Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 40 mm f/2,8 STM officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)

Apkatt

Aktiv medlem
Bild: http://www.canonrumors.com/wp-content/uploads/2012/06/40mmstm.jpeg

The new EF 40mm f/2.8 STM lens offers an ultra-slim, lightweight design that helps photographers avoid overwhelming their subjects with a large lens and to remain discreet in sensitive shooting situations without compromising performance. The “pancake-style” lens boasts an aperture of f/2.8 making it an ideal lens for capturing portrait stills or stunning video. The lens is under an inch thick when attached, making it easy to carry and fit conveniently into a purse or pocket.

Estimated retail price of $199.99

Mer info: http://www.canonrumors.com/2012/06/canon-rebel-t4i650d-ef-s-18-135-f3-5-5-6-is-stm-ef-40mm-f2-8-stm-officially-announced/

Jag är sugen att köpa och sätta på min 5D3! :)
 
Senast ändrad:

pet

Aktiv medlem
Klart intressant objektiv....hoppas det presterar bra och att vi få se fler pannkaksobjektiv framöver.
 

kanelbulle

Aktiv medlem
Även här blir det intressant!

Har letat efter ett kompletterande objektiv till min 7D när jag kör med fasta brännvidder och detta verkar passa mig som handsken.

Bra också att det är EF så är man mera framtidssäker ifall man köper en beg 5D
 

dudek53

Aktiv medlem
Den är verkligen ett välkommet inslag i objektivparken! Verkar leverera och priset är inte skyhögt. Perfekt!
//D
 

Skarström

Aktiv medlem
Grymt med så bra mtf när den är både platt och billig. Först kommer pannkakan och PD-af, strax efter kommer Canons spegellösa?
 

Crille890622

Aktiv medlem
Ganska precis vad som var väntat, ja. Är nyfiken på hur STM mäter sig med USM. Är givetvis även nyfiken på att jämföra den med min Ultron. Storleksmässigt är de ungefär lika (Ultron är 2-3 mm längre, och väger 100g mer). EF40 kommer ju åtminstone kosta mindre, så det behöver väl inte nödvändigtvis vara bättre rent optiskt än Ultron (för det blir svårt), och ibland vill man ju trots allt ha autofokus. Nån som vet var man kan förboka den än, eller måste man vänta till nån butik har hunnit öppna? ;)
finns på komplett.se och cyberphoto.se att förboka :)
 

matlep

Aktiv medlem
Första intryck: Liten! Mycket skarp, lite långsam fokusering, bra närgräns. Men ett mycket trevligt objektiv!
 

Maximus3D

Aktiv medlem
STM är betydligt långsammare än vad USM är, men det kanske inte spelar någon större roll för den typen av motiv dem flesta planerar att fota med detta objektiv.

/ Magnus
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fick hem detta komiska objektiv från Cyberphoto igår.Objektivet väger mindre än den Snickers som låg i paketet.
Det ser verkligen lite komiskt ut på en 5DMKIII. Däremot skall man inte underskatta dess prestanda.
En av våra kattungar fick bli fotomodell. Jag använde en av de yttersta AF cellerna för att sätta skärpan mot det stängda ögat. Så förstoringen är inte från centrum utan ganska långt i högerkant.
På min 5DMKIII känns AF rapp.
Jämfört med 50/1,8 så är byggkvalitén avgjort mycket bättre. Det är metallbajonett och känns väldigt mycket mer gediget.
MIn tanke är att använda det när jag packar mina kameror. Har svårt att få ner mina båda kameror i min Billingham väska med stora L-zoomar på husen. Så denna lilla sak får ersätta blindpluggen på ett av husen.
 

Bilagor

ANNONS