Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Greasemonkey kräver att du skriver ett javascript (eller använder Greasemonkeyfunktionalitet) för att ändra saker.
Jag slängde ihop ett überbasic script som du kan testa, ändrar fonten på förstasidan till något vettigt (om man nu vill ha seriffer) ;)

http://pixelsinlove.se/temp/fotosidan_font-adjust.user.js

Inte många sekunders jobb, går givetvis att utöka, göra bättre, osv osv.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Tack för tipset om Greasemonkey, det borde lösa problemet med typsnittet i alla fall. Testade att installera det men det gick inte att lägga till några sajter i listan, är det något jag missat? Kanske finns något liknande plugin som funkar bättre?
Du måste först ha ett script för att kunna lägga till ytterligare sajter.

Menyvalet "New user Script"
den lägger automatiskt till sidan som du befinner dig på. sen kan du använda "Manage user scripts".

prova scriptet som tozz länkar till. Själv är jag mest amatör och hade en del script tidigare men de försvann när jag flyttade över gamla data till en ny hårdisk som efter en dag blev oanvändbar. det finns gott om info på nätet hur man skall göra, men lite baskunskap i javascript, HTML och CSS behövs.
 

bildsten

Aktiv medlem
Fotosidan har ju förändrats genom åren, jag kommer inte ihåg hur många gånger. Varje gång blir det lite förvirring men snart vänjer man sej. Det är ungefär som när ICA-handlaren flyttat en varugrupp i affären, det tar några veckor innan man hittar rätt.

Men en sak som jag tycker känns lite avigt är den svarta raden med bilder mm mitt i förstasidan. Den styckar upp sidan lite olyckligt och skulle nog göra sej bättre i vänstermarginalen.

Till de som störs av blinkande reklam kan tipsa om att köra Firefox med tillägget Cool Previews (självklart tillsammans med Flashblock och NoScript) och lägga det fönstret i högerkanten så att det täcker anonserna.
Det funkar utmärkt på tex sidan med senaste foruminlägg. Bara att sätta pekaren över trådrubriken så öppnas tråden snabbt. För mej som har en långsam uppkoppling (½ Mbit) och sommartid kör telefonmodem så går det mycket fortare att öppna en tråd på det sättet.

Skärmupplösningen har ju viss betydelse när man bedömer läsbarhet. Jag tycker för min del att serifftypsnittet (Georgia?) går bra att läsa på min skärm. För min del spelar det inte så stor roll om det är med eller utan seriffer, jag läser väldigt fort ändå. Texterna här på FS är ju i allmänhet ganska korta.

Jag kan nämna att jag kör en 19" CRT med upplösningen 1400x1050. Det är en lagom kompromiss mellan bildredigering och läsbarhet tycker jag. Men det tycker inte min fru som inte kan läsa inläggen i trådarna på min dator för det är för smått.

Jag har noterat att ni inte är klara med omstöpningen än så det kan ju bli ändringar. Lycka till!
 

Abrus

Aktiv medlem
Samma problem här

Samma problem här. Jag använder IE 7. Om det funkade förr borde det funka nu. Professionella hemsidor som man betalar för att använda ska funka utan krångel.

Mvh/ Kemal


När jag tittar på bilder så är de inte längre omslutna av bakgrunden i överkant. En bild som med av mig ditsatt vit ram och som jag vill presentera med svart bakgrund är likväl vit i överkant, då bakgrunden inte omsluter bilden. Verkligen synd då bilden inte upplevs på samma sätt, utan ser konstig ut.

Mvh Torkel
 

AndyK

Aktiv medlem
*Ändra, som tidigare sagts, så att kommentar och svar är som en enhet och sen en streckad linje. I bloggarna funkar det ju bra.
Nu har ni ju gjort tvärt om.... Lagt kommentar punktad linje, sen svar, sen mellarum till nästa kommentar. Så nu ser det ut som att svaren till hör kommentaren under.
Det var rätt i bloggarna innan, men inte i bildkommentarerna. Nu är det knas på båda ställena.
 

Tell

Aktiv medlem
Vi skruvade lite på Poolsidan igår. Den var textbaserad och man fick ingen känsla att det fanns bilder bakom. Vi kommer hyfsa till den lite.

http://www.fotosidan.se/pools/
Ser rööörigt ut. För övrigt gillar jag inte dom där "ikonerna" eller vad man ska kalla det som ni har för varje pool, och jag gillar dom inte heller för albumen. Ser ganska taffligt ut på nåt sätt. :\

Gillar föresten inte heller hur ni lagt till albumen under ens profil. Känns som ni bara var tvugna att fylla ut den bredare sidan med nånting och det fick då tydligen bli albumen. Visst, en bra tanke, men profilsidan blev inte riktigt lika snygg då längre imo. Fixa nån inställning så man kan välja själv om albumen ska synas där eller inte, och gärna nån inställning för HUR det ska synas om man nu vill ha dom där.


Föresten så funkar mina genvägar inte (fortfarande). :/
 

JazzBass

Aktiv medlem
Nu har ni ju gjort tvärt om.... Lagt kommentar punktad linje, sen svar, sen mellarum till nästa kommentar. Så nu ser det ut som att svaren till hör kommentaren under.
Det var rätt i bloggarna innan, men inte i bildkommentarerna. Nu är det knas på båda ställena.
Va tusan...? Säg inte att det är avsiktligt gjort så här, det är ju helfel! Kommentar och tillhörande svar ska höra ihop och inte skiljas åt med en linje. Flytta linjen till efter varje svar/före varje ny kommentar så blir allt frid och fröjd. Det kan väl inte finnas nån som tycker att det är bättre så som det är nu?
 

AndyK

Aktiv medlem
Va tusan...? Säg inte att det är avsiktligt gjort så här, det är ju helfel! Kommentar och tillhörande svar ska höra ihop och inte skiljas åt med en linje. Flytta linjen till efter varje svar/före varje ny kommentar så blir allt frid och fröjd. Det kan väl inte finnas nån som tycker att det är bättre så som det är nu?
Håller med.... Blir förvirrade när det är många kommentarer/svar på en bild, dribblar bort mig själv hela tiden.
 

lumor_

Aktiv medlem
Greasemonkey kräver att du skriver ett javascript (eller använder Greasemonkeyfunktionalitet) för att ändra saker.
Jag slängde ihop ett überbasic script som du kan testa, ändrar fonten på förstasidan till något vettigt (om man nu vill ha seriffer) ;)

http://pixelsinlove.se/temp/fotosidan_font-adjust.user.js

Inte många sekunders jobb, går givetvis att utöka, göra bättre, osv osv.
Tack så mycket!
Jag ändrade lite i scriptet så att jag fick den font jag ville (arial). Nu återstår att klura ut hur man gör så att det gäller alla fotosidans sidor, inte bara förstasidan...

http://www.wpdfd.com/issues/86/dont_be_afraid_of_serif_fonts/
Som jag läser artikeln kan serifer användas när man vet vad man håller på med, när man gör det med elegans, inte för "main content" och enbart i större storlekar. Fotosidans implementerande av seriferna har missat varje punkt :)

Jag kommer upp i 15 olika utseenden för text på förtsasidan (kan ha missat något om det använt några snarlika).

Med tanke på att ett lågt antal typsnitt brukar rekomenderas när man designar websidor måste Fotosidans nya design räknas som, hm, "väldigt nyskapande" om man ska hitta på någon positiv ordalydelse.

"Designmässig katastrof" var dessvärre första uttrycket som dök upp i mitt huvud och då kan man ju bara fantisera om vad de som verkligen kan det här med design får för associationer. Jag vet inte hur många typsnitt som användes i den vanliga designen men det gav i alla fall ett betydligt mindre spretigt intryck. Men, som sagt, man kanske vänjer sig...
 

blåhund

Aktiv medlem
Ram runt HELA BILDEN!

När jag tittar på bilder så är de inte längre omslutna av bakgrunden i överkant. En bild som med av mig ditsatt vit ram och som jag vill presentera med svart bakgrund är likväl vit i överkant, då bakgrunden inte omsluter bilden. Verkligen synd då bilden inte upplevs på samma sätt, utan ser konstig ut.


Mvh Torkel

Blir också tokig på den nya bildvisningen. Vill ha tillbaka HELA ramen runt bilderna!!!
Jag har IE8 o då borde väl det fungera!!??
 

AndyK

Aktiv medlem
Va tusan...? Säg inte att det är avsiktligt gjort så här, det är ju helfel! Kommentar och tillhörande svar ska höra ihop och inte skiljas åt med en linje. Flytta linjen till efter varje svar/före varje ny kommentar så blir allt frid och fröjd. Det kan väl inte finnas nån som tycker att det är bättre så som det är nu?
Alternativt färgkoda varje kommentar/svar, som det var med den gamla designen.
 
Senast ändrad:

lumor_

Aktiv medlem
Det blir olika typsnitt när man kommenterar andras bilder, när man kommenterar egna och när man svarar på andras kommentarer. Vet inte hur det sköttes tidigare men det var inget man tänkte på eller stördes av.

Ibland blir det svårläst trots vettigt typsnitt. Spalten har av någon anledning blivit mycket smal, se bifogad bild.
 

Bilagor

Torun

Aktiv medlem
Nu när den oranga remsan är borta så antar jag att ni har snickrat färdigt - i stort sett iaf. Men en sak som jag tycker verkar konstig är att om jag klickar på Grupper i den horisontella menyn längst upp så kommer alla bildpooler upp som ikoner. Men om jag sedan klickar på specialintresse, sällskap eller fotoklubbar tex så ändras ingenting. Borde det inte vara så att underkategorierna till dessa "grupper" kommer upp då?
 

Torun

Aktiv medlem
@Pihl: Vi tipsar om funktionen Genvägar (som ligger till höger uppepå på index). Där kan du lägga dina vanligaste sidor för snabb navigering.
Detta svar tolkar jag som att man skall välja att gå via genvägarna för att komma till fotoklubbar, specialintressen osv, och att man inte skall kunna använda de horisontella menyerna. Men - det kan ni väl inte mena! Dessutom - om jag går via bokmärken till vänster efter att ha klickat på grupper - då kommer jag inte direkt till poolen jag valt utan in inforuta som jag måste klicka på. Ett onödigt steg tycker jag, eller?
 

ekcim

Aktiv medlem
Tycker den blivit allmänt svårnavigerad sen dropdown menyerna försvann, tidigare kunda man kika in lite snabbt och få den info man behövde eller kika lite snabbt på det man sökte, just nu är det bara ett allmänt klickande överallt.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Tack så mycket!
Jag ändrade lite i scriptet så att jag fick den font jag ville (arial). Nu återstår att klura ut hur man gör så att det gäller alla fotosidans sidor, inte bara förstasidan...

http://www.wpdfd.com/issues/86/dont_be_afraid_of_serif_fonts/
Som jag läser artikeln kan serifer användas när man vet vad man håller på med, när man gör det med elegans, inte för "main content" och enbart i större storlekar. Fotosidans implementerande av seriferna har missat varje punkt :)

Jag kommer upp i 15 olika utseenden för text på förtsasidan (kan ha missat något om det använt några snarlika).

Med tanke på att ett lågt antal typsnitt brukar rekomenderas när man designar websidor måste Fotosidans nya design räknas som, hm, "väldigt nyskapande" om man ska hitta på någon positiv ordalydelse.

"Designmässig katastrof" var dessvärre första uttrycket som dök upp i mitt huvud och då kan man ju bara fantisera om vad de som verkligen kan det här med design får för associationer. Jag vet inte hur många typsnitt som användes i den vanliga designen men det gav i alla fall ett betydligt mindre spretigt intryck. Men, som sagt, man kanske vänjer sig...
No problems, jag uppdaterade scriptet och har lagt till http://www.fotosidan.se/* (du kan avinstallera och installera det igen eller lägga till det själv).
Nu kan du styla alla element på sajten själv :)
 

lumor_

Aktiv medlem
No problems, jag uppdaterade scriptet och har lagt till http://www.fotosidan.se/* (du kan avinstallera och installera det igen eller lägga till det själv).
Nu kan du styla alla element på sajten själv :)
Najs! Jag hade experimenterat med den ändringen själv men det slog inte igenom. Det verkar som att artikeltext (på t ex http://www.fotosidan.se/cldoc/44403.htm ) hör till en annan <div class> än texten som är på förstasidan. Kollade lite i koden men jag har inte gjort sådant här förut och fattade inte vilken <div class> som är den rätta att ange.
Tänkte lägga till ytterligare en "GM_addStyle" för varje ställe där det ser knasigt ut (där det är serifer) Är jag på rätt spår tro?
 
ANNONS