Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dilemma! DMC-TZ10 eller DMC-TZ20?!

Produkter
(logga in för att koppla)

RichSwe

Medlem
Hej!

Jag har beslutsångest: valet står mellan en DMC-TZ10 eller DMC-TZ20!

Jag är ute efter en kompaktkamera som filmar i HD, OCH som skall ha bra ljudkvalitet. Jag har blivit rekommenderad DMC-TZ10 och själv kollat på YouTube-klipp, och de faller mig helt i smaken gällande bild- och ljudkvalitet. Men, så såg jag att en TZ20 inte är speciellt mkt dyrare.

Jag har dock läst att TZ20 skall ha sämre videokvalitet är vad föregångaren TZ7 har, tror ni detta stämmer? Gällande bildkvalitet är de ju likvärdiga i 720p (TZ10 och TZ20) - men har de lika bra mic?

Så min fråga är: vilken är bäst helt enkelt? Ljudkvalite är prio. Pengar spelar ingen större roll. Hoppas på hjälp!
 

bengtjurs

Medlem
Tz?

Hej Richard

har ingen erfarenhet av TZ-20. Däremot av både TZ7 och TZ10. Filmat har jag inte gjort mycket, men när jag gjort det så har ävewn ljudet imponerat. Är man utohus och slår på vindbrusfiltret så funkar de fantastiskt bra.
Allt är bra med dem utom två problem som kan uppstå dam på sensorn - lösning på det när garrantin går ut är att helt enkelt skruva isär kameran och torka rent sensorn. Låter faligt men är rätt enkelt. Zoom knappen har en tendens att hänga sig - skicka in den så länge garantin gäller. Jag fixade den tröga Zoomknappen med silikonspray funkar än så länge.
Nu skall jag säga att jag är nog inte normalanvändaren av en kompakt kamera - jag tar mellan 20 och 30 tusen bilder om året. Varav en hel del är med TZ.

Hoppas detta är till hjälp hälsningar Bengt
 

BempaS

Aktiv medlem
Hej!

Jag har beslutsångest: valet står mellan en DMC-TZ10 eller DMC-TZ20!

Jag är ute efter en kompaktkamera som filmar i HD, OCH som skall ha bra ljudkvalitet. Jag har blivit rekommenderad DMC-TZ10 och själv kollat på YouTube-klipp, och de faller mig helt i smaken gällande bild- och ljudkvalitet. Men, så såg jag att en TZ20 inte är speciellt mkt dyrare.

Jag har dock läst att TZ20 skall ha sämre videokvalitet är vad föregångaren TZ7 har, tror ni detta stämmer? Gällande bildkvalitet är de ju likvärdiga i 720p (TZ10 och TZ20) - men har de lika bra mic?

Så min fråga är: vilken är bäst helt enkelt? Ljudkvalite är prio. Pengar spelar ingen större roll. Hoppas på hjälp!
Jag har dock inte TZ10 men TZ7 och TZ20, testade båda under konsert.
Filmade i 720, bilden är bättre med TZ20 dock inte ljudet, hoppas det kommer en uppdatering som gör att den är som min TZ7 ljudmässigt.
 
ANNONS