Annons

JPG bättre än RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linnea_N

Aktiv medlem
macrobild skrev:
vad ses som störande?
Mikael
Dubbla örhängen, dubbel kind och haka och dubbel axel m.m. Det stör att det är dubbel. Det gör att bilden ser suddig ut. Det ser ut som det är färgerna som är förskjutna. Jag läste om detta problem i Scott Kelbys bok Adobe photoshop cs2 digitalfotografter, men där beskrev dem bara hur man fixar till det i Camera Raw. Problemet kallas kromatisk avvikelse i boken och jag undrar om det går att ficka på en jpg bild också?
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Linnea_N skrev:
Det ser ut som det är färgerna som är förskjutna.
Jag kan ha fel, men jag håller inte alls med dig. Det här ser ut som om motivet har varit ungefär stilla större delen av exponeringstiden, men varit på en annan plats när en blixt har slagits. Resultatet påminner om en dubbelexponering. Partyfotografer använder ibland blixt och tider på 1/8 sekund eller längre.

Har du kvar EXIF-informationen? Jag gissar på ca 1/30 sekund och svag blixt.
 

62174

Avslutat medlemskap
RAW måste nog ändå vara bättre än JPEG

Hej, Om du kontaktar mig "off line" så kan vi se om jag kan RAW-framkalla med CS3 eller Capture One LE. RAW-filen är ju stor så e-post går väl inte men jag har andra lösningar på filöverföring. Jag har för egen del sett mycket stora fördelar med RAW, även betr. moiré som kan var riktigt fult i JPEG men saknas helt i RAW. Jag tror felet ligger i bristande RAW-hantering, det bör allmänt alltid bli bättre med RAW.
 
ANNONS