Annons

bäst bilder med teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

fufuk0ckoboll

Ny medlem
halloj!
för några månader sedan så köpte jag mig en systemkamera (canon eos 600D för att vara exakt) och fick då med ett teleobjektiv. jag har dock lite problem att fota med detta objektiv då jag varken lärt mig kameran eller objektivet ordentligt ännu.

mitt problem är främst teleobjektivet.
för några dagar sedan var jag t.ex. ute och gick med hunden och fick se 2 rävar några meter bort. hade lyckligtvis med mig kameran med teleobjektivet så jag kunde fota dessa underbara djur men när jag väl kommer hem och får upp bilderna i större skala så är rävarna suddiga medan omgivningen är skarp.
kan någon möjligtvis hjälpa mig med att få in rätt inställningar för denna sortens fotografering?

jag bifogar en av bilderna jag tog så ni förstår bättre vad jag menar.

ha det bra sålänge!
 

Bilagor

peolund

Aktiv medlem
Vilka inställningar har du på kameran? Kan du inte i datorn se var fokuspunkten ligger? Vilket tele är det du har?
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Tror att du hade autofokus på "automatiskt val" och att kameran fokuserade på skogen - som ju faktiskt dominerar bilden. Om du sätter AF på mittpunkten med "manuellt val" blir det lättare att pricka rätt.
 

gorse

Aktiv medlem
Jag har ett 400 mm helt manuellt teleobjektiv. Det är precis lika svårt att träffa 100 rätt med skärpan även manuellt. Säg att skärpedjupet är 3-4 meter (nu hittar jag på, jag vet inte aktuellt skärpedjup) och räven är ett par hundra meter bort. Det är inte mycket som behöver vridas på fokusratten för att skärpan skall flytta sig 10 meter hit eller dit. Jag har inga bra automatiska objektiv i den längden så jag vet inte hur de borde bete sig, men jag gissar det är svårt med automatiken med. Om optiken till och med fokuserar lite fel, om än så lite, så blir det ju fem meter framför eller bakom. Om jag fotat med ett kortare objektiv skulle jag provat med en enda fokuspunkt som träffar klockrent på räven. Ändå finns risken att man missar räven med bara centimetrar och autofokus ställer skärpan på marken fem-tio meter bakom räven.
Md mitt manuellta objektiv tar jag en bild, vrider microskopiskt lite på fikusringen, tar en ny bild etc. Ändå händer det att jag tar bilder med fokus både framför och bakom men ingen rätt.
 

fufuk0ckoboll

Ny medlem
tack så mycket för tipsen, ska prova detta nästa gång! :)
jag hade inställt på TV + MF och har objektivet efs 55-250mm.
 

MikSwe

Aktiv medlem
...mitt problem är främst teleobjektivet.
för några dagar sedan var jag t.ex. ute och gick med hunden och fick se 2 rävar några meter bort. ...men när jag väl kommer hem och får upp bilderna i större skala så är rävarna suddiga medan omgivningen är skarp.
Som några skrev ovan använd en fokuspunkt för att inte låta kameran välja vad som ska vara i fokus.

Om allt annat är skarpt utom räven så kan det bero på att tiden inte var kort nog, dvs att du fick rörelseoskärpa. Tumregeln är att minsta tid = brännvidden. I ditt fall 1/250, och den bör vara ännu kortare mht att du använder en cropsensor.. Nåt annat som kan göra att fokus inte finns är att omgivningen är "enklare" för kameran att fokusera på. Vågor, grenar och skarpa kontraster kan lätt lura fokusautomatiken.

Teleobjektiv gör att du kommer "närmare" dvs att motivet förstoras. samidigt förstoras också dina rörelser med kameran. Så att använda en stadig fotoposition med där vänster hand stödjer under objektivet och armbågarna mot kroppen eller ett fast föremål gör att du håller kameran lite stadigare. Stadigheten kan ökas om du sätter dig ner och sätter armbågarna mot knäna och kan luta ryggen mot något. På dina hundpromenader är ett lätt enbensstativ att rekommendera annars är ett trebensstativ (nästan) alltid till hjälp vid telefoto.

Så slutartid, stöd och val av fokuspunkt är mitt tips
Mvh Mikael
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sätt på AF

tack så mycket för tipsen, ska prova detta nästa gång! :)
jag hade inställt på TV + MF och har objektivet efs 55-250mm.
Tror det går lättare om du sätter på autofokusen. MF är manuell fokus som i stort sett är omöjlig att pricka rätt med din kamera eftersom sökaren är liten och inte gjord för MF. MF kan dock funka bra om du väljer liveview (bilden på skörmen) och tittar i förstorat läge. Som sagt AF och mittpunkt.
 
ANNONS