Annons

NTSC eller PAL (GoPro)

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
Hej!

Har nyligen köpt en GoPro och tänkte börja filma. Men så såg jag inställningen som väljer om du vill filma i NTSC eller PAL. Och vilket ska man filma i? Vad är skillnaden? När jag klickade i PAL så blev kvalitén på min LCD BacPac mycket sämre... Gör det något om man filmar i NTSC även fast om man bor i Sverige?

Tack för svar!

Mvh Viktor
 

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
ta en titt på denna http://en.wikipedia.org/wiki/PAL#PAL_vs._NTSC

på min kamera så kan man filma 60 bilder per sekund i NTSC och 50 i PAL,
Tack! Men det var så konstigt, för så fort jag slog över till PAL så blev skärmen typ lite mer skakigare, det vibrerade liksom på något konstigt sätt. Kvalitén blev också sämre, men bara på själva förhandsvisningsskärmen. När jag tog upp bilderna i datorn såg jag faktiskt ingen skillnad. Men om man kör PAL här i norden så är det väl det jag får köra antar jag!
 

Kimster

Aktiv medlem
I princip kan du skita i om det står PAL eller NTSC. Det är idiot-uttryck i mina ögon, men kanske för vissa "enklare" att känna till än bilder i sekunden. För det är just det det handlar om när vi pratar digitala kameror.
Titta istället på vad som är skillnaden rent praktiskt.

NTSC berättar att du kommer filma i ~30fps eller ~60fps. (beroende på kameramodell)
PAL säger att du kommer filma i 25fps eller 50fps

Inget annat.

Hade du haft ett analogt system som ska visas i ett analogt TV-nät hade detta vart en helt annan historia.
Så det enda ni behöver bry er om är i vilken bildhastighet ni vill filma.

Vilken hastighet som passar vad sen bör man ha koll på. Om man är inomhus framförallt. Är man i Sverige dvs. "PAL-länder" så kan det uppstå problem i vissa ljusmiljöer om man filmar i 30 eller 60fps pga. osync som skapas mellan ljuset och sensorn. Ljuset går ju på 50Hz här i Sverige och 60Hz i t.ex. USA.
Men det kan gå beroende på ljusskälla att köra 60Hz inomhus här hemma. Det måste man kolla och provfilma helst innan.

Utomhus utan ljuskällor spelar det ingen som helst roll. Dock bör man fundera på om man har flera kameror som är med och spelar in och som man ska blanda tillsammans med andra kameror där t.ex. intervjuljud/någon som pratar är med. Då kan det uppstår problem att blanda 50fps med t.ex. 60fps

Att det sen ser skräp ut på skärmen när ni väljer PAL har troligen med att kameran internt jobbar med skärmen i en frekvens som troligen är optimerad för den amerikanska marknaden. Och PAL måste konverteras, vilket då görs att bilden kanske ser dålig ut. Jag vet inte, men jag gissar att det kan vara något sånt. Dock som ni märker har detta inget att göra med själva filen som ni får ut.

Slutsats - du kan köra "NTSC" här hemma om du vill. Framförallt om man vill ha så snabba bilder som möjligt eftersom 60 är mer än 50. Men se upp med inomhusmiljöer. Testa alltid innan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
NTSC berättar att du kommer filma i ~30fps eller ~60fps. (beroende på kameramodell)
PAL säger att du kommer filma i 25fps eller 50fps

Inget annat.

Hade du haft ett analogt system som ska visas i ett analogt TV-nät hade detta vart en helt annan historia.
Så det enda ni behöver bry er om är i vilken bildhastighet ni vill filma.
Same same but different:
NTSC berättar att du kommer VISA i ~60fps.
PAL säger att du kommer VISA i 50fps
I en TELEVISIONSAPPARAT, det är alltså formatet UT vid exporten ur programmet tex DVD eller Blue Ray.

Det har inget med själva filmningen att göra.
 

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
I princip kan du skita i om det står PAL eller NTSC. Det är idiot-uttryck i mina ögon, men kanske för vissa "enklare" att känna till än bilder i sekunden. För det är just det det handlar om när vi pratar digitala kameror.
Titta istället på vad som är skillnaden rent praktiskt.

NTSC berättar att du kommer filma i ~30fps eller ~60fps. (beroende på kameramodell)
PAL säger att du kommer filma i 25fps eller 50fps

Inget annat.

Hade du haft ett analogt system som ska visas i ett analogt TV-nät hade detta vart en helt annan historia.
Så det enda ni behöver bry er om är i vilken bildhastighet ni vill filma.

Vilken hastighet som passar vad sen bör man ha koll på. Om man är inomhus framförallt. Är man i Sverige dvs. "PAL-länder" så kan det uppstå problem i vissa ljusmiljöer om man filmar i 30 eller 60fps pga. osync som skapas mellan ljuset och sensorn. Ljuset går ju på 50Hz här i Sverige och 60Hz i t.ex. USA.
Men det kan gå beroende på ljusskälla att köra 60Hz inomhus här hemma. Det måste man kolla och provfilma helst innan.

Utomhus utan ljuskällor spelar det ingen som helst roll. Dock bör man fundera på om man har flera kameror som är med och spelar in och som man ska blanda tillsammans med andra kameror där t.ex. intervjuljud/någon som pratar är med. Då kan det uppstår problem att blanda 50fps med t.ex. 60fps

Att det sen ser skräp ut på skärmen när ni väljer PAL har troligen med att kameran internt jobbar med skärmen i en frekvens som troligen är optimerad för den amerikanska marknaden. Och PAL måste konverteras, vilket då görs att bilden kanske ser dålig ut. Jag vet inte, men jag gissar att det kan vara något sånt. Dock som ni märker har detta inget att göra med själva filen som ni får ut.

Slutsats - du kan köra "NTSC" här hemma om du vill. Framförallt om man vill ha så snabba bilder som möjligt eftersom 60 är mer än 50. Men se upp med inomhusmiljöer. Testa alltid innan.
Tack! Då har jag hajat läget!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Värt att tänka på är att om man någon gång kan tänkas vilja lämna material vidare till ett mediebolag (reklambyrå, SVT, TV4 etc) kommer de i regel inte vara överförtjusta i att få NTSC 60Hz.

Jag skulle - personligen - köra PAL, eftersom det är så videoutrustning som säljs i Sverige är grundkonfad.
 
ANNONS