Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spelar dpi någon roll när jag sparar för webb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Jag har skaffat en riktigt rolig liten sak, nämligen en fotoskrivare från Canon. När jag skriver ut i 15*10 cm så skulle jag tydligen ha 300 dpi på bilden när jag sparar den.

Hur är det när jag bara vill spara för webb? Måste jag ställa tillbaka dpi i Photoshop, med risk för att glömma ställa in 300 dpi igen? Jag har fått för mig att det inte spelar någon roll om man inte ska skriva ut. Eller blir bilderna onödigt stora om jag sparar med 300 dpi?
 

Kjellen

Aktiv medlem
Däremot räcker det med 72 för webben, skärmen kan nämligen inte återge mer. Så över 72 är egentligen överflödigt.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
De flesta frågor angående "punkter per tum" löses med två enkla följdfrågor:
1) Vilka punkter? (Läs gärna artikeln om dpi och ppi)
2) Var mäter man avståndet i tum?

Många skärmar visar minst hundra ppi. Min visar t.ex. 1200 punkter på ca 32cm (= 13tum) vilket är ca 93ppi.
 

tiq

Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
De flesta frågor angående "punkter per tum" löses med två enkla följdfrågor:
1) Vilka punkter? (Läs gärna artikeln om dpi och ppi)
2) Var mäter man avståndet i tum?
hur skulle de följdfrågorna kunna lösa nånting?
de flesta som har koll på skillnaden mellan ppi och dpi behöver inte fråga ngt om upplösning.

tum mäter man avstånd med i USA, det finns väl ett par andra länder kvar som inte använder det metriska systemet.

ppcm och dpcm har ju dock inte fått ngn vidare spridning. fast det vore ju enklare att räkna då:

din bild är 2000x3000 pixlar, det blir 20x30 cm i 100 ppcm.
 

Eeros

Aktiv medlem
Kjellen skrev:
Däremot räcker det med 72 för webben, skärmen kan nämligen inte återge mer. Så över 72 är egentligen överflödigt.
Om du sparar en bild för webben: oavsett om du har 72 dpi eller 300 dpi, så har filen samma fysiska storlek, samt tar precis samma yta på skärmen. Vad du skriver på rutan för dpi har ingen som helst verkan. Testa om du inte tror mig (men kryssa först av rutan för interpolering).

Det enda som spelar roll när du sparar för webben, är hur många pixlar sidorna är långa.
 

tiq

Aktiv medlem
det är roligt hur dessa 72 ppi/dpi klamrat sig fast i folks medvetande.

det var riktigt länge sen det fanns macskärmar som var låsta i upplösningen.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
tiq skrev:
hur skulle de följdfrågorna kunna lösa nånting?
de flesta som har koll på skillnaden mellan ppi och dpi behöver inte fråga ngt om upplösning.
Ja, just det. Den som har koll vet vilka punkter han menar och vilka tum han menar. Den som inte har koll använder gissningsvis "ppi" utan att reflektera närmare över det.
 
ANNONS