Annons

Tips om objektiv för min nikon d5000

Produkter
(logga in för att koppla)

johng90

Medlem
Tjenare
Detta med objektiv har blivit en ända djungel för mig. Jag har tänkt att börja fota med lite bättre optik. Tanken är att jag skall fotografera mest stillastående bilar både inomhus och utomhus. Jag har antagligen tänkt för mycket och tänkte istället att jag tar till lite hjälp då ja inte har någon med detta intresse i närheten. Min budget ligger runt 7000. Vill gärna höra lite tips och förslag. Tack på förhand!
 

johng90

Medlem
Just nu har jag ett 18-55 kitobjektivet bara och jag känner inte att det räcker till med ljus då ja upplever det ganska mörkt och det var inte längesedan ja köpte just denna kamera då ja hade en annan förut mest för porträtt fotografering.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Funkar brännvidden, är det i vidvinkelområdet du är mest? Spontant så finns Tamrons och Sigmas 17-50/2,8, Sigma har också en 18-35/1,8. Nikon har 28/1,8 om du kan leva med en fast så undrar jag om inte en 28/1,8 är ett riktigt trevligt sak. Nikons 35/1,8 blir kanske för snäv
 

johng90

Medlem
Jag är ju ganska ny inom bilfoto och vidvinkelobjektiv är inget jag har använt något så att ja kan säga bu eller bä. Hört mycket om att det blir skumma proportioner. Men dom andra objektiven du prata om där, det är något du rekommenderar ? Sigmas 17-50 där blev ja lite intresserad av. Skönt att ha lite zoom så
 

johng90

Medlem
Blev lite sugen på 28/1.8. Det är vidvinkel på det eller ? Det kanske är ett sånt jag skall ha för foto stillastående.
 

ekcim

Aktiv medlem
Blev lite sugen på 28/1.8. Det är vidvinkel på det eller ? Det kanske är ett sånt jag skall ha för foto stillastående.
Blir inte så mycke vidvinkel med ett 28 på den kameran, skulle nog ner och försöka hitta ett 14-15mm för att få riktig vidvinkel med cropkamera :) och med en budget på 7000kr så kommer du ganska långt, dock är vidvinkel ett objektiv man är tvungen vänja sig lite med och kanske blir liggandes mycket pga att man inte hittar ställen där man får full nytta av det förutom just då när det väl gäller trånga utrymmen och lite roliga bilder.
 

ekcim

Aktiv medlem
Är det mer ljusstyrkan du är ute efter så finns det en uppsjö med objektiv, ett populärt är tamrons 28-75/2.8 så slipper du ha all zoom i benen, fast optik är klart att föredra men ibland blir det surt när man kanske inte kan ta sig fram utan vill ha den där extra zoomen för att ha möjlighet att få den bild man vill på lite avstånd.
 

johng90

Medlem
Är det mer ljusstyrkan du är ute efter så finns det en uppsjö med objektiv, ett populärt är tamrons 28-75/2.8 så slipper du ha all zoom i benen, fast optik är klart att föredra men ibland blir det surt när man kanske inte kan ta sig fram utan vill ha den där extra zoomen för att ha möjlighet att få den bild man vill på lite avstånd.
Ute efter ett skarpt objektiv ja kan ta bilder ganska nära avstånd. Och det zoom objektivet lär ju användas mest utomhus och då har ja ändå ljuset med mig med det jag redan har. Så det blir nog ett 28/ 1.8 då jag mest tänkt ha det på utställningar så kommer ja ganska nära. Tror och hoppas det blir ett bra val
 

pdahlen

Aktiv medlem
Använd ditt 18-55 och se vad du vill ha för brännvidd, när du vet i vilket område du behöver så blir det lättare att hitta ljusstarka objektiv i det området, så börja med brännvidden. Det är nog bara du som kan ta reda på vad som är bästa brännvidden för dig :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Det låter som att Sigma 18-35 är det objektiv som du är ute efter.
Efter nyår letade jag med ljus och lykta efter en ljusstark 24 eller 28 till vettigt pris, men det verkar vara tunnsått med sådana om man vill ha fungerande autofokus på en D5000. Till sist fastnade jag för Sigma 30mm f/1,4. Sigma 18-35 kostar några tusenlappar mer, men ger ett brännviddsintervall som du säkert kommer att uppskatta om du vill fota bilar innomhus.
 

johng90

Medlem
Det låter som att Sigma 18-35 är det objektiv som du är ute efter.
Efter nyår letade jag med ljus och lykta efter en ljusstark 24 eller 28 till vettigt pris, men det verkar vara tunnsått med sådana om man vill ha fungerande autofokus på en D5000. Till sist fastnade jag för Sigma 30mm f/1,4. Sigma 18-35 kostar några tusenlappar mer, men ger ett brännviddsintervall som du säkert kommer att uppskatta om du vill fota bilar innomhus.
Det såg inte fel ut :) Det skall kollas närmare på helt klart ! Tack så mycket !
 
ANNONS