Annons

Bättre bildkvalitet med D90 jämfört med D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

niben

Aktiv medlem
Det är möjligt att D90:s sensor presterar något bättre än D300 i labb men det är många parametrar som avgör om en bild blir bra ute i verkligt bruk.

Men en av anledningarna till att jag bytte från just D90 till D300 är att det är sällan man har möjlighet att fota med samma förutsättningar som i ett labb. Det är en massa saker som avgör om en bild blir bra, fokus, inställningar mm. Man har ofta inte så mycket tid som om när man testar kameror i ett labb.

Det är här D300 kan göra så mycket mer, med bättre fokus, bankar för förinställda inställningar mm. Ergonomin, fokus, exponering mm tillsammans med möjligheten att ha flera färdiga inställningar för olika situationer som man kan ladda från minneskort gör att man är betydlig bättre förberedd att ta bra bilder i skarpt läge. Jag har bara börjat skrapa på ytan på min D300 där jag kände att D90:an inte gav mer än vad jag redan utnyttjade, även om det var mycket.

Nu är ju jag en sucker för "teknisk" fotografering så då passar säkert en D300 bättre för mig. Skall man bara fota och plocka ut bilderna direkt ur kameran är jag övertygad om att D90:an är mycket bättre.
 

Motorfantast

Aktiv medlem
Tackar för alla era svar!
Idag dök det upp en D300 på blocket och jag slog till. Även om jag inte hunnit utforska bruset ännu så känns det som en utmärkt kamera för motocross. Nu får jag höghastighetsynk som heter duga, men vet ännu inte om det går utan blixt på kameran.

Nu kan jag inte längre skämmas över ett "billigt" kamerahus!
 

snap01

Aktiv medlem
Tackar för alla era svar!
Idag dök det upp en D300 på blocket och jag slog till. Även om jag inte hunnit utforska bruset ännu så känns det som en utmärkt kamera för motocross. Nu får jag höghastighetsynk som heter duga, men vet ännu inte om det går utan blixt på kameran.

Nu kan jag inte längre skämmas över ett "billigt" kamerahus!
D300 är en snik variant till D700. Så det är bara byta upp dig igen.
 
ANNONS