Annons

Vilken kamera ska jag köpa?! Nikon/Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

tjuffs

Medlem
Hej.Min pappa behöver lite hjälp... Han vill inskaffa dig en bra och lätt systemkamera för max 4000kr. Vilken ska han då satsa på? Autofokus måste finnas och lagom stor skärm ...Men vilken rekommenderar NI till honom?
KOM MED FÖRSLAG!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Alla kameramärken är bra: DSLR: Nikon, Canon, Pentax och Sony. Spegellöst: Nikon, Canon, Pentax, Sony, Samsung, Olympus och Panasonic.

Sedan beror vilken kamera och vilket system som passar bäst vilka behov man har. Vad skall fotas - action? Familjefoto? Natur? Om du beskriver kraven blir det lättare att ge bra råd.
 

tjuffs

Medlem
Hobbyfotografering typ, inga actionbilder, faniljefoto eller så. Utan saker man ska sälja som elektronik, lite natur foton... lite allt möjligt men inget så avancerat alltså.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Finns många bra systemkameror till en billig peng! men dom åldras ganska snabbt, så försök att sikta på nåt som inte är allt för gammalt!

nikon eller canon? rökt eller kokt skinka? han får gå till affären och känna på kamerorna och se vilken som han tycker verkar skön att hålla i.. det är enda skillnaden som har nån betydelse om man inte har några större ambitioner med fotograferandet.. och egentligen är det jäkligt viktigt hur den är att hantera oberoende av ambition för förstår man sig inte på/tycker den är obekväm så lär man låta kameran ligga på hyllan :)

tekniskt sett och bildkvalitetsmässigt så lär ni inte se någon större skillnad.. vissa gillar nikon, andra canon. bara att prova, klämma o känna :)
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag är själv Canon-användare, och har en hel del investerat i den grenen.
Men ska du välja idag och vill veta vart du får mest för pengarna så finns det ju ingen diskussion. Canon är hopplöst ifrånsprungna på så gott som alla punkter av Nikon. Köp Nikon och var glad att du inte sitter fast med ett Canon-system.
Kommer kanske få mothugg av någon som säger att ska man plåta Zlatan eller nån sparv så är minsann Canon bäst, men faktum kvarstår. Så gott som alla punkter.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag är själv Canon-användare, och har en hel del investerat i den grenen.
Men ska du välja idag och vill veta vart du får mest för pengarna så finns det ju ingen diskussion. Canon är hopplöst ifrånsprungna på så gott som alla punkter av Nikon. Köp Nikon och var glad att du inte sitter fast med ett Canon-system.
Kommer kanske få mothugg av någon som säger att ska man plåta Zlatan eller nån sparv så är minsann Canon bäst, men faktum kvarstår. Så gott som alla punkter.
some one ordered a mothugg?
Canon har fler vettiga objektiv till lägre priser. jag har fått intrycket av att man får betala JÄTTEMYCKET om man vill ha ett ordentligt byggt objektiv med fast bländare på nikonsidan..
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast är inte action/sportfoto relevant kan man ju också gå in för spegellöst. Dessa klarar följande autofokus som vid sport dåligt men annars ger de samma bildkvalitet. De ärmju också mindre. Det man saknar är optisk sökare utan man får välja mellan ingen sökare eller elektronisk sådan (EVF).

Med sökare är nog Panasonic G3 i kit billigast. Utan EVF finns utgående Sony NEX F3 och 5n till bra priser i kit med 18-55. De allra minsta som Panasonic GF3 är nog lite för begränsande att växa med. För ändåmålet kommer man långt med dessa spegellösa men man måste kolla att man trivs med mindre kameror or greppsynpunkt och att EVF eller avsaknad av sökare är OK beroende på hur man väljer.

Bland DSL (eller Sonys SLT) finns en hel del att välja på. SLT har spegel men denna är bara till för att ge ljus till det snabba autofokussystemet. Sökaren är EVF. Här kan man titta på Sonys A3 serie. Nikon har sin D3200 och D5100 i den här generella prisklassen och med budgeten och syftet lär nog inte begränsningen att bara AF-S objektiv ger autofokus med dessa ha någon praktisk betydelse. Det finns bra pris på Canon 600D+18-55 nu.

Det viktigaste är att titta och klämma och känna och se vad man trivs med. I vardagen kommer alla dessa leverera bra bildkvalitet under de flesta ljusförhållanden och megapixelskillnaden spelar i praktiken ingen roll med kitobjektiven och rimliga förstoringar.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR II . 47900:- sek
Canon EF 300/2,8 L IS II USM . 65990:- sek

Nikon AF-S 500/4,0 ED VR . 69990 :- sek
Canon EF 500/4L IS II USM . 94995:- sek


skulle vilja säga att Canon är mycket dyrare...i vissa fall..
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Jag håller med Fredrik. Fundera på att köpa en liten spegellös som är lätt att ha med sig.

Inga kort blir tagna om inte kameran är med och skulle jag bara ha en kamera skulle det vara en sådan! :)
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR II . 47900:- sek
Canon EF 300/2,8 L IS II USM . 65990:- sek

Nikon AF-S 500/4,0 ED VR . 69990 :- sek
Canon EF 500/4L IS II USM . 94995:- sek


skulle vilja säga att Canon är mycket dyrare...i vissa fall..
Nu var det kanske inte just objektiv riktade till yrkesfotografer jag syftade på... utan gluggar under 20 lock.

sen kan jag tycka canon tar för mkt betalt på många punkter.. men dom har ett större utbud av BRA optik. såsom L-objektiv med lite mindre bländare osv som gör dom billigare om än lika skarpa o välbyggda
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu pratar vi om en systemkamera plus kitglugg i 4-5000:- klassen inte om exceptionellt dyra proffsobjektiv. Även om TS skulle köpa till en telezoom lär ju denna vara i konsumentklass också. Bland de billigare konsumentzoomarna skiljer det vare sig nämnvärt i pris eller prestanda mellan tillverkarna.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej.Min pappa behöver lite hjälp... Han vill inskaffa dig en bra och lätt systemkamera för max 4000kr. Vilken ska han då satsa på? Autofokus måste finnas och lagom stor skärm ...Men vilken rekommenderar NI till honom?
KOM MED FÖRSLAG!
Med den beskrivningen föreslår jag att satsa på något begagnat. Märket spelar ingen roll.

Använd kameran en tid. Och skaffa därmed egen kunskap, och egen kravbild.
Efter något år så vet pappa vad han vill uppnå med sitt fotograferande, och vilka funktioner/kvaliteter han vill ha.

De första 4 000 kronorna får ses som en lärpeng.
Blir han riktigt intresserad av fotografering kommer han snart att vilja ha ett system för 15-20 000 som han dessutom kan utöka efter hand. Det är i det läget som märkesvalet blir viktigt. Inte nu. Men det kan likaväl landa i att han inser att han inte alls vill ha en systemkamera. Det kanske visar sig att en kompakt fyller alla hans behov. Och då spelar inte märket någon som helst roll.

Petter ...
 
ANNONS