Annons

Nikon D7000 - Nya Firmware:n

Produkter
(logga in för att koppla)

genkakuzai

Aktiv medlem
Nej nej, så klart tvingar mig inte någon att köpa en ny modell/produkt, utan jag menar bara generellt tankesättet. Ex (lite off topic) vi tänker oss iPad:en. I början hade den inte ngn kamera inbyggt, folk köper varan och vipps 6-12 månader senare kommer iPad2 med kamera. Nästa gång kommer 3:an med en annan sak som man tycker borde ha varit med redan från början osv. Alltså att saker som borde ha funnits från början och anses som en standard plockar de bort och lägger till efter hand bara för att få folk att uppgradera så att de tjänar mer pengar. Jo visst, är man smart nog kan man lika gärna strunta i de 3 första versionerna och köpa 4:an istället som har alla de där standard grejerna man ansåg skulle ha funnits redan i första versionen.

Blev mycket text det där :p - men förmodligen för står du mitt tanke sätt ;)
Fast jag ser ärligt talat inte det så... jag ser det som att folk är prylkåta och helt enkelt MÅSTE ha den senaste modellen, även om uppdateringarna är i det närmaste obetydliga. Och så anser jag alltså fortfarande att det är konsumenterna som behöver blicka innåt :) Sen med det sagt skulle jag hellre hugga av mig min högra arm än köpa något från Apple som var första generationen, då de helt enkelt inte är bra nog. Första iPhone sög (andra också för den delen), första iPad var inte speciellt mycket att hurra över heller. Så folk behöver helt enkelt antingen lära sig vänta på nästa modell, om den nuvarande inte passar en, eller sluta vara så extremt prylkåta
 

Anmg

Medlem
Jag var minuter ifrån att beställa en D7000 precis, efter månaders av undersökningar och sparande. Så fick ja lite kalla fötter av denna tråden, men ja tror och hoppas att det bara är obefogad oro ja fick. Utan att det kommer vara ett enormt och klockrent steg upp ifrån min D40 idag.

Hade det inte varit för att ja vill ha autofokusmotor i huset till ett tokina 11-16 så hade ja kanske klarat mig och köpt en D5100 istället?

Rekomenderar ni fortfarande denna kameran, eller ska ja tänka om och välja ett annat objektiv och D5100?
 

jpbernhardt

Aktiv medlem
Jag var minuter ifrån att beställa en D7000 precis, efter månaders av undersökningar och sparande. Så fick ja lite kalla fötter av denna tråden, men ja tror och hoppas att det bara är obefogad oro ja fick. Utan att det kommer vara ett enormt och klockrent steg upp ifrån min D40 idag.

Hade det inte varit för att ja vill ha autofokusmotor i huset till ett tokina 11-16 så hade ja kanske klarat mig och köpt en D5100 istället?

Rekomenderar ni fortfarande denna kameran, eller ska ja tänka om och välja ett annat objektiv och D5100?
Jag har tagit en hel del bilder med min D7000 och jag är hur nöjd som helst. Det där med döda pixlar (aka hot spots) har jag aldrig stött på.
Jag rekommenderar iallafall D7000. Härlig, snabb och smidig kamera. Bra storlek (med batterigrepp blir den ännu bättre) ;).
Jag köpte I huvudsak kameran för att fotografera och filmnings funktionen anser jag som en bonus, därför bryr jag mig inte så mycket om att den bara har 24fps i 1080p och inte 30fps som D5100.
Hade tyngdpunkten legat mer på filmning hade jag hellre köpt Canon 5D Mark II (även om jag älskar Nikon).
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Jag tycker också att kameran är helt underbar. Egentligen inga strul alls, finns ju funktioner man skulle vilja ha, men man kan inte få allt. Och heta pixlar har jag bara stött på vid ett fall då jag kört på hög-iso ett tag och hettat upp sensorn så fanns det heta pixlar kvar när jag sänkte till runt ISO3200.

Men jag hör nog till de nöjda och därmed tysta användarna. (Har problem med ett felfokuserande SIGMA 24/1.8, men det kan jag knappast skylla på nikon för då alla andra objektiv fokuserar på topp)
 

Anmg

Medlem
Får hoppas på det bästa, kom hem med en D7000 och ett tokina 11-16 nu. Lite fjärilar och orolig, kul men mycket pengar med. :)
 
ANNONS