Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ringsby

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon d5000 som jag har haft i lite mer än ett år och nu är jag väldigt sugen på att uppgradera mig. Då jag har väldigt svårt att komma på vilken modell som är bäst tänkte jag att det kanske finns någon som vill ge mig lite tips och som har några smarta synpunkter. ;) Jag är väldigt fotointresserad och skulle visserligen fortfarande klassa mig som nybörjare men jag är en väldigt krävande fotograf. Jag vill ha bra kvalitet på mina bilder och jag vill ha stor möjlighet att styra kameran och eftersom jag har en del utrustning är jag endast intresserad av Nikon. Numera använder jag aldrig kamerans program så en kamera med färdiga program har jag egentligen inte något behov av. Jag vill hellre bestämma själv. För tillfället läser jag fotokurser från moderskeppet och jag är väldigt sugen på att försöka ta steget till att sälja bilder. Då jag också läser till jurist är jag iofs inte intresserad av att arbeta som fotograf på heltid, men intresset för toppenbilder finns i alla fall. Jag letar efter en kamera att utvecklas med och som känns lagom avancerad men priset har givetvis betydelse, annars hade jag köpt en Nikon d3x utan att tveka. ;)
Förut tänkte jag att en kamera i stil med Nikon d300s var lagom, och att d700 inte är ett måste då jag inte känner att jag måste ha en fullformat för formatets skull. Av vad jag har hört är d7000 bättre än d300s även om den är lite mindre avancerad. Har också hört att någon ersättare till d300s inte ska komma. Är det någon som vet något om det? Hur troligt är det att en ersättare till d300s kommer? Är det annars lagom med en d7000? Eller borde man satsa på d700? Visserligen tänker jag att det borde komma en ny d700 varför jag i sådana fall vill vänta tills den kommer ut. Dessutom blev jag lite fundersam till d700 när jag såg att den hade fått ett väldigt lågt betyg på testfreaks.com. Dock undrar jag om det är värt att lägga alla extrapengar på en d700 när jag ändå inte kommer satsa på fotograferingen 100 %. Ska man istället nöja sig med en d7000 som är lite mindre avancerad än vad jag skulle vilja eller hoppas på att en uppföljare på d300s kommer? Som sagt spelar pengarna ändå in i bedömningen, när jag har slutat plugga kan jag ju givetvis uppgradera om behovet fortfarande finns. Är det förresten någon som har en uppfattning om hur ofta någon som är väldigt fotointresserad men ändå inte professionell byter kamera? Hur länge kan man räkna med att kameran håller, förutsatt att inga olyckor händer och man är väldigt försiktig med kameran i övrigt?

Tacksam för hjälp!

Förresten skulle jag gärna vilja ha bra tips på en bra vidvinkel om det är någon som har några att ge. :)

Mvh

Isabel
 

Ringsby

Ny medlem
För att kunna tipsa dig, måste vi få veta varför din D5000 inte fyller dina behov.

Per.
Jag känner mest att jag skulle vilja ha en kamera som är lite mer avancerad. Det är ju inte så att D5000 inte är bra men jag känner att med en mer avancerad kamera kanske det finns lite större möjligheter att utvecklas inom fotograferingen. Jag använder som sagt aldrig de färdiggjorda programmen, skulle vilja ha lite mer autofokuspunkter och ett bättre ljusmätningssystem. Jag kanske tänker fel men det känns som att det är lite lättare att ta steget från nybörjare till lite mer avancerad med en lite mer avancerad kamera. Men i övrigt tycker jag som sagt att det är bra kamera, jag har aldrig fotat med någon mer avancerad kamera så jag vet inte hur stor skillnaden skulle bli.

/ Isabel
 
Senast ändrad:

dumbo

Aktiv medlem
D7000 är inte så mycket mindre avancerad än D700. I grund och botten kan man nog säga att de är ganska likvärdiga, bortsett att D700 har större sensor.

De rent praktiskta skillnaderna mellan en "enklare" kamera och en "avancerad" beror lite på vad man fotar. Fotar man mycket action, dvs rörliga motiv, så har man lättare att följa motivet med fler AF-punkter. MAn kan åxå ha hjälp av snabbare seriebildstagning.
Vidare så kan man i lite större utsträckning konfigurera kameran att funka som man själva vill.
Det kan alltså, under vissa omständigheter, bli lättare att ta bilderna man vill. Ser man till rent teknisk bildkvalitet så skiljer det inte särskilt mycket.

Du verkar eg inte riktigt ha koll på varför du vill ha/behöver en mer avancerad kamera annat än att du "vill ha en mer avancerad kamera". Vet man inte ATT man behöver och VARFÖR så är det IMO onödigt att köpa ny kamera. Man kan såklart köpa ändå, för att det är jul med nya prylar, men det är inte så säkert att bildresultatet blir bättre. Tvärt om kan det bli sämre eftersom det är fler inställningar och rattar att hålla reda på, så det är mer att sätta sig in i och att ha koll på när man fotar.

Ang. D7000 vs D700 så behöver du, beroende på vad du har för objektiv idag, kanske köpa nya objektiv åxå, om du köper en D700.
 

Brix

Aktiv medlem
D7000 är absolut en avancerad kamera med stora anpassnings- och inställningsmöjligheter.

Frågan är ju som sagt om du behöver nytt kamerahus? Bildkvaliteten blir ju inte speciellt mycket bättre med nytt kamerahus, det mesta av bildkvaliteten ligger ju ändå i objektivet.

Kanske skulle vara bättre för dig att köpa nåt nytt och bättre objektiv istället?
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Rent spontant utan att veta vad du brukar fota, vilken utrustning du har och vad du saknar hos din d5000 så skulle jag säga att du kommer märka allra störst skillnad mellan bilderna om du köper en D700. D7000 har den modernaste tekniken. D300s är en bra välbyggd dx kamera som jag tror focusmässigt och ur handhavande synpunkt slår d7000 men med en äldre sensor.
 
ANNONS