Annons

Bättre Landskapsobjektiv än 18-200 till D80?

Quasarius

Ny medlem
Jag har efter något års fotande nu märkt att jag mest är intresserad av Macro och landskap.

Idag kör jag framför allt med en D80 och ett Nikon 18-200 som standard om jag inte fotar macro men har börjat fundera på om jag borde skaffa ett med ännu lägre brännvidd än 18. Dessutom har jag förstått att mitt 18-200 inte är det bästa när det gäller ljusinsläpp.

Så min fråga är egentligen om jag kommer märka en stor skillnad på ett annat objektiv för landskapsfotografering? Både vad det gäller brännvidd, ljus & skärpa. Vilka objektiv ska man i så fall titta på?

/Mikael
 

dumbo

Aktiv medlem
Njae... Vid landskap använder man ju OFTAST relativt små bländare, ner emot f/8 och f/11 är ju vanligt. Där presterar faktiskt de flesta objektiv bra, tom superzoomar som 18-200. Man har ju, just för landskap, heller inte så stor nytta av högre ljusstyrka, just pga att oftast bländar ner för att få tillräckligt skärpedjup. Så i det avseendet skulle du inte vinna så mycket på att skaffa ett nytt objektiv. Däremot kan det både vara väldigt roligt och användbart (och utmanande) med kortare brännvidder och en supervidvinkel kommer ge dig möjligheter som du inte har med nuvarande objektiv.
Jag tycker personligen att Sigma 10-20/4-5.6 är det mest prisvärda för närvarande. Annars finns Tokina 12-24, som jag själv har. Jag är nöjd med det, men i dagsläget är det så mycket dyrare och ligger rätt nära Nikons 10-24 i pris så då hade jag istället övervägt Nikon 10-24, pga det större zoomomfånget.
 
ANNONS