Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt billig beg. 350D utan objektiv, vilket ska jag välja?

Maxeos

Medlem
Hej!

Har hängt på Fotosidan ett tag, men aldrig postat i forumet.
Har sökt men inte hittat någon tråd som passar mig riktigt.

I veckan kom jag över en billig EOS 350D (700 kr), dock utan objektiv.
Kameran är till svärföräldrarna som idag fotograferar med en riktigt gammal kompakt digitalkamera på 2 MP.
Själv kör jag en 30D och har relativt stor kunskap, men jag behöver någon annans åsikt.

Ska jag satsa på att leta upp ett billigt kit-objektiv (EF-S 18-55 mm) eller ska jag satsa på ett fast 50 mm 1.8?

Jag tror inte de har zoom på kameran de har idag.
Bilderna de kommer ta är mycket trädgårdsbilder (stort intresse) samt lite vanliga familjebilder.
Jag vill att de ska känna att den här kameran ger betydligt bättre bilder, men det ska inte vara för komplicerat.
Därför tycker jag att en 50 mm glugg skulle kunna vara intressant. De får skarpare bilder och även möjlighet att ta några bilder inomhus utan att behöva använda blixt. Dock blir det inte så mångsidigt som en zoom.

Vad säger ni?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag tror att 50/1.8 på crop-kamera blir lite för "trångt" för att funka som allround (på fullformat är det däremot klockrent).

Jag skulle satsa på att leta upp ett begagnat 18-55 kitobjektiv. "De som vet" säger att versionen med IS är skarpare, men jag har ingen egen erfarenhet av det.

Edit: Argumentet att 50/1.8 ger dem möjligheter till bilder inomhus utan blixt tror jag inte riktigt på. Man får så kort sjärpedjup att om de inte vet vad de håller på med är det risk att de bara sitter med en massa felfokuserade, suddiga bilder då.
 

Maxeos

Medlem
Jag tror att 50/1.8 på crop-kamera blir lite för "trångt" för att funka som allround (på fullformat är det däremot klockrent).

Jag skulle satsa på att leta upp ett begagnat 18-55 kitobjektiv. "De som vet" säger att versionen med IS är skarpare, men jag har ingen egen erfarenhet av det.
Jo, aningen "trångt" blir det ju, men eftersom största misstaget nybörjare gör är att de försöker ta med för mycket, kanske ett "för långt" objektiv kanske kan hjälpa istället för att stjälpa, eller?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Absolut! Det kan göra underverk om man vill utvecklas som fotogra, men jag uppfattade det som att det skulle ersätta deras gamla digitalkamera för bilder på släkt etc.

Inte alls säkert att de uppskattar det på samma sätt om de inte kan ta bilder som de är vana vid, menar jag.
 

MrJAM

Aktiv medlem
Personligen, hade jag valt ett billigt kitobjektiv som komplement. Mångsidigheten de vinner med zoomen i fallet familjebilder/trädgårdsbilder tror jag överstiger kvalitén och ljusinsläppet på det fasta 50mm.

Tror inte något val är dåligt alls. Men lätt är det väl inte för det. =)
 

Maxeos

Medlem
Personligen, hade jag valt ett billigt kitobjektiv som komplement. Mångsidigheten de vinner med zoomen i fallet familjebilder/trädgårdsbilder tror jag överstiger kvalitén och ljusinsläppet på det fasta 50mm.

Tror inte något val är dåligt alls. Men lätt är det väl inte för det. =)
Ja, det låter ju som ett kit-objektiv är rätt väg att gå. Finns kanske en anledning till att det heter just så "kit-objektiv"...
 

Maxeos

Medlem
Helst hade jag valt ett fast objektiv för att de är bättre ...men det är alla rätt dyra nya:
4000kr EF 28/1.8
3850kr Sigma 30/1.4
2570kr EF 35/2

Beg:
2000kr EF 35/2 http://www.blocket.se/hoor/Canon_EF_35mm___F2_0_31357585.htm?ca=11&w=3
2000kr Sigma 18-50/2.8 http://www.blocket.se/goteborg/Sigma_EX_DC_18_50_2_8__Canon__31381397.htm?ca=11&w=3
1700kr EF-S 17-85IS http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=139997
Ja, det är fina alternativ, och ett gediget researcharbete! Tackar!
Men det blir nog lite i överkant. Det är glada amatörer som råkat få en fotointresserad svärson...
Jag ska dock ha dessa i åtanke om det någon gång blir läge för en uppgradering.
 
ANNONS