Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ställer jag in slow sync?

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Men en AF 360 FGZ och Pentax K100d?

Tacksam för hjälp. Jag förstår inte vad symbolerna på min blixt är på reglaget för blixtsync mer än "HS" då för det är ju logiskt att det är HighSpeed.
 

FotoZ

Aktiv medlem
"Slow sync" innebär en slutartid kortare än kamerans standard sync-tid 1/180, för att få in mer av omgivningens ljus i bilden. Detta är kamerans utgångsläge i P-läget och inget du behöver fibbla med på blixten. Du kan även ställa in synctiden manuellt med kameran ställd i Tv-läget (tidsförval/bländarautomatik). Alla tider under 1/180 är "slow sync".

Eller menar du något annat med "slow sync"?
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag tror Roland har skrivit fel. Slow sync betyder en längre slutartid än den som normalt väljs av kameran.
Du kan antingen ställa tiden och eller bländaren själv.
Antag att du fotar i en halvskum lokal. Ställ kameran på M och välj texen 15 del sek och största möjliga bländare (lägsta siffra, typ 2,8)

Eller så väljer du A som betyder bländarförval, som betyder att du väljer bländare så väljer kameran automatiskt en slutartid som stämmer med omgivningens ljus. I bästa fall.

Jag litar mer på M inställningen då jag själv väljer både tid och bländare. Med lite träning är det inte alls svårt. Du ser ju hur det blir.
Lycka till!
 

FotoZ

Aktiv medlem
Ja, längre tid menar jag förstås.
Alltså ett lägre värde än kamerans standard sync 1/180.

Om kameran är i P så väljer den detta själv för den försöker få in så mycket av omgivningens ljus som möjligt utan att gå alltför långt ner i slutartid och riskera kameraskakning. Värden på 1/45 - 1/90 är vanligt från kameran inomhus med "kitzoomen", och detta är "slow sync".
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
En annan sak att tänka på:

Med långa exponeringstider och rörliga motiv är det betydelsefullt om blixten slår i början av exponeringen (första ridån) eller i slutet av exponeringen (andra ridån, rear curtain).

Detta påverkar naturligtvis inte mängden ljus in i kameran, men motivet ser olika ut.
 
ANNONS