.
 

perstromgren

Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:

Överkurs 1:
Till en autofokuskamera bör man använda ett cirkulärt polfilter. Det består att ett "gammalt hederligt" linjärt polfilter med en extra tillsats så att ljuset efter filtret inte längre är linjärpolariserat, utan mera lämpat för autofokussystemet.
Följdfråga 1: vad händer med AF-systemet om man inte använder ett cirkulärt filter?

Följdfråga 2: Hur vet jag om mitt gamla polfilter är cirkulärt eller inte?

Per.
 

Lena W

Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Följdfråga 1: vad händer med AF-systemet om man inte använder ett cirkulärt filter?

Följdfråga 2: Hur vet jag om mitt gamla polfilter är cirkulärt eller inte?

Per.
Jag tycker du ska testa ditt gamla filter. Mitt gamla linjära funkar alldeles utmärkt till min D200. Eller rättare sagt, autofokusen har inga problem med mitt gamla linjära.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Lena W skrev:
Jag tycker du ska testa ditt gamla filter. Mitt gamla linjära funkar alldeles utmärkt till min D200. Eller rättare sagt, autofokusen har inga problem med mitt gamla linjära.
Du är alldeles för praktisk, Lena! Här pratar vi akademiska problem, ju! :)

Visst, jag ska prova, men måste vänta på lite sol här i solstan, först!

Per.
 

HooX

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Hjälp med poolfilter

Skärpan skrev:
Tack för dina upplysningar Mr: besserwisser *S*

Tyvärr är jag lite osäker på vad jag beställt för typ av filter ändå!!
Vad jag igentligen önskade är ett filter som dämpar det starka solljuset en aning.
Ett tips kanske kan vara i att rent av skita i att beställa sådana saker på webben om man inte vet vad man skall ha...
Utan att helt sonika gå till en lokal fotobutik och prata med dom ställa frågor å berätta i vilket syfte man skall fota så kommer dom hjälpa dig.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Följdfråga 1: vad händer med AF-systemet om man inte använder ett cirkulärt filter?

Följdfråga 2: Hur vet jag om mitt gamla polfilter är cirkulärt eller inte?

Per.
Svar 1: Ljusintensiteten avtar med kvadraten av cosinus för vinkeln mellan ljusets polarisationsriktning och filtrets polarisationsrikting, och framför allt är ju ljuset ut från ett linjärt polarisationsfilter just... linjärpolariserat.
Den extra "tillsatsen" i ett cirk-pol-filter är en platta som gör att ingen polarisationsriktning innehåller mer ljus än någon annan. Enligt vad jag tror, har hört, gissar, känner kräver AF-sensorerna ljus med vissa polarisationsriktningar. Eftersom cirk-pol-filtret garanterat ger ut ljus med alla polarisationsriktningar går det inte att vrida helt fel.

Som Lena har konstaterat: I allmänhet innehåller ljuset ut genom linjära polfilter också tillräckligt med de polarisationsriktningar som behövs.

Svar 2: Är det jättegammalt OCH inte heter "cirkulärt" gissar jag att det är ett linjärt filter. Två korsade lin-filter släcker ut allt ljus, vilket två korsade cirk-filter inte gör.


Allt ovan kan jag ta svaga doser gift på, men inte starka... Jag är tacksam om någon med djupare kunskaper rättar mig.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Du är alldeles för praktisk, Lena! Här pratar vi akademiska problem, ju! :)
Exakt! Men visst är det bra att krämarna kan sälja ett extra dyrt filter som garanterat löser de eventuella problem som möjligen skulle kunna dyka upp i vissa extrema fall!
 
ANNONS